› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Planetkamera
- Dette emne har 10 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 7 Är siden af Lars Malmgren. This post has been viewed 108 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
11. februar 2017 kl. 20:59 #157549
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hejsa.
Posten var lige forbi med en pakke i gĂ„r…
Jeg har sÄ fÄet installeret drivere (64 bit Win7, kÞrer perfekt) samt Firecapture.
Jeg har brugt en times tid (og fĂ„et tips og hjĂŠlpe af Lars Z, tak for det) og Firecapture ser ud til at kĂžre som det skal..Det ryger selvfĂžlgelig i C14’eren sĂ„ snart der er hul igennem. Jupiter nĂŠrmer sig jo..
Men ogsĂ„ til lucky imaging pĂ„ klare DSO’ere kan jeg se en mulighed. Umiddelbart virker fĂžlsomheden som meget stĂžrre end pĂ„ DMK21’eren, og stĂžjen er lig nul, der kommer kun ganske fĂ„ pixels med mere end nul signal ved 1 sek eksponeringer. MĂ„ske er der et offset jeg mangler at justere…. Hmmm.
mvh
Jens11. februar 2017 kl. 21:28 #157553
michael1987dk- Main Sequence
Fedt! Vi glĂŠder os til at se lidt billeder fra dig
Og selvfĂžlgelig tillykke med det nye fine kamera.
11. februar 2017 kl. 21:56 #157557
Hej Michael.
Ja, erfaringerne fra udlandet med ASI290 lover jo godt. Om det danske vejr sĂ„ fĂžlger med, mĂ„ vi jo se. Men vejrudsigten ser ok ud de nĂŠste dage…
mvh
Jens11. februar 2017 kl. 21:58 #157558
michael1987dk- Main Sequence
Hvor har du kĂžbt det? MĂ„ jeg vĂŠre frĂŠk og spĂžrge hvad sĂ„dan en fĂŠtter koster? 😉
11. februar 2017 kl. 23:36 #157568
viggo.tDeltager- Super Giant
Tillykke Jens.
Hvad med lucky imaging pÄ klare planetariske tÄger?
mvh Viggo
12. februar 2017 kl. 00:06 #157569
Hej Viggo.
Det kan det ogsĂ„. Det er godt nok ikke den kĂžlede udgave, men stĂžjen ser rimelig ud ved korte eksponeringer. Det kan ogsĂ„ udlĂŠses med 16 bit, hvor man fĂ„r alle 12 bit i kameraet med. SĂ„ planetariske, f.eks Cats eye, er absolut et target med dette kamera. Gu’ ved om der er signal i Ir??? Hmmm…
Hastigheden er dog meget hÞj. Meget hÞjere end DMK kameraet. Ved 640X480 pixel oplÞsning (ROI) fÄr man ca 140 frames i sekundet, ved 400X400 omkring 200. SÄ der er knald pÄ. Harddisken fÄr hurtigt ben at gÄ pÄ.
HÄber pÄ klart vejr de nÊste nÊtter, sÄ skal Jupiter fanges.
mvh
Jens12. februar 2017 kl. 13:53 #157581
mogensDeltager- Super Nova
Har kun vÊret ude en enkelt gang siden jeg fik mit ASI290MM kamera for et Ärs tid siden, mangles stadig: Klart vejr og rimelig seeing..men det er et super kamera
SĂ„ tillykke med det..
12. februar 2017 kl. 14:00 #157582
Tak skal du have Mogens.
Jeg har Ăžjet skarpt pĂ„ de nĂŠste dage. HĂ„ber pĂ„ at teste pĂ„ Mars og Venus fĂžrst pĂ„ aftenen, og sĂ„ Jupiter sent pĂ„ natten….
Det ser ud til at vi ligger i et “hul” i jetstrĂžmmen tirsdag morgen.
mvh
Jens12. februar 2017 kl. 17:35 #157587
outlookDeltager- Super Nova
Tillykke med det, Jens. Det er vist ASI224 storebror som jo ogsÄ gjorde og stadig gÞr stor lykke hos mange. Ser frem til nogle gode Jupiter billeder og ja, tirsdag morgen ser rigtig nok lovende ud til first light.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting12. februar 2017 kl. 18:10 #157588
Hej Leif.
Ja, jeg var i tvivl om hvilket kamera det skulle vĂŠre, 224 eller 290.
Men det blev 290’eren. Det skulle vĂŠre marginalt bedre i CH4 og pĂ„ Uranus og Neptun.
Nu mÄ vi se hvordan det opfÞrer sig i praksis.mvh
Jens13. februar 2017 kl. 00:22 #157593
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Hej Jens,
Tillykke med det nye kamera.
Ingen tvivl om, at du har valgt et fremragende planetkamera.
290’eren er nok noget af det mest lysfĂžlsomme high-speed kamera pĂ„ markedet pt.
Back-light CMOS er fremtiden!Jens, jeg tror bestemt, at du kan meget mere end “bare” lysstĂŠrke planetariske nebulae.
Den er langt mere fĂžlsom end f.eks. den gode gamle Starlight H9, som vi jo gladeligt bruger til deep-sky.
Det er kun chippens relativ lille stĂžrrelse, som er en begrĂŠnsning imo.Jeg vaklede selv meget mellem ASI290, ASI1600, QHY183, QHY163 mf.
Pga. planeterne er fravÊrende de nÊste Är, sÄ valgte jeg en lidt stÞrre chip.
QHY183 fravalgte jeg pga amp-glow. Jeg endte med at bestille QHY163. -
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Planetkamera' er lukket for nye svar.