› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Philips Toucam eller SP900
- Dette emne har 12 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 8 måneder siden af martinsparre. This post has been viewed 134 times
-
ForfatterIndlæg
-
28. juni 2009 kl. 11:00 #18094
martinsparreDeltager- Asteroid
Jeg skal bruge et webcam, som passer til denne adapter: http://lyra.dk/details.asp?prodid=webcamadapter&cat=805
Såvidt jeg kan se, så passer “Philips Toucam” og “Philips SP900”.
Er der nogen der kender en butik, som sælger et af disse webkameraer (eller evt. et andet webkamera, som er kompatibelt med adapteren)?
Vh.
Martin Sp.martinsparre.com
28. juni 2009 kl. 11:23 #18095
outlookDeltager- Super Nova
Prøv edbpriser.dk eller bare spørg google om kameraet.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting28. juni 2009 kl. 11:42 #18096
Hverken google eller edbpriser giver noget resultat. Det ser ud til at begge kameraer er udgået.
Derfor ville jeg gerne høre, hvad andre har gjort for at få fat i dem.
martinsparre.com
28. juni 2009 kl. 12:06 #18097
k_holstDeltager- Nova
Toucam er udgået for flere år siden, og kan ikke umiddelbart køre under Vista.
Der er også andre modeller af SPCxxxNC – ved ikke om de passer med adabteren.28. juni 2009 kl. 12:51 #18098
tommyfDeltager- Neutron star
Der ligger mange gamle ToUCam i skuffer rundt omkring i Dk, prøv at efterlyse dem på diverse netsteder, DBA osv
28. juni 2009 kl. 12:59 #18099
mortenDeltager- Super Nova
jeg har et nextimage til salg
28. juni 2009 kl. 17:37 #18100
Tak for svarene.
Til K_holst:
Er der forskel på SPC900NC og SP900 (eller rettere sagt: vil SPC900NC virke med adapteren?)?Til Morten:
Jeg er måske interesseret. Hvor gammelt er det og er det i ok stand? Hvad er prisen for det?martinsparre.com
28. juni 2009 kl. 17:47 #18101
k_holstDeltager- Nova
Hej Martin.
Jeg er jo ikke ekspert, men jeg tror du har været udsat for en skrivefejl! Jeg kender ikke til et der hedder SP900 og kan ikke finde det nogen steder.SPC900NC passer til den adabter bl.a. Lyra sælger.29. juni 2009 kl. 09:02 #18113
Jeg forestillede mig at skulle have 600 kr for det nextimage. Det er mindre end 1 år gammelt, købt i england, fejler ingenting. I forhold til webcameraet sparer du 1 1/4″ adapter og filter. Jeg har købt et imaging source kamera i stedet. Billedkvaliteten i alle webkameraer lider under den hårde komprimering, og der kan derfor være striber i billederne, som træder frem når belysningen er dårlig – som den jo er ved planetfotos.
29. juni 2009 kl. 09:22 #18114
Hej Morten,
Har du prøvet at bruge neximage til live-view? Jeg kunne nemlig godt tænke mig at bruge det til live-view af solen med et sol-teleskop, så man kunne vise solen på storskærm.
Tror du, at nextimage er egnet til det?
Vh
Martinmartinsparre.com
29. juni 2009 kl. 09:48 #18115
Kameraet kan lave liveview. Jeg har ikke prøvet det med solobservationer. Umiddelbart ville jeg tro at du til det brug skulle gå efter en større chip f.eks. imaging sources 31 serie. Det er jo til en noget anden pris.
Der er mange her på forum, der har lavet fremragende solbilleder, mogens, jakob b etc. Se hvad de bruger29. juni 2009 kl. 11:49 #18116
outlookDeltager- Super Nova
Ja, Morten er inde på noget her. Du skal bruge en større chip til det formål, især hvis det er fuld disk billeder du tænker på. Her er et eks. som virker hjemme hos mig.
Jeg bruger en 1/2″ CMOS chip som findes i flere planetkameraer som giver omkring 1.3M pixeler i opløsning. Har du en kikkert med max 600 mm i brændvidde vil du kunne se hele Solen (og Månen, da de har omtrent samme tilsyneladende diameter) på en skærm med ca. samme opløsning.Et Imaging Sources 41 kamera med CCD chip i den størrelse koster altså kassen! Nr. 31 har en 1/3″ chip og har ca. 786.000 pixeler, men så ved jeg ikke om man kan se hele skiven, da det afhænger af dels størrelsen på chippen, dels brændvidde og afstand til sensoren.Men er du kun interesseret i at se et udsnit af Solen eller Månen, så kan en mindre chip udmærket gøre fyldest.Morten, hvis ikke Martin vil købe dit kamera så er jeg da interesseret hvis porto er med i prisen.outlook 2009-06-29 11:53:22
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting29. juni 2009 kl. 13:29 #18117
Tak for hjælpen.
Det er ok, hvis “Outlook” køber det brugte NexImage. Jeg tror, at jeg vil prøve at få fat i et Philips webcam i stedet.
martinsparre.com
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Philips Toucam eller SP900' er lukket for nye svar.