Picostar forsøg

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Picostar forsøg

• Dette emne har 41 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år siden af morten. This post has been viewed 1661 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 42 i alt)
  • Forfatter

rigo
    Deltager
      • Super Nova

Det må være bedst at kollimere med cam (end okular m.m.), da alt andet kan give glas fejl, med minder det skal bruges visuelt

morten
      Deltager
        • Super Nova

Enig, og så kan man også se diffraktionsmønstret på skærmen mens man roder med skruetrækkeren. Spørgsmålet er om man behøver 2 pixels hen over diffraktionsgrænsen for optikken, det tror jeg faktisk man gør. Det afhænger naturligvis af seeingen, men picostaren hen over en kold græsplæne skulle jo have perfekt seeing – det vil senere blive afprøvet.

rigo
        Deltager
          • Super Nova

Hvis man nu var smart, så kunne man entelige lave sin picostar, sådan at den kunne køre på en af de solceller havelamper, og så op med den på “skorsten” fastmonteret.

morten
          Deltager
            • Super Nova

Kære Rigo

Det arrangement må du poste et billede af, når du får det lavet.LOL

rigo
            Deltager
              • Super Nova

hehe, jooo måske en dag. Skal have fat i sådan en havelampe først

morten
              Deltager
                • Super Nova

picostaren kan du ikke bruge som havelampe, der er ikke meget lys i den.

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Jeg gør jo det tit, altså kolimere med min PicoStar. Men tjekker altid efter når jeg kommer ud under himlen. Og det passer fint sammen, men det er ikke muligt for mig at komme helt tæt på indendørs med picostar, den hænger som regel en 20″ væk eller deromkring. Men ude under himlen kan jeg gerne få det ned på ca 3″-5″. Er seeing rigtigt god kan det gøres bedre, men da det er en SCT jeg bruger, giver mirrorflop altså meget mere fejl end det.

rigo
                  Deltager
                    • Super Nova

nej det ved jeg LOL det var som “evige batteri/strøm” til min dioede den celle fra lampen, så den altid var tænd der om aften oppe på taget, lige klar til bruge hver aften selv på en skyet dag/nat

rigo
                    Deltager
                      • Super Nova

125 micron hvor meget er det i mm ???

Jeg har lige test min “sorte” dieode, men tror sku mit hul er for lille. Få ikke kraftige ude af fokus cirkel nok, men det er også meget lille det hul jeg har. Det er ikke at se for det blotte øje hvis den er slukket- Ellers er det en helt kopi af en mini stjerne som når man ser det i real life, lille hvide blå stjerne når jeg kikker i scopet

rigo
                      Deltager
                        • Super Nova

Ok! nu virker det, den skulle lige have friske batterier, som kom der mere knal på. Måske man kunne sæt 3 x 1,5V

Finn
                        Deltager
                          • Neutron star

Har du prøvet at sætte spikes på?? Det var vel der du fik fidusen med at focusere??Finn2009-03-01 17:20:42

morten
                          Deltager
                            • Super Nova

Kære Michael

Hvad mener du med at en kollimering er et antal buesekunder ved siden af?

Morten

rigo
                            Deltager
                              • Super Nova

Finn wrote: Har du prøvet at sætte spikes på?? Det var vel der du fik fidusen med at focusere??

Ja det viser flotte spikes, men den maske du har lavet, og den nye jeg har lave, hvad er det nu den hedder

Det virker faktisk ret god ! koster gratis

Finn
                              Deltager
                                • Neutron star

Der kommer Kim Holst vel ind, men han tager penge for det Hug

k_holst
                                Deltager
                                  • Nova

Bahtinov maske! Det var så lige en “plov”Wink

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 42 i alt)
                                • Emnet 'Picostar forsøg' er lukket for nye svar.