Pixinsight-fejl? (Lodrette striber)

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Pixinsight-fejl? (Lodrette striber)

• Dette emne har 4 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 5 år, 1 måned siden af ginge. This post has been viewed 626 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

phof
    Deltager
      • Asteroid

Jeg har erfaret, at der opstår lodrette linjer i billedet, når jeg behandler Ha-billeder i Pixinsight. Jeg bruger Harrysastrohed på youtube som tutorial, og har også her set, at der opstår de samme lodrette linier. Er der nogen, der har en forklaring eller kan fortælle mere om, hvorfor de opstår,og hvad det betyder for det endelige resultat?

Udklip

Billedet er fra Harryssastrohed

Vedhæftninger:

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

Hej Palle

Kan du oplyse hvad det er for et kamera du anvender?
        Det vil være fint, hvis du poster dit billede af Rosettetågen i dit indlæg.

mvh
        Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

phof
        Deltager
          • Asteroid

hej Torben.
          Da billedet ovenfor er fra Harrysastrohed (tutorial på youtube) og da Harry anvender et andet kamera end jeg – og da det er samme fejl med striber der er i begge, kan jeg dårligt tro, at det har noget med kameraet at gøre. Men til din oplysning kan jeg sige, at jeg anvender et Canon 1100D modificeret. Og jeg vedlægger mit eget foto af Rosetta Nebula, hvor samme fejl kan ses.

Vedhæftninger:

Ola Skarpen
          Deltager
            • Super Giant

Det har nok noe med dataene som puttes inn i PI. Riktig flats og riktig darks er viktig.
            Om innstillingene er riktig i PI så skal du ikke få dette. Jeg har prosessert ganske mange Ha bilder, og har ikke fått noe feil.
            Om man strekker bildet for mye for du dette resultatet. Har du strekt bildet manuelt?

Ola

ginge
            Deltager
              • Giant

Kan det hende at du bruker bias feil? Strekene kan minne om strukturene i en bias stack. Har du brukt bias eller superbias? Hvor lang eksponeringstid er det på dine darks og lights? Bruker du batch preprocess eller kalibrerer du manuelt?

Mvh Ginge

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.