Picostar forsøg

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Picostar forsøg

• Dette emne har 41 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år siden af morten. This post has been viewed 1662 times
Viser 12 indlæg - 31 til 42 (af 42 i alt)
  • Forfatter

Finn
    Deltager
      • Neutron star

Godt Kim, sender den lige til ham Rigo, så deler vi vel i porten LOL

rigo
      Deltager
        • Super Nova

Ja den er fin Finn! den du har sent foto på. Sjov at man også kan teste den med min “sorte diode”

Nu er det mørkt så vil jeg små gå i obs. og teste det hele med min fokusmotor+cam+tsa102, dette var med min ED80er og med okular.

http://www.rigorigo.dk2009-03-01 19:14:24

rigo
        Deltager
          • Super Nova

Nogen der kender det links hvor MS har lavet en test af Selteck fokus, kan ikke finde det mere

http://messier.flight.dk/

tommyf
          Deltager
            • Neutron star

hoest
            Deltager
              • Nova

Rigo
              jeg har set den på Henriks astrohjemmeside i dag

rigo
              Deltager
                • Super Nova

tak tak gutter

Danm nu regner det 🙁

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Rigo – 125µm er 0,125mm.

Og jeg har lavet en ny uden tekst, men dog med engelsk tale på…

Fylder dog så også noget mere, nemlig 79mb. og dækker installation på en Vista. Men kan fint bruges til hvordan man gør på en XP også, bare se bort fra UCA.

Skal nok få lavet en med Dansk tale til…

Er igang med manualen.

MStauning2009-03-02 08:36:44

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Morten – Hvad jeg mener, er at perfekt kolimineret skulle gerne give at center på teleskopets lyskegle rammer center af CCD’en.

Men da man jo skal have et eller andet at gå ud fra, kan man jo enten oplyse lyskegle offsettet som pixles eller i bue sekudner. På mit setup giver en pixel 1,19 bue sekunder.

Så et offset af lyskeglen på 3 bue sekunder, modsvarer ca 2,5 pixel.

Her et billede der gerne skulle vise hvad jeg mener:

Den viser lyskeglen der rammer CCD’en, og hvis du ser på det kan du se to krydser.

Det store er center af CCD’en, og den lille er center af lyskeglen.

Her er de to så 5,6 buesekunder fra hinanden, eller 4,7 pixels.

Den viser også at jeg har en smule skævhed i monteringen af mit kamera, eller at spejlet sidder det skævt – Som er det mest sansynlige da det jo er en SCT.

Så en opsummering af hvad der faktisk vises:

Min FWHM: bedste Fuld brede ved halv højde i Bue sekunder, et udtryk for fokus.

Max FWHM: dårligste af ovenstående.

Curvature: Hvor krumt hele billedet er, altså hvor nemt vil det være at lave en mosaic.

Tilt i X: Hvor skævt er billede planet i X akselen.

Tilt i Y: Som ovenstående, dog i Y akslen.

Colli mation: hvor mange buesekunders forskel er der mellem CCD center, og lyskeglecenter.

Stars Used: Hvor mange stjerner den har kikket på for at regne det hele ud.

ksondergard
                    Deltager
                      • Giant

Henrik’s hjemmeside linker videre til den URL som TommyF skriver i sit indlæg…

, og i den forbindelse får MS det største skulderklap man kan få som Astro-amatør… han kalder ham Danmarks astronørd nr.1 Et stort tilykke til MS, det er velfortjent

morten
                      Deltager
                        • Super Nova

Kære Michael

Tak for oplysning. Jeg lærer noget hver gang, og det er jeg meget glad for.

MortenSmile

mstauning
                        Deltager
                          • Black Hole

Takker Kent.

Morten – Bare sig til hvis det er noget jeg ikke for forklaret ordenligt.

morten
                          Deltager
                            • Super Nova

Tak, der er intet at udsætte på forklaringerne. Jeg er glad for at du gider hjælpe os begyndere.

M

Viser 12 indlæg - 31 til 42 (af 42 i alt)
                          • Emnet 'Picostar forsøg' er lukket for nye svar.