› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › PHD Guiding og kamera
- Dette emne har 55 svar og 13 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 3 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 795 times
-
ForfatterIndlæg
-
10. november 2013 kl. 19:42 #109916
nightskyDeltager- Neutron star
Hejsa
Denne skrev Craig i foråret- Hvad kan man gøre, når PHD Guiding ikke er “Push Here Dummy”
http://www.stark-labs.com/craig/resources/Articles-&-Reviews/DiagnosingPHDGuiding.pdf
En større præsentation som er par år gammel, hvor der også er nævnt noget om fokusering af guidestjernen. (side 37 og lidt frem)
http://www.stark-labs.com/craig/resources/Articles-&-Reviews/ImprovedGuiding_RTMC.pdfSeeing og guiding. På Yahoo gruppen er det nævnt at seeing tit kan elimineres ved at have guide eks. tider omkring 2-3 sek.
The other way to deal with seeing is to average the guide star image over a long enough period that the effects of seeing are mostly eliminated. This usually requires a period of at least 2 or 3 seconds. The easiest way to do it, of course, is to simply use an exposure time of at least 2 or 3 seconds and let the camera integrate the star image. Many astro-photographers try to set the exposure time as low as possible so that corrections can be made to the mount position before they become too large. However, unless seeing conditions are excellent the “corrections” sent to the mount will be erroneous and guiding will be worse rather than better.
Nightsky 2013-11-10 18:47:01 10. november 2013 kl. 19:46 #109917
FinnDeltager- Neutron star
Viser lige min guidegraf som den køre nu efter en renovering, grafen er fra sidst i September og der er ingen ændring i grafen efter der.
Før jeg fik den renoveret med nye lejer og fedt samt justeret div. steder kørte jeg med en meget lavere Hys og Agravitet,( kan ikke lige huske hvor meget ) men med dårligere RMS omkring de 0,12-0,15, men som den køre nu med de relative høje tal på Agr og Hys er jeg faktisk meget tilfreds, har prøvet med mindre værdier.
Skal også lige sige der er forskeld i guideren på Øst og Vest, jeg har så to forskellige indstillinger i PHD og på mine kontravægte, den viste graf er optaget på den Vestlige side, den østlige er lidt dårligere i RMS ca. 0,09 til 0,06 men mener stadig det er akseptabelt ??
Jeg ledte efter nogle LOG optagelser men tror jeg fik dem smidt over til MS i stedet for at kopiere dem til ham, han brugte dem vist nok en aften på Koppendal netop til at forklare guidningens besværligheder og dens udfordringer.
Så det kunne da være sjovt hvis han lige kom forbi denne tråd 🙂
Glemte lige at skrive at det er min CGEer
Nå, jeg bliver vist aldrig god til at sætte billeder ind kan jeg se nu.
Finn 2013-11-10 18:59:43 10. november 2013 kl. 20:26 #109919
edbbobDeltager- Super Nova
Tak Lars!
Jeg vild med Stark’s knas tørre humor:
“One option is to throw in the towel. Let’s cross that one off the list.”
EDBBOB 2013-11-10 19:26:33 10. november 2013 kl. 21:46 #109921
purDeltager- Giant
En Tom Carrico har for nogle år siden skrevet en guide – How do i get round stars – som har givet mig nogle rigtig gode tips til hvordan jeg får det bedste ud af mine setups, og ikke har nogle nævneværdige problemer med guiding mere.
Hvis nogen vil prøve at læse Toms guide er der et link Her
Skal lige nævnes, at ikke det hele, direkte henvender sig til PHD guiding
Vh
HenrikPur 2013-11-10 20:57:31 10. november 2013 kl. 22:37 #109922
Hej Henrik
Tak for linket. Han har da i hvert fald tænkt lidt over tingene, og har en del interessante pointer undervejs.
Hvis der sidder nogle derude og tænker at guiding nærmest lyder umuligt, med alle de ting kan skal tænke over, udregne og justere, vil jeg sige at selv en dårligt polalignet montering, med 100% default settings i PHD oftest vil give et brugbart resultat. Langt bedre end uguidet!
Nu mangler vi bare godt vejr, så vi kan komme igang med at eksperimentere…
Vh
Morten
10. november 2013 kl. 23:14 #109923
purDeltager- Giant
Hej Morten
Helt enig med dig, han har nogle gode pointer, hvis man vil gøre noget mere ud af guiding. men det er nu ikke så svært som det måske lyder. Men som du skriver, så er PHD hurtig og nemt at gå til. I øvrigt så er ccdwares Autoguider Calculator jo god til at hjælpe med de forskellige settings.Vh
Henrik11. november 2013 kl. 14:02 #109932
swr- Giant
Hej guideeksperter
Jeg sad og filosoferede lidt over om det nu også er rigtigt at korrektioner altid inducerer vibrationer i opstillingen, og derfor bør minimeres. Kunne det ikke lige så godt tænkes at korrektioner kan fjerne vibrationer ved modvirke ujævnheder forårsaget af fabrikationstolerancer?Det virker ikke umiddelbart så entydigt på mig at alle korrektioner nødvendigvis har en dårlig indflydelse rent vibrationsmæssigt? Det er vel et spørgsmål om det mindste af to onder – foretrækker man færrest vibrationer fra motoren eller OTA’en?Jeg har ikke nogen praktisk erfaring, så det er bare et par teoretiske overvejelser fra en nybegynder.Mvh Søren11. november 2013 kl. 23:32 #109962
mstauningDeltager- Black Hole
Hvilke ville du gerne have postet Finn?
Har da alle dem du sendte mig, men det var via email – så du burde have dem enddnu.
12. november 2013 kl. 00:13 #109963
teejayDeltager- Super Nova
Hei Johannes
Hvilke program bruker du til ditt EOS kamera ?
johannes wrote:
Mvh.
TeeJay
12. november 2013 kl. 00:50 #109967
12. november 2013 kl. 18:08 #109990
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Der var kortvarigt hul i skyerne til en test i forgårs. M-33 blev valgt som offer, og der blev lavet fire fem minutters og tre otte minutters optagelser, og de er efterfølgende blevet stacket.
I PHD-Guide blev der foretaget en justering af aggressiveness-værdien, som blev ændret fra 85 til 110.
Amplituden på guidekurven blev synligt mindre, og den var lige ved at falde til ro, da der kom skyer
Som man kan regne ud, så er en samlede eksponeringstid 44 minutter. Der er ikke flattet.
http://tocobs.org/toc/M-33_10b.jpg
Torben
Torben Taustrup 2013-11-12 17:11:54 TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
12. november 2013 kl. 19:11 #109998
henrik.schneiderDeltager- Nova
Jeg måtte jo lige teste om der virkelig er forskel på PHD1.12 og PHD1.14
Jeg så på ingen måde de spikes, “star run away” som i taler om, men bemærkelses vis meget mere “støj” på 1.14 iforhold til 1.12
Disse 2 billeder er 100% samme setup, samme objekt og samme vejr.
PHD 1.12
PHD 1.14
henrik.schneider 2013-11-12 18:31:11 12. november 2013 kl. 19:27 #109999
johnny.b.aDeltager- Super Giant
Hejsa
Jeg faktisk blevet lidt skeptisk om der virkelig er tale om en fejl i PHD eller det er mit udstyr der ikke spiller helt rigtigt. Efter Lars Z´s indlæg hvor Craig taler om flex har jeg fundet ud af at min Skywatchers fokus har betydelig flex, det skal jeg til at se nærmere på.
Tilføjelse: Hvorfor jeg så kan køre med 1.12 og ikke 1.14 forbliver et mysterium indtil videre.
Mvh
Johnny
Johnny B A 2013-11-12 18:54:09 12. november 2013 kl. 20:25 #110006
Smart hvis 1.12 kan fjerne flex i fokuseren. Det kan man aldrig få for lidt af
12. november 2013 kl. 20:31 #110010
nightskyDeltager- Neutron star
Ud fra hvad jeg har læst af change logs op gennem versionerne af PHD, tvivler jeg på at det er PHD der fejler fra version 1.12 og 1.14.
Flex, kamera driver m.v. er mere sandsynlig selv om det ikke umiddelbart ser sådan ud.
Jeg har ikke oplevet problemer med at den glider efter opgraderinger.
Husk også der nok er grænser for hvor gammelt skrammel man kan køre guiding på. D.v.s. en opgradering af PHD måske flytter den grænse.
Nightsky 2013-11-12 20:14:14 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'PHD Guiding og kamera' er lukket for nye svar.