› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › PixInsight workflow dslr
- Dette emne har 9 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 4 måneder siden af kenneth. This post has been viewed 298 timessneis. This post has been viewed 298 times
-
ForfatterIndlæg
-
11. oktober 2016 kl. 09:16 #152468
kenneth.sneisDeltager- Super Giant
Hei
Her kommer en forklaring på hvordan jeg arbeider i PixInsight (med bilder tatt med Canon 1100Da)
Batch Preprocessing (dette må gjøres pr serie/filter)
BP bruker jeg kun til å kalibrere mine lights.
I forkant har jeg laget en master bias (med rett ISO innstilling) og en master dark (med rett ISO og temperatur) Flats tar jeg alltid hver kveld.
Enn så lenge tenker jeg ikke på om mine lights (eller flats) er tatt med Ha/Sll/Olll/CLS eller uten filter.
Bare å legge inn alle filer i BP. Merk av for calibrate only.
Jeg har nå en kalibrert light som ender sitt filnavn på _c_d
Batch Channel Extractor Script (dette må gjøres pr serie/filter)
Velg alle filer_c_d (dette må gjøres pr serie/filter)
For Ha: Bruker jeg kun den røde kanal. Og etter BCES sitter jeg igjen med filnavn som slutter på _c_d_red
For Sll: : Bruker jeg kun den røde kanal. Og etter BCES sitter jeg igjen med filnavn som slutter på _c_d_red
For Olll: : Bruker jeg den blå og grønne kanal. Og etter BCES sitter jeg igjen med filnavn som slutter på _c_d_blu og _c_d_grn
For CLS/uten filter: Bruker jeg jo selvfølgelig alle kanaler og sitter igjen med _c_d_red, _c_d_grn og _c_d_blu
Star Alignment (eksempel med Ha)
Velg alle _c_d_red
Huk av for Generate drizzle data
Trykk play
Du har nå filer som slutter på _c_d_red_r + _c_d_red_r_drz
Image Integration (eksempel med Ha)
Velg alle på _c_d_red_r + _c_d_red_r_drz
Jeg bruker stort sett alltid
Average
Additive with scaling
Noise evalution
Generate drizzle data
Winsorized Sigma Clipping
Sigma low=4
Sigma high =3
Drizzle Integration (eksempel med Ha)
Velg alle _c_d_red_r_drz
Trykk play
Star Alignment, Image Integration og Drizzle Integration må selvfølgelig gjøres pr kanal/serie
Jeg har nå igjen ferdig stacket bilder i S/H
For Ha: Kun den røde kanal
For Sll: Kun den røde kanal
For Olll: Den blå og grønne kanal
For CLS/uten filter: Ett bilde for rød, ett bilde for grønn og ett bilde for blå.
Videre i prosessen bruker jeg kun drizzle filene.
Mere kommer …
11. oktober 2016 kl. 12:45 #152475
Hei
Her kommer en serie bilder.
Har raskt redigert igjen for å vise gangen i det hele.
Ved faktisk redigering bruker jeg vesentlig mer tid i de enkelte faser for å finjustere resultatet.
Noen som kjenner til ett godt gratis program for å lage film av det som skjer på skjermen ?
Noe som hadde vært vesentlig enklere …
11. oktober 2016 kl. 12:58 #152476
Som sagt var dette fryktelig raskt redigert (noe “slutt resultatet” bærer preg av).
Men generelt:
1 Gode rådata
2 Vær nøye og ta den tiden det tar å gjennomføre stackingen
3 Dra forsiktig i spakene! Gjenta heller samme prosessen flere ganger.
Min erfaring er også at jo færre prosesser som brukes i redigeringen jo bedre
Skal se om jeg får rota sammen noe for å lage LRGB, L(Ha)RGB og L(Ha)R(Ha)GB også.
11. oktober 2016 kl. 13:16 #152477
erikguDeltager- Nova
Kjempebra Kenneth
Eneste litt ønske måtte være en liten setning før hvert bilde med hensikten til prosessering steget.
Kanskje noe i samme dur som jeg har gjort i NGC6888 tutorial som jeg lagde for et par år siden,
Erik G
erikgu 2016-10-11 13:42:25 Erik G
11. oktober 2016 kl. 13:42 #152478
Helt enig Erik. Bør på noen settingen.
Bare jeg som ble litt lettere irritert etter å ha forsøkt x antall programvare for å filme skjermen uten hell. Endte derfor opp med noen bilder isteden…
Skal/må finne ett program som funker så skjermen kan filmes. Noe som jo må bli bedre
11. oktober 2016 kl. 16:45 #152481
denjnieDeltager- Planet
Fantastisk Kenneth – Mange tak. Jeg deler din erfaring med, at en omhyggelig stakning kan betale sig.
Det ligner mit workflow til forveksling, så du har dermed bekræftet, at jeg ikke er helt på afveje – tak 🙂
Supplerende til dit workflow er mit bidrag:
– Debayer slås fra i Pixinsights generelle indstillinger – brug “Pure RAW”
– Ovenstående gør, at jeg starter med BatchDebayer
– Ved stakning af Ha Lights får jeg bedre resultater ved at udtrække den røde kanal INDEN ImageCalibration
– Jeg bruger en MaskerFlat som udelukkende er integreret af den røde kanal. Jeg kan se, at dette giver bedre S/N
– Brug af Subframeselector og efterfølgende vægtning af de enkelte frames under ImageIntegration løfter også kvaliteten af den færdige stak
Jeg er overrasket over, at du stakker dine RGB kanaler individuelt. Det må jeg prøve. Har du erfaring for at dette giver signifikant forbedring i forhold til at gøre det samlet?
mvh. Jens
11. oktober 2016 kl. 17:12 #152483
chris_hDeltager- Super Nova
Flott arbeid Kenneth! Lastet akkurat ned demoen og skal prøve meg frem mens influensaen koser seg
Chris_H 2016-10-11 18:12:17 11. oktober 2016 kl. 17:55 #152485
denjnie wrote:
Jeg er overrasket over, at du stakker dine RGB kanaler individuelt. Det må jeg prøve. Har du erfaring for at dette giver signifikant forbedring i forhold til at gøre det samlet?
mvh. Jens
Hei
Bakgrunnen for at jeg stacker RGB kanalene hver for seg er at de 3 kanaler ofte trenger forskjellig behandling, spesielt med tanke på støy og gradient (heter det det?) (spesielt ved månelys). Mulig at det kunne vært stacket samlet og så splittet. Uansett ikke så mye arbeid, og gammel vane er vond å vende
11. oktober 2016 kl. 19:57 #152488
Ola SkarpenDeltager- Super Giant
Kjempe flott at du deler Kenneth,
Har ikke rigga opp utstyret sjøl ennå, men det blir snart.
QuickTime player funket bra for skjermopptak, også med lyd.
Da er det lettere for oss og få med seg hele prosessen
11. oktober 2016 kl. 20:38 #152490
Hei
Bra at det kan komme til nytte.
QuickTime skal prøves
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'PixInsight workflow dslr' er lukket for nye svar.