PHD Guiding og kamera

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR PHD Guiding og kamera

• Dette emne har 55 svar og 13 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 3 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 796 times
Viser 11 indlæg - 46 til 56 (af 56 i alt)
  • Forfatter

henrik.schneider
    Deltager
      • Nova

Tja, Lars, jeg ved det nu ikke.

Eneste forskel på mine 2 billeder er 15-20min. og så et skift mellem version 1.12 og 1.14.

Man kunne jo forvente at alt er skrevet i “change-loggen” sådan er det desværre bare ikke altid, man kunne også forvente at nyere versioner er bedre end gamle, men sådan er det jo heller ikke altid 😉

Om 1.14 er mere følsom end 1.12 pga. SW ved jeg intet om men noget kunne tyde på at 1.14 ser større fejl end 1.12. OM dette skyldes at 1.14 overkompensere eller blot er mere følsom på input ved jeg ikke.

Skal der testet yderligere må det bliver for at se om stjerne er lige runde med de 2 versioner.

nightsky
      Deltager
        • Neutron star

Mystisk ser det ud Henrik.

henrik.schneider
        Deltager
          • Nova

Nightsky wrote: Mystisk ser det ud Henrik. 

Ja, det ser lidt underligt ud, men dog uden “Star run-away”

johnny.b.a
          Deltager
            • Super Giant

Hej Henrik

Ja, der er jo en vis forskel på de to kurver. Tidligere fandt jeg denne interessante tråd om emnet.

http://www.iceinspace.com.au/forum/archive/index.php/t-110773.html

Mvh

Johnny

edbbob
            Deltager
              • Super Nova

Et andet lille tip (primært til subpixel guiding med kort brændvide):

Jeg kunne ikke rigtigt forstå at min RA hele tiden lå lidt over ell under target her til aften, men opdagede så parameteren Mn mo, som jeg havde stående til 0,3. Den styrer hvor meget afvigelse PHD skal tillade før programmet korrigerer. Med kort brændvide på guideteleskopet, er afvigelserne altid små, så jeg satte den ned til 0,1 og snap! sagde kurven, helt perfekt ind mod midten Jeg har aldrig før haft så runde stjerner. Nu håber jeg bare vejret holder et par timer imens jeg skyder 60s subs af NGC604.

Vh

Morten EDBBOB2013-11-13 21:48:58

jens.jacobsen
              Deltager
                • Neutron star

Hejsa.

Jeg prøvede version 1.12.3 søndag aften, men den har problemer med at læse et DMK21 kamera, som jeg bruger til at guide med. Ikke forstået på den måde at den ikke finder kameraet, men stjernerne er mange Mag’s svagere end da jeg brugte version 1.13.5. Pudsigt, der må være et eller andet med gain… Men alt stod ens.

Så prøvede jeg version 1.13.7, og den har guidet den version af M74 jeg har lagt ind andetsteds. Det kan vel bruges. Men jeg syntes stadig at der er en tendens til at PHD jagter lidt rundt med opstillingen, så der er nok stadig basis for at stille på hysterese og aggresivitet.

Iøvrigt, hvad er den optimale guidehastighed? Dermed forstås hvor hurtig skal man lade mounten korrigere? Jeg har p.t Scope sat til at korrigere med 8″/sek, men jeg tror faktisk at en lavere hastighed måske kan give et mere roligt guide forløb. Dette efter at have betragtet motorene mens de guider.

mvh
                Jens

Torben Taustrup
                Admin
                  • Neutron star

Hej Jens

Jeg har lavet forsøg i aften. I øjeblikket er guidehastigheden stillet til 10″, men det er ikke umuligt, at en lavere hastighed måske vil give mindre udsving. På 1 sekund kan drevet ikke nå at flytte sig 7″, for det svarer jo til det halve af den hastighed som drevet tracker med. Man skal dog være opmærksom på, at guidehastigheden skal være størst, når kikkerten peger højt.

Man kunne jo som et forsøg sætte guidehastigheden til 4-5″.

Har kørt med 10 minutters integrationer i H-Alpha på M-33 i aften.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

edbbob
                  Deltager
                    • Super Nova

I går var der nogle få huller i skyerne her, så jeg prøvede at skyde NGC206 (den store blå stjernehob i M31). Da vejret var lidt skiftende, valgte jeg 60s eksponeringer, for at kunne sortere skyerne fra. Den færdige stack havde tydelige slæbespor, som skyldes en blanding af drift og dark kalibrering:

Jeg vidste godt at løsningen hed dithering, men jeg har gået som katten om den varme grød, da jeg ikke ville bruge en god nat på at få skidtet til at virke.

Her til aften var vejret endnu mere skummelt end igår, så jeg tog chancen og satte kikkerten ud på altanen.

Pt. kører jeg capture via Nebulosity, og guiding via PHD. De to prgrammer kan snakke med hinanden, og opsætning er ret simpel. Først startes PHD normalt, og i tools menuen, aktiveres “serveren”. Bare ordet kan skræmme mange væk, men det er pæresimpelt:

Næste step er at man i Nebulosity aktiverer PHD Link:

Man klikker på “Connect”, og vælger hvor meget dither man skal bruge. Endelig sættes “Settle at…” til en værdi som PHD skal under før eksponeringerne kører videre. Sættes den for lavt, hænger det hele i lang tid, og for høj indstilling gør at man får dårlig guiding i starten af eksponeringen.

Simsalabum. Det er det hele!

Jeg kiggede lidt på kuven og valgte en Settle værdi på 0,3.

Efter at Nebulosity er færdig med en sub eksponering, flytter PHD automatisk ref punktet en smule, venter til guidingen er stabil igen, og giver så Nebulosity lov til at eksponere videre:

Det er så nemt at det er dumt at lade være. Specielt med OSC og DSLR, men også ved mange korte eksponeringer er dithering din ven.

Vh

Morten

Ps. Nu kører jeg NGC206 igen med 60s eksponeringer og dithering, og skal uploade et nyt billede til sammenligning EDBBOB2013-11-14 22:41:01

edbbob
                    Deltager
                      • Super Nova

Ja skyerne kan jeg ikke gøre noget ved, men slæbesporene er væk

nightsky
                      Deltager
                        • Neutron star

Flere har skrevet om ændringer i magnitude og støj mellem ver. 1.12 og 1.14, bl.a.

henrik.schneider wrote: ….. men bemærkelses vis meget mere “støj” på 1.14 i forhold til 1.12
                        Om 1.14 er mere følsom end 1.12 pga. SW ved jeg intet om men noget kunne tyde på at 1.14 ser større fejl end 1.12. …..

Der er ikke sket ændringer i den måde gain m.v. styres fra kameraet. Grunden til at der ved nogle ses ændringer/mere i støj og magnitude skyldes sikkert ændringer i auto-strech rutinen.

Alle ændringer skulle være dokumenteret her:
                        http://www.stark-labs.com/phdguiding.html

Torben Taustrup
                        Admin
                          • Neutron star

Så er H-alpha-optagelserne lagt sammen med luminanserne:

http://tocobs.org/toc/M33-LH_SUM1.jpg

Ser virkelig frem til klart, månefrit vejr.

TorbenTorben Taustrup2013-11-17 14:21:17

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Viser 11 indlæg - 46 til 56 (af 56 i alt)
                        • Emnet 'PHD Guiding og kamera' er lukket for nye svar.