› Fora › ASTRO-FORUM › ASTRONOMIENS BETINGELSER › Pic du Midi er nu IDSR
- Dette emne har 6 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 10 Är, 2 mÄneder siden af astrojensen. This post has been viewed 528 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
19. december 2013 kl. 15:44 #111885
tom.aDeltager- Super Giant
Pic du Midi observatoriet (i PyrenÊrene) og omrÄdet omkring er nu udnÊvnt til International Dark Sky Reserve. Nedenfor er pressemeddelesen som dumpede ind i min indbakke for cirka en time siden.
Stort tillykke til franskmĂŠndene
…
France Celebrates Naming of its
First
International Dark Sky Reserve
FOR IMMEDIATE RELEASE
19 December 2013
TUCSON, AZ, AND TOULOUSE, FRANCE – The International Dark-Sky Association (IDA) announced today the designation of the first International Dark Sky Place in France. In naming the Pic du Midi International Dark Sky Reserve (IDSR), IDA is pleased to recognize the immense local efforts to preserve and protect the exceptionally dark night skies over the PyrĂ©nĂ©es Mountains.
“In creating the Reserve, the Pic du Midi team has not only protected a vanishing resource, they have made it better than it was,” said IDA Executive Director Bob Parks. “We commend and celebrate their exceptional efforts.”
The Pic du Midi team not only protected a vanishing resource, they have made it better than it was.
The new Dark Sky Reserve will be known in France as RĂ©serve Internationale de Ciel ĂtoilĂ© du Pic du Midi. It is located in a region that currently draws 1.5 million visitors per year. Consisting of 1,202 square miles (3,112 km2) of public and private lands, it encompasses a UNESCO World Heritage Site (PyrĂ©nĂ©es-Mont Perdu) and a French national park (PyrĂ©nĂ©es National Park). It is the second-largest International Dark Sky Reserve in the world after Aoraki Mackenzie International Dark Sky Reserve in New Zealand.
Pic du Midi Observatory
The efforts leading to today’s designation began in the 1990s when Europe nearly lost one its premiere astronomical research facilities, the Pic du Midi Observatory. As government budget cuts threatened permanent closure, Observatory supporters
Star trails over Pic du Midi Observatory by Paul CompĂšre / Pic du Midi
secured its renaissance through a “beautiful alliance between science and tourism,” according to Daniel Soucaze des Soucaze, Executive Director of Pic du Midi.
He said the International Dark Sky Reserve designation represents an “important milestone” in the history of the Observatory, and believes IDA’s recognition coupled with the dedicated support of local communities greatly enhances the Observatory’s long-term prospects.
Achieving this designation “is of utmost importance for the future of astronomy, both professional and amateur,” said Hubert Reeves, QuĂ©bĂ©cois astrophysicist and Director of Research at the French National Centre for Scientific Research.
Energy Savings, Tourism, and Research
The motivations driving the four-year effort culminating in today’s announcement expanded well beyond aesthetic and scientific considerations. According to French Senator François Fortassin, the “first aim” of the project was to minimize light pollution around Pic du Midi Observatory, but it soon became apparent there was much more to be gained.
Timelapse at the Pic du Midi Observatory
Timelapse at the Pic du Midi Observatory
by Romain Montaigut
As part of the efforts to achieve IDA recognition, a total of 251 communities adopted a comprehensive outdoor lighting management plan (LMP) that included retrofits and replacements of existing lighting fixtures, and the use of new lighting technologies.
By 2013, early results showed the LMP could effectively reduce light pollution in the region by 85 percent and energy usage by 38 percent, all while maintaining safe lighting levels for residents and visitors.
The new lighting plan continues to provide “significant energy savings and offer economic development opportunities in the Hautes-PyrĂ©nĂ©es area,” said Christian Poncet, Regional Representative of the French power company ĂlectricitĂ© de France.
The region is capitalizing on the IDA designation as a means of furthering research into land use policy and practices, tourism business models, and resources sustainability at the nearby University of Pau and Pays de l’Adour. A team has been designated by the University to manage the Pic du Midi IDSR project and to install and maintain scientific instruments in the Pic du Midi region to monitor the quality of the night sky in the future.
Officials at Pic du Midi have even grander aspirations for preserving dark skies in the Pyrénées. In coming years, they plan to work with their Spanish counterparts to expand the protected territory into Spain, making for the first IDA Dark Sky Reserve spanning two nations.
…
AvnĂž Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemĂžrket mĂždes.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/19. december 2013 kl. 16:17 #111888
Jeg fandt nogle mÄlinger af nattemÞrket over Pic du Midi. De ligger mellem 21,50 og 21,81.
En timelaps video fra pressemeddelelsen:
Min blog http://grib-stjernerne.dk/19. december 2013 kl. 17:59 #111896
viggo.tDeltager- Super Giant
Det var dog den bedste dark sky meddelelse i lang tid.
mvh Viggo.19. december 2013 kl. 22:30 #111912
astrojensenDeltager- Neutron star
Jeg fandt nogle mÄlinger af nattemÞrket over Pic du Midi. De ligger mellem 21,50 og 21,81.
Jeg har mĂ„lt en SQM pĂ„ 21,75 fra mine forĂŠldres gĂ„rd et par km fra Gudhjem…
Og 21,55 fra mit hus inde i Ăstermarie!
Men luften oppe i PyrenĂŠerne er LANGT klarere og fri for vanddamp og det gĂžr selvfĂžlgelig en enorm forskel. Der er steder pĂ„ Bornholm, der er meget mĂžrkere, end hjemme hos mine forĂŠldre, sĂ„ man bĂžr kunne presse SQM’en er par tiendedele mere, mĂ„ske 21,85 – 21,9.
Jeg kontaktede engang IDA, for at spÞrge dem, hvordan man mon kunne fÄ Bornholm lavet til dark sky reservat, eller noget i den retning. Jeg har aldrig fÄet et svar. Ikke sÄ meget som et pip.
Thomas, Bornholm
19. december 2013 kl. 23:18 #111914
outlookDeltager- Super Nova
Ă rh, mon ikke du kan fĂ„ Hammershus med…Det ligger jo ret hĂžjt…
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting19. december 2013 kl. 23:27 #111916
Astrojensen wrote:
Jeg har mĂ„lt en SQM pĂ„ 21,75 fra mine forĂŠldres gĂ„rd et par km fra Gudhjem…
Og 21,55 fra mit hus inde i Ăstermarie!
Men luften oppe i PyrenĂŠerne er LANGT klarere og fri for vanddamp og det gĂžr selvfĂžlgelig en enorm forskel. Der er steder pĂ„ Bornholm, der er meget mĂžrkere, end hjemme hos mine forĂŠldre, sĂ„ man bĂžr kunne presse SQM’en er par tiendedele mere, mĂ„ske 21,85 – 21,9.
Jeg kontaktede engang IDA, for at spÞrge dem, hvordan man mon kunne fÄ Bornholm lavet til dark sky reservat, eller noget i den retning. Jeg har aldrig fÄet et svar. Ikke sÄ meget som et pip.
Thomas, Bornholm
Ja, der mÄ vÊre steder pÄ Bornholm som kan nÄ ned omkring 21,9. Jeg har et par mÄlinger her fra MÞn 2,5-3 km udenfor Stege hvor mÄlingen er nede at runde 21,87 +/-0,1.
Men mere om det nÄr jeg fÄr samlet nok mÄlinger
MÊrkeligt at du ikke har hÞrt sÄ meget som et pip fra IDA, de skriver da pÄ deres hjemmeside at de gerne besvarer spÞrgsmÄl osv.!
Tom A 2013-12-19 22:29:09
Min blog http://grib-stjernerne.dk/19. december 2013 kl. 23:29 #111918
astrojensenDeltager- Neutron star
Ă rh, mon ikke du kan fĂ„ Hammershus med…Det ligger jo ret hĂžjt…LOL
Haha! Jo, mÄske. Jeg har faktisk spekuleret pÄ, hvor mÞrkt der er. Der er dog et fyrtÄrn ikke langt derfra. Man kan ogsÄ se Sverige i horisonten og der er faktisk en del lysforurening derfra.
Der er ekstremt mĂžrkt i omrĂ„det syd for Almindingen, i Ălene plantage, da det ligger langt fra alle byer. Jeg har vĂŠret pĂ„ Ăžvelse her med hjemmevĂŠrnet og stjernehimlen kan vĂŠre ekstremt mĂžrk hernede kl 3 om natten.
Thomas, Bornholm
Thomas, Bornholm
Astrojensen 2013-12-19 22:30:27 -
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Pic du Midi er nu IDSR' er lukket for nye svar.