› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › PHD Guide, ALCCD5…noget galt?
- Dette emne har 9 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 7 måneder siden af 2mas. This post has been viewed 26 times
-
ForfatterIndlæg
-
4. august 2012 kl. 16:52 #86017
deepskyDeltager- Planet
Hej,
Jeg undrer mig over at hvis jeg dækker teleskopet til, og lader PHD Guide capture 0,05sec frames, at jeg får nedenstående, det flimrer som på et godt gammelt TV, i RF signalernes tid. Det skal oplyses at det er indenfor jeg prøver.
Jeg har nemlig endnu ikke kunnet finde en guidestjerne og er lidt i vildrede om kameraet fejler noget. Det er et ALCCD5. Jeg kan fint samjustere/fokusere ALCCD5 og mit DSLR op mod skolens væg 100 mtr borte ,altså hvor der er lyst. Murstene er fint skarpe både i DSLR og ALCCD5’eren.
Men når det er aften får jeg ikke rigtig noget ind…andet en en pæn andel af hotpixels..tror der er 50 stykker. Disse 50 hotpixels er stor set det eneste jeg får ind.
Er det for varmt, vil det først fungere optimalt til vinter ?
Er det for lyst på året til at guide med ALCCD5 ?Her nedenfor kan i se hvordan billedet tager sig ud efter 0,05 sekunders expo.
Gør jeg noget helt forkert ?
MVH
Henrik4. august 2012 kl. 17:42 #86021
jesperDeltager- Neutron star
Laver PHD noget autostretch eller lignende? Så er det sikkert normal støj, især når du ved at kameraet kan tage OK billeder i dagslys. ALCCD5 fungerer normal fint om sommeren selvom det selvfølgelig er bedre i koldt vej. Indtil det modsatte er bevist tror jeg ikke dit kamera fejler noget.
Når du skal finde en guidestjerne skal du bruge omkring 1-5 sekunders eksponeringstid. 0,05 sekunder er i hvert fald alt for lidt. Det kan også være sværere at finde stjerner med off-axis guider end med guideskop, hvor der stort set altid er nogle i feltet.4. august 2012 kl. 19:23 #86027
mikael_joeDeltager- Super Nova
PHD Guide laver autostrech når der ikke er stjerner eller de er så meget ud af fokus at den ikke kan “se” dem.
0,05 sekunder er også MEGET kort eksponering og vil kun kunne bruges til månen og planterne.
Personligt bruger jeg selv 1,5 sekunder eksponering i PHD Guide, alt under 1 sekund og så jagter man seeingen som man siger.
Edit:
Husk at tage darks i PHD Guide, det fjerne de hotpixels der nu er.
Bare tryk på knappen “Take Darks” og så laver den selv 5 darks.
Mikael_Joe 2012-08-04 19:24:44 4. august 2012 kl. 19:54 #86028
deepskyDeltager- Planet
Tak Mikael og Jesper,
De 0,05sek var for at vise hvor meget støj den fanger på den korte tid…det var det jeg undrede mig mest over nemlig.
Når jeg har forsøgt at finde guidestjerner har jeg prøvet mig frem fra 1-10 sekunder.
Idag gik med at måle på husmuren præcist hvorhenne Off axis feltet lå i
forhold til DSLR feltet…så nu burde jeg nok kunne fange en stjerne på
DSLR og så bevæge den ind på off axis (ALCCD’en)’s felt. Jeg havde ikke regnet med at de lå så langt fra hinanden… man blir en del klogere af at lege med udstyret i dagslys.Havde helt overset Darks knappen….der kan man bare se! (eller det ku jeg så ikke)
4. august 2012 kl. 20:14 #86029
2masDeltager- Nova
@Deepsky,
Jeg har været ude for noget af det samme. For mit vedkommende, var det fokus der manglet. Men fokus på en OAG kan være sværere. Men taget dit billed i betragtning, så ser det ud til at være i fint fokus. Så jeg tror heller ikke der er noget galt med din kamera.
Jeg bruger normalt .5 sek expo på guideren, men igen, intet setup er ens, og man tilpasser tingene til sit velbefindende.
Mht. dit “støj” billed. Så ser det ret normalt ud. Og som Mikael også skriver, så husk darks, og hiv lidt i gain’en
4. august 2012 kl. 20:15 #86030
edbbobDeltager- Super Nova
Hej Deepsky.
Alccd5 støjer ret meget, specielt om sommeren, hvor temperaturen er “høj”. Med darks er det dog muligt at tage selv galakser med kameraet. De bliver i øvrigt dejligt store, fordi chippen ser så lille en del af feltet. Selv Ha området tager chippen pænt imod, og nogle har forsøgt sig med hjemmelavet køling til Allccd5 deepsky.
Kameraets ubetingede force er dog dets høje følsomhed, som gør det nemmere at finde guidestjerner. Selv med OAG.
Jeg bruger normalt ikke darks i PHD, og det giver ikke større problemer, men de er nemme at tage, og det skader aldrig.
Normalt kan jeg finde en guide stjerne med 1 sek eksponeringer, i grove tilfælde 2 sek. Du er dog ikke ubetinget interesseret i korte eksponeringer ift guiding, hvis din montering er alignet og kører godt. Nogle kører med meget højere tider ala 5 sek.
Den slider du har under billedet i PHD er til at strech’e billedet med, dvs. gøre det lysere/mørkere. Den virker kun på skærmen, og har intet at gøre med, hvad kameraet ser.
EDBBOB 2012-08-04 20:18:53 4. august 2012 kl. 21:54 #86033
deepskyDeltager- Planet
Takker !
Fokus regner jeg med er iorden…ihvertfald i dagslys op mod muren der er DSLR og ALCCD’en 100% i fokus.
For en uge siden var der rimeligt vejr, men det endte med at jeg kørte uden guide med 30 sek. expo
Det kom der flg. ud af.
http://95.154.22.107/netfiles/m101.jpgDet skal nok lykkes tålmodigheden er ihvertfald stadig intakt
4. august 2012 kl. 22:23 #86034
2masDeltager- Nova
Slet ingen dårlig start.
Det kunne godt se ud til at dit kamera ikke sidder helt vinkelret på din fokuser.
4. august 2012 kl. 23:34 #86038
deepskyDeltager- Planet
Woohoo det lykkedes sgu.
Prøvede med Arcturus som var den eneste synlige fra terassen…centrerede på DSLR, og lod den forsvinde op og ud af DSLR’en og vupti så kom den ind på ALCCD’en…fin og nydelig.
Stjernen er ikke rund men aflang, er det pga. fokus eller er det fordi den er så lysstærk ?
5. august 2012 kl. 00:09 #86039
2masDeltager- Nova
Hey,
Super at det virker nu. Om hvorfor stjernen ikke er helt rund, kan være pga at den er meget lysstærk. Det kunne måske også være fordi, at billedfeltet ikke er helt fladt ude i perferien. Men jeg ved det ikke. Det er der sikkert andre, der ved MEGET mere om end jeg.
Som tommelfinger regel, så skal guide stjernen ikke være i perfekt fokus. Den må godt være lidt fuzzy i kanten. Det er vist noget med at PHD bedre kan guide på subpixel niveau, eller noget i den stil. Men fedt at det virker nu
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'PHD Guide, ALCCD5…noget galt?' er lukket for nye svar.