› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Phd2 tilkobling feiler
- Dette emne har 10 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 5 måneder siden af kennethk. This post has been viewed 150 times
-
ForfatterIndlæg
-
22. september 2016 kl. 22:39 #151310
kennethkDeltager- Nova
Hei
Siste forberedelse før sesongstart og alt virker unntatt selvsagt ph2 og qhy5L ll c. Har tidligere hatt problemer med at phd2 faller ut og generelt er ustabil men nå finner phd ikke kameraet. Kobler til med ascom og får meldingen “no camera” som om kameraet aldri har eksistert. Har også prøvd med andre kameraprogram og de finner heller ikke kameraet. Har prøvd å koble til med alle 3 ulike USB porter uten hell, restart osv. uten hell. Har midlertidig fjernet brannmuren i tilfelle blokkering uten hell. Har prøvd å laste ned nye drivere uten hell. Hvorfor kan ikke ting bare virke?
alltid problemer med phd2- ser det er en gjenganger – noen forslag til løsning?
23. september 2016 kl. 06:52 #151314
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Kenneth
Det problem har vi også erfaret på det sidste. Da vi modtog
fejlmeldingen kunne vi konstatere, at der ikke var lys i lampen på
kameraet. Det er et Astrolumina Alccd5V.
Vi lukkede så pc’en ned og trak USB-stikket ud og satte det i igen.
Derefter tændte vi pc’en, og nu var der lys i kameraet, og det
fungerede.
Det er lidt mystisk, for det problem har vi ikke haft tidligere. Man
kan derfor godt have mistanke om, at der er en fejl.
For over et år siden havde jeg kameraet skilt ad, og kunne i forbindelse
hermed konstatere, at den ene leder til en kondensator var korroderet –
kobberet var væk, og det var kun det udvendige tin, som fastholdt den
elektriske forbindelse.
Vi skal nok lige have tjekket kameraet for dårlige forbindelser.
mvh
Torben
mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
23. september 2016 kl. 11:08 #151323
kennethkDeltager- Nova
Hei Torben
Det som er rart er at ingen av programmene finner qhy5, verken phd, Firecapture, AZPlanetary osv. Det lyset i kameraet(rødt). Mulig jeg må avinstallere driverne som er der og legge de inn igjen. Har mest lyst å prøve et annet guideprogram, har vært mye galt med phd for min del iallfall
23. september 2016 kl. 20:01 #151349
Hej Kenneth
Installation af kamerasoftwaren kan godt drille, og oveni dette er der
så ascom driveren, som også godt kan give kvaler.
Dernæst er der indstillingen i HPD-Guide – den kan også godt give
problemer.
Jeg kan ikke umiddelbart give dig en vejledning, da jeg ikke husker
installationen i detaljer.
Dit kamera er sikkert i orden.
mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
23. september 2016 kl. 21:14 #151359
kennethkDeltager- Nova
Har kjørt Device Connection tester i Ascom. Nå kommer qhy5LII opp som et valg men får melding om “Incompatibel Driver (Ascom.Ascom…) Denne 64bit driveren er registrert som 32 bit com driver…
Kameraet virker ikke i noen programmer. Som om driver ikke finnes med de er i downloads og har virket tidligere:
QHY5_IIDrv64V13-01-06 QHY5IIWDMDriverInstaller og QHY5LIIASCOMSetup
23. september 2016 kl. 21:23 #151363
xplodeDeltager- Nova
Det virker som du blander 2 ting her, hvis ingen programmer kan koble til kameraet har det jo ingenting med PHD2 å gjøre så da det er kameraet eller no mellom kamera og PC som er feilen.
Har du prøvd kortere USB kabel? Annen USB port på samme pc? Annen pc?
23. september 2016 kl. 21:34 #151364
Hvis USB-kablet er meget langt – over 5 meter, så
kan det godt give problemer….
23. september 2016 kl. 21:39 #151365
kennethkDeltager- Nova
Hei Ole A.
Det skjønte jeg etter hvert ja😃 Det er ikke et phd problem, hvertfall ikke bare, når ingen program finner kameraet. Har brukt kameraet to sesonger uten store problemer – litt bugs fra phd riktignok. Jepp prøvd alle USB porter og ingen virker. Det som er nytt siden sist er installering av jmi fokuser og tatt i bruk en hub. Denne virker på alt annet utstyr unntatt kameraet. Har ikke prøvd på annen pc men har vurdert det men tror ikke det har med kamera å gjøre men software drivere
23. september 2016 kl. 21:40 #151366
kennethkDeltager- Nova
Er standardkabel som fulgte qhy5 kameraet, ikke lang den
24. september 2016 kl. 00:42 #151382
nahilasDeltager- Giant
Hej Kenneth
Har du prøvet at installere kameraet på en anden computer? Hvis du kan forbinde til den andetsteds fra kan du jo om ikke andet eliminere den mulighed, at kameraet skulle være i stykker.
24. september 2016 kl. 22:12 #151446
kennethkDeltager- Nova
Har endelig funnet ut av problemet. En feil i driver som jeg kunne fikse i enhetsbehandlimg. Nå er alt testet og alt ser ut til å virke, herlig. Nå kan det gjerne komme klar himmel
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Phd2 tilkobling feiler' er lukket for nye svar.