› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Picostar forsøg
- Dette emne har 41 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år siden af morten. This post has been viewed 1660 times
-
ForfatterIndlæg
-
28. februar 2009 kl. 00:05 #11438
rigoDeltager- Super Nova
Jeg har forsøgt at købe en picostar hjem fra UK, men de har ikke svaret endnu de hundehoveder, men har sent en mail igen http://www.pulsar-optical.co.uk/prod/rigel/generalaccessories/picostar.html
Anyway, så faldt jeg lige over ham den her pro gut http://www.astrosurf.com/re/telescopes.html, tror i det virker ??? Der står ingen tekst 🙁 om dethttp://www.rigorigo.dk 2009-02-27 23:06:31 28. februar 2009 kl. 00:08 #11439
rigoDeltager- Super Nova
nååå ja! er det ikke bare den gammel model og den nye på foto1 ? ser ud til den en har 125micron diameter og den anden 50micron diameter
http://www.rigorigo.dk 2009-02-27 23:09:26 28. februar 2009 kl. 06:54 #11450
outlookDeltager- Super Nova
Oh, Pulsar-Optical har jeg dårlige erfaringer med. Der kan gå laaaang tid før de svarer, hvis de overhovedet svarer! Prøv at få dem i røret i stedet. De er ikke meget for at sende uden for UK og sådan er der flere der har det derovre.
Ja, dælen virker det da! Du ved bare ikke hvor mange micron hullet har. Så du er nødt til at eksperimentere med afstanden til lampen. Jeg brugte bare en æske som jeg lagde en lille lygte ned i og prikkede et hul i gavlen med en nål. Hullet skal være så cirkulært som muligt. Så havde jeg min kunstige stjerne. Men jeg bruger nu hellere stjernevrimlen.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting28. februar 2009 kl. 10:26 #11455
webweichelDeltager- Nova
Hej,
Jeg har ofte brugt et stykke alu folie pakket foran en lygte, man støder så blot en nål ind i foliet en masse gange forskellige steder. Det giver huller i forskellig størrelse hvoraf nogle kan bruges til kollimering./Steen28. februar 2009 kl. 12:57 #11467
mortenDeltager- Super Nova
Jeg har lige købt en picostar fra Pulsar (Michael gav mig jo besked på at kollimere ). Der var ingen problemer, jeg havde den efter ca en uge. Jeg har handlet med dem før, også uden problemer. Jeg gør bare det at jeg krydser af, at jeg er bor i UK, og så sender jeg dem en mail hvor jeg giver dem lov til at charge 16£ pund i fragt, det har fungeret hver gang.
Morten28. februar 2009 kl. 12:58 #11468
Når jeg får kollimeret kan jeg sende nogle difraktionsbilleder lavet med den picostar, hvis det har interesse. Man får gode billeder med en C8 på 15 meters afstand.
M
28. februar 2009 kl. 18:48 #11512
rigoDeltager- Super Nova
Ja vis gerne nogen fotos
Tro i aften at jeg vil lave et forsøg med en lampe og sølvpapir, så måske man kan træne lidt Vkurvs så man kan lære det programDer ikke en formal af en slags, hvor langt og stort en fake stjerne skal være. Tænker her på at jeg kunne godt gå ca. 100-200 meter væk med en lille lyskilde. eks. 0.25 / 0.50mm hulEks. en diode, der er malet sort, med en lille hul i malingen28. februar 2009 kl. 19:33 #11518
Så vidt jeg har forstået skal du ned under difraktionsgrænsen for din optik, som er 15/ åbning i cm (resutatet i buesekunder). D.v.s. min C8 har en difraktionsgrænse på 15/20 = 0,7″ Din Tak er så vidt jeg har forstået 13 cm, så du skal ned i nærheden af 1″.
Hvis dit hul har en diameter på d (my), og du har det i en afstang af A (m), så ser du det under en vinkel på d/A*0,2 buesekunder. Hvis det lykkes dig at lave et 100 my hul skal du altså ca 20 m væk. Det vil være den største dimension af hullet der tæller, men det er formodentligt ret ligegyldigt om det er rundt.1. marts 2009 kl. 00:14 #11528
rigoDeltager- Super Nova
Fino!
Jeg har lige forsøgt med en hvid diode, som får 2 x 1,5V og den er så malet sort to gange, og så riset med en nål igemmen den sorte maling (skal gøres med tændt diode) så får man et ultra lille lys, som en spis på en nål (alt efter ønske). det er dog for sent at teste den med et scope + cam, skal prøves i morgenhttp://www.rigorigo.dk 2009-03-01 08:54:33 1. marts 2009 kl. 01:15 #11534
ksondergardDeltager- Giant
HEHE har der nu været aktivitet på Rigo’s værksted igen ;0)
1. marts 2009 kl. 01:32 #11536
Jeg har nu kollimeret min c8 indendørs. Det er forbløffende så meget turbulens der er indendøre – centralvarme? Selve picostaren virker fint.
1. marts 2009 kl. 10:22 #11547
jeppeDeltager- Super Giant
Hej Morten,
Jeg kan ikke se dit billede?Er der i øvrigt nogen af jer, der har prøvet først at kollimere efter en sådan her kunstig stjerne og så derefter efterkontrolleret kollimeringen på en rigtig stjerne? Hvor stor afvigelse er der så mellem en kunstig og en rigtig stjerne?1. marts 2009 kl. 10:46 #11549
rigoDeltager- Super Nova
jeg skal ikke bruge den at kollimere med, kun at lege med fokusmax så man kan blive en haj til det http://messier.flight.dk/Vejled/fokusmax.htm
1. marts 2009 kl. 13:36 #11554
Her er den i en anden udgave. Den er udført indendørs (iøvrigt i dagslys!), og det er en fejl at gøre et indendørs fordi der er meget uro i luften, selv over de kun 18 meter der er brugt. Når jeg om et par uger ikke er så arbejdsramt, så vil jeg lave den ude på græsplænen.Jeg er dog ikke i tvivl om at man kan kollimere med den picostar.Jeg har brugt mit orion guidekamera og en c8 uden reducer, det giver 0,54 pix/”, d.v.s under difraktionsgrænsen. Jeg er iøvrigt i tvivl om det er nødvendigt at gå ned til halvdelen af difraktionsgrænsen, jfr. Nykvist grænsen. D.v.s. skal der en 2X barlow på?. Kan i svare på det?uploads/261/coll.jpg1. marts 2009 kl. 13:38 #11555
Jeg har ikke prøvet at kollimere først med picostar og derefter med en stjerne. Men den skævhed der var på stjernerne før jeg kollimerede var den samme som jeg så med picostaren. Et problem ved den picostar er at SCT’en kan ændre kollimering afhængigt af hvor den peger hen. Picostaren duer kun i det horisontale plan, med mindre man da kvavler op i et højt træ eller lign.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Picostar forsøg' er lukket for nye svar.