› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Planet kamera test part1
- Dette emne har 17 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 12 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 344 times
-
ForfatterIndlæg
-
13. marts 2009 kl. 16:36 #12615
mstauningDeltager- Black Hole
Så har jeg prøvet at lave en Saturn med Qcam5C og Registax5, hmm ikke nemt det jeg har sat mig for her.
Største problem har været fokus tæt efterfulgt af seeing.Optaget med medfølgende software, hvilket er min plan med alle kameras.De bedst af 2220 frames (44stk) er blevet stakket og mishandlet i Registax5.Her er så dyret:Gain var 50% expotid var 200ms.Teleskopet var Skywatcher 180Mak f/15, montering var CGE.De aflange streger er først kommet efter at have gemt som JPEG.13. marts 2009 kl. 16:44 #12616
mortenbDeltager- Super Giant
Hvis DET er det bedste DU kan få ud af det på din fine montering, så lover det ikke godt for lille mig
(Har købt et Qcam 5 Colour fornylig, som prøveklud her i foråret, men har ikke haft det i brug endnu )Suk !MortenB 2009-03-13 17:17:22 13. marts 2009 kl. 16:50 #12617
jesperDeltager- Neutron star
Det er faktisk ikke så dårligt Michael. Hullet i ringen er tydligt på trods af vinklen. Du har brug for længere brændvidde, hvilket også vil hjælpe dig med fokuseringe (så kan du bedre se hvad der foregår). Farvelagene er forrykket pga atmosfærisk dispersion, men det kan rettes i Registax, hvad der også vil gøre billedet en smule skarpere.
13. marts 2009 kl. 16:57 #12618
Morten – Planeter har jeg aldirg kunnet finde ud af, så dette er faktisk det bedste jeg nogle sinde har lavet!
Jepser – Er ved at lære RegiStax, så skal nok finde ud af det.
Kikker man på Qcam5V billedet ser man også tydeligt at det er ude af fokus:
Og den underlige ring jeg for lavet på den er jo helt sikkert en fejl40 i brug af Wavelets.Men her er det Qcam5V: Gain 2% expo 7ms de bedst 98 af 720 stks.Der kan lige hives 3 måner ned på den ultra korte expo tid. Alt over det og Saturn bliver overexponeret. Optaget med det medfølgende program, som laver FITS.Har også lidt med Qcam5V med længere expo.Der er ikke brugt nogle former for filtre på nogle af dem, heller ikke IR-cut! Og det kan faktisk være derfor Fokus var vildt svær med Qcam5V da den jo ser alt…13. marts 2009 kl. 16:59 #12619
PS det at ramme Saturn med så lille FOV er dælme svært, hvis ikke jeg havde brugt noget tid på at lige træne monteringen til kikkerten så ville jeg ALDRIG ramme 😉 Her kom Satrun jo bare pænt ind på chippen, men slå goto softwaren fra og den rammer gerne uden for de 7 buemin fov dette setup giver! Ikke på stjerner men på planter.
13. marts 2009 kl. 17:15 #12621
Hej Michael,
IR cut skal der til, ellers bliver det uskarpt. Prøv med rødt, grønt eller IR pass filter på monocam, så kan du bedre se igennem seeingen, og dispersion vil ikke være så stort et problem. IR pass skal selvfølgelig ikke bruges sammen med IR cut.Man kan næsten aldrig bruge goto til at centrere planeter i feltet. Det er nemmere at have en præcist alignet søgekikkert, og starte med et okular. Derefter sætte kameraet i primærfokus, planeten centreres og der skiftes til barlow og centreres igen.13. marts 2009 kl. 17:22 #12622
Jesper – Disse er nu med goto, Saturn var ikke helt i midten, men tæt på. Men jeg tror nu ikke at jeg vil kunne bruge goto, når min nye powerMate kommer. Har bestilt mig en 2,5x Televue til dette formål. Så ender jeg på 6750mm fokallængde.
Bare lige Qcam5V med en lukkertid på 50ms – RÅT sat sammen, 600stk alignet og stakket Histrogram strech så vi kan se alt den så inkl støj.. Bemærk at der er nogle svage baggrndsstjener med. Selv om de er svære at se gemmen støjen, men der er heller ikke brugt BIAS eller noget.13. marts 2009 kl. 17:27 #12623
mogensDeltager- Super Nova
Hej Michael
Ser godt ud13. marts 2009 kl. 17:54 #12626
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
MS, ku du lægge dine avi-er til download ??
Jeg kunne godt tænke mig at lege lidt med dem
13. marts 2009 kl. 19:09 #12632
Lars serfølgelig.
Og her er det bedste jeg kan finde ud af, sådan her og nu:Og ja det står forkert, men sådan vender den på AVI’en.13. marts 2009 kl. 19:14 #12634
Lars jeg oploader dem til min server som både AVI og som ZIP…
Som AVI er der 789mb fordelt på tre filer, som zip er der “kun” xx mb (den er igang med at zippe dem).Regner med AVI’s ligger der om en times tid, og ZIP en ½ times tid efter. (sløvt trådløst).13. marts 2009 kl. 19:37 #12640
Oki så ligger de orginale AVI’s der, men de fylder som sagt vildt meget, ca 262mb pr stk.
Og den første Zip er der også, 18,5mb så det hjælper jo meget.Link til første Zip:MStauning 2009-03-13 18:38:13 13. marts 2009 kl. 20:24 #12645
Så ligger alle tre som ZIPS:
13. marts 2009 kl. 20:58 #12647
andreas- Super Giant
Hej Michael
Hvad er parametrene for den “bedste du kan finde ud af”, kamera gain osv? Og jo det ser rigtigt godt ud
Jesper når du snakker IR cut filter er der så nogle typer / mærker du vil foreslå? Jeg kan forestille mig at den mono chip jeg har brugt lider af samme udfordringer. Okay det kan jo være jeg skulle ta’ og finde i din bog men…… ok jeg går ind og kikker men måske links til nogle af de godeAndreas 2009-03-13 19:59:25 13. marts 2009 kl. 21:46 #12655
Hej Andreas,
Baader og Astronomik UV/IR cut er hvad jeg bruger, men andre mærker burde være lige så gode. -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Planet kamera test part1' er lukket for nye svar.