PHD2 periodisk fejl

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR PHD2 periodisk fejl

• Dette emne har 8 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 3 måneder siden af jakob. This post has been viewed 529 timesandersen. This post has been viewed 529 times
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Den anden aften, 2/11, begyndte PHD2 periodisk at fejle med noget i retning af “The camera did not respond within 10 seconds” og så stoppede guidingen. Jeg checkede alle stik og de sad fint som de skulle. Jeg har en 5m aktiv USB forlenger ledning til en USB HUB med strømforsyning, hvorfra der går en ca 3m USB op til ZWO guide kameraet (kablet der fulgte med kameraet).

Det har jo været meget fugtigt den sidste tid og alt mit udstyr har været ude i kikkertskuret siden sommer. Jeg kan ikke mærke fugt nogensteds men mistænker aligevel at det kan være en dårlig kontakt? Kan nogen anbefale en god antifugt-kontakt-spray? Til min mototcykel har jeg tidligere brugt WD-40, men det har været i så grelle tilfælde hvor stik har været irrede og da har WD-40 hjulpet. Men hvad bruger I andre – hvis noget?

/Rudi B. Rasmussen

xplode
      Deltager
        • Nova

WD40 er kun en midlertidig løsning, det beste å bruke er dielektrisk fett, men det er dessverre ikke alltid så lett å få tak i.

Torben Taustrup
        Admin
          • Neutron star

Vores guidekamera begyndte også at svigte – programmet meldte

“no camera”. Kameraet var forbundet til pc’en med et 5 meter langt USB-

kabel. Vi skiftede til et 4 meter kabel, og kommunikationen var

genoprettet. Det er jo lidt mystisk, da 5 meter-kablet har fungeret fint

i flere år.

Om der er tale om fugtproblemer, eller simpelthen, at kabel eller

kamera er blevet dårligere er spørgsmålet.

Nu har vi sat et kabel med USB-forstærker på, og kameraet fungerer igen.

Til en start kan du prøve at sætte et andet kabel på.

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

adam
          Deltager
            • Main Sequence

Jeg har også haft en stationær PC stående i stuen en overgang og de dage hvor mit vasketøj har stået midt i stuen på et tørrestativ, kunne jeg ikke starte PCeren. Hellere ikke mit stereoanlæg. Så fugten kortslutter nok elektronikken.

Rudi
            Deltager
              • Neutron star

Jeg får snart fingrene i et animalsk produkt som anvendes til elektronik til søs, så det skal lige prøves af. Jeg ved ikke hvad det hedder.

/Rudi B. Rasmussen

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Det skal bare have en tur med det her:

http://www.industrikemi.dk/00022/

Se bare hvad man kan gøre med en lille RC-heli der har fået lidt:

https://www.youtube.com/watch?v=s4z8QMgTEA4MStauning2016-11-07 21:02:43

Arnstein Dale
                Deltager
                  • Planet

Xplode wrote: WD40 er kun en midlertidig løsning, det beste å bruke er dielektrisk fett, men det er dessverre ikke alltid så lett å få tak i.

Hva med batteripolfett? Kan ikke det ha de samme egenskapene?

Rudi
                  Deltager
                    • Neutron star

Tak for link Michael, det ser lovende ud og måske lettere med spray end fedt i en pose.

/Rudi B. Rasmussen

jakob.andersen
                    Deltager
                      • Super Giant

Det kan altså også være et stik, der er blevet dårligt. Efter min mening er kontaktspray og lignende symptombehandling, som typisk ikke holder i længden. Et godt guldbelagt stik irrer ikke så nemt.
                      Jeg havde nøjagtigt samme symptom med mit QHY-kamera for noget tid siden. Det blev værre og værre, og til sidst skulle jeg bare kigge på kablet, før PHD mistede forbindelsen. Jeg troede først at det var et dårligt kabel, men det viste sig at være stikket i selve kameraet. Jeg købte et nyt stik og skiftede det ud, og der har ikke været nogen problemer siden.

Jakob A.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
                    • Emnet 'PHD2 periodisk fejl' er lukket for nye svar.