Pixinsight spørsmål

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Pixinsight spørsmål

• Dette emne har 8 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 4 måneder siden af Arnstein Dale. This post has been viewed 403 times
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

Arnstein Dale
    Deltager
      • Planet

Hei

Jeg kjører script på lights, flats og bias, men bildet blir uten farger, kun grå.

Hva er det jeg gjør feil? Noen som kan hjelpe?

(fikk ikke til å laste opp et bilde som viser dette…)

Øystein
      Deltager
        • Giant

Hei Arnstein,

Kan det tenkes at bildet ditt fremdeles er med Bayerkoding? Hvis det var BatchPreprocessing skriptet du brukte, kan du kanskje ha glemt å dekode, dvs å hake av for CFA.

Det er i alle fall en mulig forklaring

Øystein

Arnstein Dale
        Deltager
          • Planet

oystein wrote: Hei Arnstein,

Kan det tenkes at bildet ditt fremdeles er med Bayerkoding? Hvis det var BatchPreprocessing skriptet du brukte, kan du kanskje ha glemt å dekode, dvs å hake av for CFA.

Det er i alle fall en mulig forklaring

Øystein

Hei Øystein

Det kan være en forklaring, men mener jeg har prøvd det, skal sjekke i kveld 🙂
          Ser ut for at jeg fikk til å laste opp bildet nå…

Surround2016-10-13 14:28:29

xplode
          Deltager
            • Nova

Har du haket av på CFA images? Kan ikke se att det skulle være noen annen grunn til att det skulle være svart/hvitt.

Xplode2016-10-13 16:37:45

Arnstein Dale
            Deltager
              • Planet

Prøvd det nå i ettermiddag, men er fremdeles “grey” – Veldig rart???

Øystein
              Deltager
                • Giant

Hei igjen,

For å undersøke om bildet du her viser oss er Bayerkodet, kan du bruke prosessen ”Debayer” på bildet. Du vil uansett da få et RGB bilde, men kommer fargene riktig fram? Du kan alternativt zoome kraftig inn på bildet og se om det kommer fram et rutemønster.

Du har ikke beskrevet hvordan du brukte skriptet. Hva med kalibreringsbildene? Brukte du her råbilder eller brukte du mastere som du tidligere har laget? Hvis det er det nevnte skriptet som har laget masterne, så er disse av typen ”Gray”, som de skal være. Jeg har derimot ikke testet ut hva som skjer hvis du blander Bayer- light bilder med DeBayer- mastere, det sikreste er å behandle både light og kalibreringsbilder med skriptet.

Hvis du bare bruker skriptet til kalibrering, må du passe på å bruke _c_d filene når du så fortsetter prosesseringen.

I Format Explorer har jeg, for DSLR_RAW, haket av for ”Create raw Bayer CFA image”.

Nevner her bare noen steiner du kan snu når du leter videre etter feilen. Hvis du da ikke allerede har gjort det

Øystein

oystein2016-10-14 18:26:50

Arnstein Dale
                Deltager
                  • Planet

Hei igjen,

For å undersøke om bildet du her viser oss er Bayerkodet, kan du bruke prosessen ”Debayer” på bildet. Du vil uansett da få et RGB bilde, men kommer fargene riktig fram? Du kan alternativt zoome kraftig inn på bildet og se om det kommer fram et rutemønster.

Du har ikke beskrevet hvordan du brukte skriptet. Hva med kalibreringsbildene? Brukte du her råbilder eller brukte du mastere som du tidligere har laget? Hvis det er det nevnte skriptet som har laget masterne (med CFA haket av), så er disse av typen ”Gray”, som de skal være. Jeg har derimot ikke testet ut hva som skjer hvis du blander Bayer- light bilder med DeBayer- mastere, det sikreste er å behandle både light og kalibreringsbilder med skriptet.

Hvis du bare bruker skriptet til kalibrering, må du passe på å bruke _c_d filene når du så fortsetter prosesseringen.

I Format Explorer har jeg, for DSLR_RAW, haket av for ”Create new Bayer CFA image”.

Nevner her bare noen steiner du kan snu når du leter videre etter feilen. Hvis du da ikke allerede har gjort det

Øystein

Takk igjen Øystein

Skal prøve oppskriften din 🙂

xplode
                  Deltager
                    • Nova

Da er dette problemet løst

Arnstein sendte meg råfilene sine, dem er tatt opp i halv oppløsning og allerede debayered og dermed endte dem opp som en smørje av R, G og B kanalene ved debayering og så ut som gråskala etter stacking.

Jeg fikk frem ett fargeresultat ved litt triksing og miksing i PI, men det så ikke så veldig bra ut.

Løsningen er å bruke full oppløsning neste gang

Arnstein Dale
                    Deltager
                      • Planet

Xplode wrote: Da er dette problemet løst

Arnstein sendte meg råfilene sine, dem er tatt opp i halv oppløsning og allerede debayered og dermed endte dem opp som en smørje av R, G og B kanalene ved debayering og så ut som gråskala etter stacking.

Jeg fikk frem ett fargeresultat ved litt triksing og miksing i PI, men det så ikke så veldig bra ut.

Løsningen er å bruke full oppløsning neste gang

Godt jobbet Ole – og jeg har kastet vekk 4 timer ute i natten. Men pytt pytt, det er bare å prøve igjen 😀

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
                    • Emnet 'Pixinsight spørsmål' er lukket for nye svar.