Pisco Software for Audine kamera

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Pisco Software for Audine kamera

• Dette emne har 2 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 1 måned siden af Bjarne Lassen. This post has been viewed 606 times
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter

Bjarne Lassen
    Deltager
      • Asteroid

Hej

Jeg er ny her på astro-forum, men har i flere år fulgt med på astrolist. Jeg har adgang til observatoriet BAO, Boserup Amatør Observatorie, men har i flere år kun observeret visuelt. Der er et 10″ Meade teleskop og en hjemmelavet montering med en ,også hjemmelavet stepmotor styring.
      Jeg har ledt i flere emner ( kan man søge på astro-forum?), men kan ikke finde noget om Audine kameraet. Det er efterhånden flere år siden jeg byggede og afprøvede det. fornylig valgte jeg at støve det af, men nu virker den software (PISCO)  jeg brugte til at teste de interne signaler, ikke mere. Jeg har flere gange forsøgt at downloade Pisco fra Audine’s hjemmeside men kun med det samme resultat. Programmet installeres tilsyneladende rigtigt men terminerer når jeg forsøger at tage en exponering. Er der nogen der har erfaring med Audine kameraet?

Årsagen til at genoptage brugen af kameraet er at jeg har fremstillet en lukkemekanisme som jeg derfor ville afprøve..

jens.jacobsen
      Deltager
        • Neutron star

Hej Bjarne.

For noget tid siden (tilbage i 2001) prøvede jeg et Audine med en KAF-0400 i.

Det var med parallel port interface, og virkede i og for sig fint, bortset fra den manglende lukker.

Dengang brugte jeg den software man kan finde på denne side:

http://www.astrosurf.com/audine/English/index0.htm

Der står desværre at du kun kan anvende det med Win95/98 på parallelport, og XP/2000 for USB versionen.

Så moderne operativsystemer er ikke understøttet.

Bjarne Lassen
        Deltager
          • Asteroid

Hej Jens

Jeg fik ikke skrevet at jeg bruger en PC med Windows XP som også har en parallel port, og det er netop der mit problem er. For at justerer diverse spændinger til CCD’en  (KAF401) skal jeg benytte mig af Pisco’s ‘command feature’ som kan  sætte signalerne til kameraet. Når jeg forsøger at sætte ‘printerporten’ til 0 eller 1 (8 bit)  går programmet ned med det samme. Derfor tror jeg at den nyeste version ikke længere understøtter Parallel interfacet.. og USB versionen vil heller ikke understøtte  ‘command’ kommandoer. så mit håb var om der er nogen som ligger inde med en Zip’pet version af Pisco fra før USB versionen.?

tak for svaret , det bestyrker mig i at jeg måske må lave en nødløsning for at få signalerne på plads, før jeg monterer CCD’en igen

PS: Jeg har dog kontakt med kameraet da jeg har lavet et USB interface, baseret på Genesis kameraet. jeg kan derfor udlæse kameraet , men som nævnt ovenfor ikke sende kommandoer via ‘Command’ modulet. Jeg har overvejet om jeg skal bruge Iris hvis jeg vil forsøge at benytte kameraet til asteroide occultationer med denne metode http://www.astrosurf.com/buil/iris/lecon25_us.htm

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
        • Emnet 'Pisco Software for Audine kamera' er lukket for nye svar.