› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › PHD Guiding og kamera
- Dette emne har 55 svar og 13 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 3 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 793 times
-
ForfatterIndlæg
-
8. november 2013 kl. 11:18 #109812
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Folkens
Der har været nogle indlæg om guideprogrammet PHD for nylig – bl.a. nogle fra Michael Stauning, hvor han gav gode tips.Der er nogle som har opdaget, at den seneste version 1.14 af programmet ikke kører så godt – nogle gange får guidestjernen lov til at stikke af uden at man kan fastslå, hvad årsagen til dette er.De drevne brugere foretrækker version 1.12, da denne tilsyneladende kører fint, men nu er jeg så blevet opmærksom på, at også det kamera man bruger kan være årsagen til upræcis guiding.Efter sigende skulle Q-Cam køre med interlacing – altså en funktion, hvor hver anden linje skiftevis læses ud. Dette kan tilsyneladende forvirre PHD – især, hvis man kører med en forholdsvis stor brændvidde på guidekikkerten.Jeg vil foreslå, at vi bruger denne tråd til at diskutere guiding med PHD-Guide, så du opfordres hermed til at fremkomme med dine erfaringer med PHD og tilhørende hardware.mvh
TorbenTorben Taustrup 2013-11-08 11:01:47 TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
8. november 2013 kl. 11:52 #109814
edbbobDeltager- Super Nova
Hej Torben.
God ide!
Jeg kan starte med et skærmdump fra forleden:
Jeg kører 1.14 og den fejl man kan se på guidekurven kunne jeg simpelthen ikke forklare. Ellers kørte guidingen helt upåklageligt. Troede først at der var landet en krage på kikkerten. Jeg vil helt klart prøve og se om 1.12 gør en forskel.
Jeg er lidt mere skeptisk overfor et evt. problem med QCam og interlacing. Jeg kører selv med Alccd5 (v1). Ved ultrakorte eksponeringer vil man se at stjernen flytter sig pga seeing. For at kunne se interlacing skal man ned på 1/5 sek eller mindre. Med bare et sekund eksponering vil stjernen have hoppet så meget rundt at den bliver til en stjerne igen.
Generelt er PHD ret robust software. Min OAG til C8’en laver nogle meget bizarre guidestjerner (ligner to kometer som støder sammen), men det plejer PHD at være ligeglad med.
Vh
Morten
8. november 2013 kl. 12:05 #109815
Hej Morten
Tak for input. Et lille spørgsmål, mon ikke at det snarere kan være en ugle? – og jeg er ikke engang ornitologDet smarte ved PHD er, at programmet vælger det referencepunkt, hvor lysintensiteten er størst, så coma er ikke noget problem.mvhTorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
8. november 2013 kl. 12:31 #109816
Man oplever mange irriterende dyr indenfor astronomien. Jeg har engang set en flagermus skide på min C8!
8. november 2013 kl. 13:00 #109818
teejayDeltager- Super Nova
Et annet lite spørsmål;
Jeg ser av linken til stark-labs (Sample User Shots) at PHD brukes på Jupiter.Vil det gi et bedre resultat en f.eks. synkroniseringen i SkyChart (Carte de Ciel) – som jeg bruker ?TeeJay
8. november 2013 kl. 13:59 #109820
Anonym- Super Nova
Hej med jer. Den her har været oppe og vende et par gange. Når der på Qcam5, både vers 1 og 2, iflg. oplysninger og datablade, udtrykkeligt er anført: Progressive Scan, mener i så ikke man kan stole på det? Den sidste L-model har tilmed Electronic shutter – hvad det så end vil sige.
Om man skal give kameraet alene skylden for disse spikes, bør vi nok fundere lidt over, eftersom Skywatcher har udgivet en ny motorfirmware, som fuldstændig fjerner disse besynderlige spikes, uanset hvilken version af PHD man bruger. Desværre har de kun lavet den til AZEq6 og EQ8. Men jeg kan bekræfte, at det virker 100% på min AZEq6!
Men jeg vil godt medgive, at indtil jeg fik denne opdatering, kørte det bedre med tidligere versioner af PHD.
Mvh.
8. november 2013 kl. 14:23 #109824
Hej Morten
Det vil være en stor hjælp i forbindelse med tolkningen af din kurve at kende brændvidden på din guider.Det er også en Astrolumina ALccd5 vi har.mvhTorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
8. november 2013 kl. 16:04 #109833
Hej Torben
Brændviden er 85 mm. Ja du læste rigtigt
Det er guidet via sådan en her:
Med det store felt og f/1.4 er det ret nemt at finde en guidestjerne!
Det hele sidder ovenpå min ED80 vha:
Vh
Morten
Edit: Den pæne flade guidekurve skyldes den korte brændvide. Her er til sammenligning en guidekurve fra min C8@f/10 med en OAG:
EDBBOB 2013-11-08 15:27:03 8. november 2013 kl. 16:17 #109835
@Johannes:
Kører du via hånd controlleren? Jeg kører EQMOD, og der er så vidt jeg ved kun firmware i HC’en.
Vh
Morten
EDBBOB 2013-11-08 15:18:26 8. november 2013 kl. 16:26 #109837
Anonym- Super Nova
Hej Morten.
Nej kameraet er sluttet direkte til monteringen via PHD punktet: On camera. Selve firmware opdateringen, også til motorelektronikken, skal selvfølgelig loades via håndkontrollen, men hvor den præcis havner ved jeg ikke. Men det må være i monteringens elektronik, da det også vil virke ved direkte kørsel fra computeren uden om håndkontrollen. Det er rimelig beskrevet på Skywatchers hjemmeside!
Mvh.
8. november 2013 kl. 16:28 #109838
Ok, det må jeg hellere tjekke
8. november 2013 kl. 18:31 #109848
johnny.b.aDeltager- Super Giant
Hej
Jeg har døjet en del med problemet i versionerne 1.14a 1.13.0 og 1.13.5 Specielt irreterende har det være fordi jeg har bygget mit RA drev samtidig, det blev til mange forsøg. Jeg kan med nogenlunde sikkerhed sige at 1.14a og 1.13.5 havde problemet og det blev løst ved at gå tilbage til 1.12.0 uden der var ændret ved drevet.
Data: Skywatcher 80/400 , Qcam 5 mono guidecam.
Mel Bartels scope.exe til kikkert styring. Hjemmebygget montering.
Eksempel på fejl. Efter 10-45 sekunder taber trådkorset stjernen i RA og den driver langsomt ud af firkanten. Kun en meget høj guidespeed kunne holde på stjernen men kurven så forfærdelig ud. (Billede 2)
Mvh
Johnny
8. november 2013 kl. 19:17 #109850
Anonym- Super Nova
Hej – jeg følger interesseret med i snakken om guidekurver, og der er her også vist eksempler på pæne kurver. Men jeg må sige, at der er noget som jeg ikke forstår, og derfor viser jeg lige igen, den jeg selv opnår uden de helt store armbevægelser. Vi har i AAF kørt et lille kursus i en nem driftalign, og jeg vil mene, at de fleste af deltagerne her kan opnå tilnærmeligvis de samme kurver, efter at have driftalignet deres monteringer. Jeg ved godt at der, udfra pris og mærke og slid, er stor forskel på monteringerne, men jeg opnåede også i stille vejr, tæt ved kurven her, på min gamle billige EQ5 montering.
Jeg kører kun med ca. 230 mm. brændvidde på guidescopet, men til gengæld er pixlerne kun halvt så store i forhold til den gamle Alccd5 – så det burde komme ud på et. Alfa og omega er imidlertid, også at kameraet er alignet 100% med monteringens aksebevægelser! Den skal kun være få grader ude af tur, før det ses tydeligt på guidekurven.
Her på billedet, har jeg den højeste opløsning (100) på guidevinduet og en RMS på 0,08. Jeg skal også lige nævne at jeg aldrig har brugt periodisk error kompensation, idet jeg mener det kan modvirke kameraets impulser.
Mvh.
johannes 2013-11-08 18:19:14 8. november 2013 kl. 21:03 #109855
xplodeDeltager- Nova
Hvilket guidekamera bruker du johannes?
Jeg har tenkt å kjøpe meg ALccd5L-IIm når jeg skal kjøpe meg nytt guidekamera.
Med pixelsize på 3.75µm vil jeg tro det passer bedre enn ALccd5-II med 5.2µm på mitt Canon 200mm f/2.8L som jeg skal guide med
8. november 2013 kl. 22:07 #109859
Anonym- Super Nova
Hej – den kan du roligt købe. Det er også den jeg har brugt her!
Mvh.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'PHD Guiding og kamera' er lukket for nye svar.