› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Planeter i morgendisen
- Dette emne har 5 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 3 måneder siden af outlook. This post has been viewed 106 times
-
ForfatterIndlæg
-
20. november 2009 kl. 11:04 #26993
outlookDeltager- Super Nova
Mand, når man sådan står tidligt op og ik ka falde i søvn igen, så kan man da lige kigge ud og se om himlen er klar…Yes, og Mars lyste som en rød pære, mens Saturn stod langt i øst, men inden for rækkevidde. Så jeg komponerede lige et billede med et par morgen optagelser af Mars og Saturn blændet sammen i billedet her:
Det er ikke let med den udstrækning de har i buesekunder i øjeblikket. Men man kan da se at Solen kaster skygge på Saturn’s ring og Mars viser fase.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting20. november 2009 kl. 13:43 #27002
jesperDeltager- Neutron star
Fino
21. november 2009 kl. 11:14 #27034
thorDeltager- Moon
Var nede i gården med 6″eren fra 6.00-7.00; der var god seeing og mars-skiven stod skarpt til randen, nordpolen var tydelig, og der var to mørke områder med struktur jeg sidenhen har identificeret som mare acidalium og aurorae sinus, adskilt af et lyst område, der må være chryse. Jeg brugte et nyindkøbt baader continuum (en skarp grøn linie transmission omkring fraunhoferlinien som en akromat er optimeret til); det batter virkelig med dette filter på min 6″ f/5 refraktor fordi filteret eliminerer kromatisk aberration, og det har en 6″ f/5 refraktor jo. Filteret gør den ikke til en superapokromat, men nærmere en “supermonokromat”. Og så er lufturoen også nedsat betydeligt, hvilket vist er hovedformålet med baader continuum.
Tog også lige et kig på saturn, den stod temmelig tæt på tagryggen på ejendommene ud til istedgade, og der var lidt mere lufturo, men ok, en skarp defineret planetskive, der indimellem bølgede. Der er mærkbart mindre lys på saturn, og ved anvendelse af baader cont. er saturn næste for mørk; jeg fik også et godt resultat uden filter med aftegning af lyst saturnbælte. Alt i alt en rigtig god ide med en hurtig morgenobservation, tak for inspirationen outlook!21. november 2009 kl. 12:19 #27036
hoestDeltager- Nova
Nooiiiii hvor er de flotte Outlook dejligt at bruge splidt nattesøvn til noget fornuftigt
21. november 2009 kl. 12:42 #27037
tommyfDeltager- Neutron star
Super gutter, dejlig læsning her fra morgen stunden…
21. november 2009 kl. 16:11 #27044
outlookDeltager- Super Nova
Ja, Høst, jeg var sgú lidt træt bagefter, men jeg kunne sove igen med et smil om munden…
Thor, det var så lidt. Ellers en fin beretning. Ja, selv om Saturn er væsentlig større end den lille golde røde Mars, så kaster den ikke så meget lys tilbage som Mars. Men Saturn er jo osse ungefær 1500 mil. km fra Solen.Men det kan osse tydeligt ses på ekspo tiderne, når der optages billeder. Jeg behøver slet ikke at bruge gain på kameraet, når Mars står for skud, hvorimod Saturn skal have en del gain selvom den fylder mere i billedet.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Planeter i morgendisen' er lukket for nye svar.