Planet kamera?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Planet kamera?

• Dette emne har 29 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 15 Ă„r, 1 mĂ„ned siden af tommyf. This post has been viewed 566 times
Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 30 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

mstauning
    Deltager
      • Black Hole

Hejsa

Er der nogle der kan rĂ„dgive en “begynder” i planet fotos.

Jeg har ganske vist et LPI, men er ikke vildt glad for dens stĂžj blandt andet.

Og overvejer noget andet, enten et ImageingSource DFK-41AU02.as med 1280 x 960 pixels 4,65”m eller et Qcam5v 752 x 480 pixels 6 x 6 ”m kamera.

Prisen er jo ganske vist meget forskellig pĂ„ de to, men hvis vi ser bort fra det 🙂

Jeg ville enten bruge det pĂ„ en 1800mm mak eller en 2700 mak. SĂ„ hvilket mon vil vĂŠre bedst for mig? PC’en kan klare maks output de kan, sĂ„ det er ikke et problem. Er bare bange for at FOV bliver for lille med Qcam5v, og om jeg ikke ville kunne hente flere detajler med de mindre pixels DFK’en har? TĂŠnkte pĂ„ at barlow sĂ„ ville vĂŠre unĂždvendigt…

Giv et bud !

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

Regner lige pÄ det og 1800mm giver disse pixeloplÞsninger:

DFK: 0,53″

Qcam5v: 0,69″

2700mm giver sÄ:

DFK: 0,36″

Qcam5v: 0,46″

FOV bliver:

1800mm –

DFK: 11,37′ x 8,52′

Qcam5v: 8,62′ x 5,50′

Og 2700mm –

DFK: 7,58′ x 5,68′

Qcam5v: 5,72′ x 3,67′

Jupitor er ca: 32″ x 32″

Saturn er 19″ x 15″.

SĂ„ selv de store er under 1′.

MĂ„nen er dog noget mere: 33,9′ x 33,9′ altsĂ„ for stor til alle kombinationer.

jesper
        Deltager
          • Neutron star

Hej Michael,

Du skal ned pÄ en oplÞsning pÄ mellem 0,25 og 0,125 for at kunne fÄ de fineste detaljer med pÄ de bedste nÊtter. Det er ikke ret tit man kan det, men pÄ den anden side er der ikke meget grin ved planetfoto nÄr seeingen ikke er god nok.

Barlow projektion fÄr du brug for til planeterne. MÄnen kan man jo selv vÊlge billedskala til.

1280×960 pixels er jo ligegyldigt til planeter, men dejligt til MĂ„nen og Solen, og til planeter kan du bruge ROI for at fĂ„ frameraten op. Hvis du er ligeglad med store mĂ„nebilleder sĂ„ kĂžb Qcam5v (jeg gĂ„r ud fra at det er et godt kamera men har ikke prĂžvet det). KĂžb i Ăžvrigt Lucam Recorder softwaren hvis du vĂŠlger Imaging Source eller Lumenera. Det er et suverĂŠnt program.

Finn
          Deltager
            • Neutron star

Michael, du mÄ gerne lÄne mit Qcam5v hvis du vil prÞve det.

mstauning
            Deltager
              • Black Hole

Jepser – Tak, men tror du at Imaging Source er prisen vĂŠrd? Og tror nok at det ville blive DFK31 istedet. Men ”m er jo det samme, sĂ„ det er kun FOV der ĂŠndres.

Hvis man skal derned sÄ er det jo en 2700mm mak jeg skal kÞbe ogsÄ bruge en god powermate 2x nÄr seeing ikke kan trÊkke en 4x (eller den 5x jeg har).

Finn – Kan vĂŠre jeg gerne vil, sĂ„ kunne jeg jo se om det ville vĂŠre godt. Men har jo ikke noget teleskop til det endnu Embarrassed

MStauning2009-01-09 13:43:37

Finn
              Deltager
                • Neutron star

Du siger bare til, der er jo ingen grund til at kĂžbe, fĂžr vi har prĂžvet, hvis der er muglighed for det Thumbs%20Up

outlook
                Deltager
                  • Super Nova

Hej Michael, er du blevet inspireret? Smile Det er godt nok en ordentlig mak med 27oo mm. Med min pĂ„ sĂžlle 102/1325 mm kunne jeg komme ud pĂ„ F/39, altsĂ„ 3x barlow. Derudover kommer der “image breakdown” og mĂŠrkelige effekter. Men det er sjov at give den alt hvad den kan trĂŠkke. Imaging Source er rigtig godt. Man kan jo ogsĂ„ eksponere helt op til en 60 minutter med det kamera hvis man fĂ„r brug for det.Lamp

Hilsen Leif,
                  “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Outlook – Ja har kik pĂ„ Skywatchers 180mm f/15 Mak.

Og nu skal der altsÄ snart ske noget med hensyn til planeter og mig, det kan ikke passe at jeg ikke kan tage et bare rimeligt billede af en planet.

Jeg har jo en 5x powermate, og kunne jo nok prĂžve det pĂ„ min SCT fĂžrst som “kun” er 2000mm lang.

Men det tiltaler mig ogsÄ at kunne tage de lange expos med den, og sÄ vidt jeg kan finde ud af sÄ er der ikke sÊrligt meget stÞj i sÄdan en Imaging Source.

jesper
                    Deltager
                      • Neutron star

Du kunne jo ogsĂ„ kĂžbe et Lumenera. SĂ„ bliver det ikke bedre – og heller ikke dyrere Ouch.

Hvad er det for en Mak du vil have? Du har jo allerede en C8 som er vÊldig god til planeter. Den er ogsÄ god til MÄnen: http://www.astrofoto.dk/Maanen/Maane_26_juli_2008.html

Jesper

— Ups, du fik lige svaret pĂ„ Mak spĂžrgsmĂ„let.

Jesper2009-01-09 14:20:19

outlook
                      Deltager
                        • Super Nova

Det er en ordentlig svend. Husk, at “svenden” kun er bafflet til 1.25″ udstyr sĂ„ vidt jeg ved. Du kan sĂ„ledes ikke bruge 2″ okularer med det. Men det er jo nok heller ikke intentionen. Men hvorfor egentlig kĂžbe den? Du har jo en SCT pĂ„ F/10 og “power” barlows. PrĂžv dog at give dig i kast og Ăžv dig med den fĂžr noget andet. Jeg tror nemlig ikke det bliver meget bedre med mak’en nĂ„r du allerede har det der skal til bortset fra kameraet. Undskyld, nu kom Jesper mig i forkĂžbet.Smile

outlook2009-01-09 14:29:49

Hilsen Leif,
                        “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

jesper
                        Deltager
                          • Neutron star

Helt enig Outlook. Jeg tror C8’eren er mindst lige sĂ„ god. Dem har endda en smule mere oplĂžsning end en 180mm.

mstauning
                          Deltager
                            • Black Hole

Fordi den bruger jeg jo til Deepsky, sĂ„ ville jeg rode med planeter mens den stĂ„r og hygger sig med det 🙂

jesper
                            Deltager
                              • Neutron star

OK, ja det er jo det man kalder et luksusproblem Smile

Nu vi er ved luksus, sĂ„ ville den ultimative planet-killer Maksutov i 200mm stĂžrrelsen nok vĂŠre den her: http://www.orionoptics.co.uk/OMC/omc200spdeluxe.html men ÂŁ2670 for en OTA – ouch! Men 200mm f/20 og 1/6 pv Zygotestet optik, det lyder godt i mine Ăžrer.

henrik
                              Deltager
                                • Nova

Jep.

Enig med alt og alle;

Det er et luksus”problem” at afveje mellem en

OM200? Jeg har haft en OMC140 og den var suverÊn god: Visuelt matchede den en C8 pÄ planeterne!

(selvom Jepser siger det er umuligt; Men han er jo heller ikke visuel :O)

Jeg skulle lige til at sige at der er penge at spare lige nu ved at kĂžbe Skywatcher, men det gĂŠlder jo ogsĂ„ OMC’en

Hvis du vil lÄne et Imaging Source kamera er du ogsÄ meget velkommen Michael.

Lars Malmgren
                                Deltager
                                  • Super Nova

NĂŠĂŠ den ultimative planet-killer vil vĂŠre en skĂŠvspejler af Stevik-Paul designet i 12-14 tommers klassen Hug

Men det bliver en meget lang “svend”, mĂ„ske 2,5 m !

http://bhs.broo.k12.wv.us/homepage/alumni/dstevick/stevpaul.htm

Fik jeg nĂŠvnt, at jeg har sĂ„dan een pĂ„ tegnebrĂŠttet under benĂŠvnelsen “Projekt 3” ?! EmbarrassedShockedClown

Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 30 i alt)
                                • Emnet 'Planet kamera?' er lukket for nye svar.