PHD decl savtandseffekt – PHD 1.14

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR PHD decl savtandseffekt – PHD 1.14

• Dette emne har 24 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 12 måneder siden af xplode. This post has been viewed 343 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 25 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Hejsa,

I går aftes var en smule frustrerende, første aften med autoguider men så drillede det alligevel.

Jeg er ret sikker på at nivelleringen samt polalignment samt ra/dec af-ballanceringen var perfekt sad lige i skabet, PDH guidede ok på ra aksen, men på dec aksen drev og drev den, for så lige pludselig at overkompensere:

Hvad skyldes dette? Jeg har googlet lidt, og meget peger på at det er pga “for god” dec ballance og backlash i dec gearene. Løsningen skulle være en smule ud af ballance på dec aksen eller evt en lang elastik der altid trækker den ene vej.

Kan det være rigtigt?rudibr2014-11-27 09:30:53

/Rudi B. Rasmussen

Frank Larsen
      Moderator
        • Super Nova

Det er rigtig nok – jeg er bare ikke overbevist om at det er problemet her!

Du må ikke have perfekt balance hverken i DEC eller RA. Motorerne skal altid skubbe teleskopet og lade tyngdekraften holde snekken i indgreb til en hver tid. Men kun lige akkurat.
        Ellers sker der det at motoren får skubbet bevægelsen i gang, men på grund af lav friktion og slør (som der også skal vælre lidt af) vil aksen dreje videre og gå i stå et sted hvor gearet ikke er i indgreb. Stjernen bevæger sig videre og der guides videre – stjernen driver langsomt i feltet indtil der er ingreb igen hvor det gentager sig. Den effekt vil give savtak på RA, men kan være helt tilfældig og komme og gå pludseligt.

Men nu er det DEC og der burde det ikke se sådan ud med mindre din polaignment er i skoven eller din backlash er vildt overdrevet.

Har du låst din kobling ordentligt, men ikke for meget ?
        Har du kalibreret PHD korrekt – kunne også være PHD der overkorrigerer på DEC på grund af backlash.
        Kører du med filtrering på DEC positionerne i PHD? – så slå det fra.

Rudi
        Deltager
          • Neutron star

Ok Frank, jeg kørte med disse settings:

Det er samme indstillinger som sidst hvor jeg legede med autoguiding, og der kom denne effekt slet ikke frem.

Og jo, jeg kontrollerede koblinger, bespændinger osv osv. Jeg tog endda et 60 sek unguided billede for at checke polalignment, og det var uden drift!

Jeg tror nu nok snarer at jeg skal sørge for lidt uballance næste gang. Ca hvor meget taler vi om? Min tubus er ca 50 cm lang, så 1 kg i en af enderne (på gefyl) vil da svare til ca 1/4 Nm.rudibr2014-11-25 11:32:11

/Rudi B. Rasmussen

Finn
          Deltager
            • Neutron star

Hej Rudi

Jeg har to forskellige balncer på min montering afhængig om det er på Øst eller Vest jeg guider.

Når Teleskobet er vandret har jeg en ganske lille overvægt til enden/rumpen af teleskobet den samme lille overvægt til både til Øst og Vest

Når jeg har teleskobet på den vestlige side af Monteringen har jeg lidt overvægt til kontravægtens side.

Og når Teleskobet er på den østlige side af Monteringen har jeg lidt overvægt til Teleskobets side.

Men det er ganske lidt, tror jeg rykker kontravægtene ca 2-3 cm på min montering fra Øst til Vest og det virker faktisk ret godt.

mvh Finn

Torben Taustrup
            Admin
              • Neutron star

Hej Rudi

Det kunne være interessant at se kurven med tilhørende korrektioner.

Det er vel ikke sådan, at dine stjerner er aflange på den høje led?

Sidder guidekikkerten godt fast uden at være i spænd?

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Rudi
              Deltager
                • Neutron star

Hej Torben, stjernerne er aflange i N/S retning. Og alt sidder helt fast.

Jeg har haft lignende problemer før, men det var pga alt for stor uballance om deklinations aksen.

Edit: “kurve med korrektioner”? Kan PHD 1.14 det? Troede kun at PHD 2 kunne vise korrektionerne som søjler.

Jeg glemte også at aktivere logning :-Srudibr2014-11-25 12:46:35

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
                Deltager
                  • Neutron star

Hej Leif, jeg forstår ikke helt hvad du mener. Min kontravægt influerer jo ikke på dec aksen. Mener du at du har kontravægte siddende på dovetail skinnen under tubus?

Edit: selv gør jeg det at løsne tubus tingene og skubbe kalorius lidt frem eller tilbage.rudibr2014-11-25 13:30:58

/Rudi B. Rasmussen

Frank Larsen
                  Moderator
                    • Super Nova

Hej Rudi – et kg er alt alt for meget. Skal være sådan at hvis du løsner koblingen drejer teleskopet sig meget langsomt. Nogle få hundrede gram skulle være rigeligt.
                    Hvis det ikke kan få teleskopet til at flytte sig, skal du nok snarere kigge efter noget der strammer for meget et sted. Det kan jo være DEC aksen der binder en smule eller måske et kabel der driller.

Frank Larsen
                    Moderator
                      • Super Nova

Eksempelvis binder min DEC akse på min EQ6 hvis jeg strammer koblingen for meget så stepperen springer steps over i bestemte orienteringer.

Rudi
                      Deltager
                        • Neutron star

Ok Frank, det har jeg ikke prøvet. Prøver at lege lidt med koblingen og ser om det ændrer på modstanden. Jeg kan vel løsne koblingen til motoren og så se om jeg kan mærke forskel når jeg drejer manuelt?

/Rudi B. Rasmussen

Frank Larsen
                        Moderator
                          • Super Nova

skulle lige se hvad montering du havde – men jo det kan du muligvis.
                          Er det stepper motorer der driver dit drev?

Rudi
                          Deltager
                            • Neutron star

Det er en SkyWatcher EQ-5, med motore, lille håndkontrol med N/S Ø/V knapper i 2x 4x og 8x siderisk hastighed.

Du kan lige skimte dec motoren på nedenstående billede, jeg tror at det er stepper motore, men jeg er ikke sikker, har ikke målt på signalet til dem.

Obs: de røde cirkler har ikke noget med motorene at gøre, det ef et gammelt billede fra tidligererudibr2014-11-25 17:43:42

/Rudi B. Rasmussen

Torben Taustrup
                            Admin
                              • Neutron star

Deklinationens savtand er sandsynligvis udløst af en upræcis polindstilling. Om der kun er tale
                              om korrektioner de steder, hvor savtanden går op er ikke lige til at gennemskue.
                              Er der ikke noget om, at afstanden mellem de lodrette linjer på billedet er et minut eller noget
                              i den størrelsesorden?
                              Man kan lige skimte R.A. og decl.-middelværdierne, og de virker ikke skræmmende.

mvh
                              Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Frank Larsen
                              Moderator
                                • Super Nova

Torben, Rudi siger eksplicit at han har kørt guidet uden drift. Så det er ikke polindstillingen.

Det er den gamle PHD så det er ikke middel rms, men inden tallet som angiver hvor tit kurven er over 0 i forhold til under. Optimalt er at ramme 0.3-0.5, så det er fin symmetri. Men Magnituden er for stor.

Torben Taustrup
                                Admin
                                  • Neutron star

Ok, så må der jo have været noget, som er gledet i deklinationen. Det er så bare mystisk, at
                                  den har fået lov til at glide så meget inden der blev korrigeret. Rudi oplyser, at stjernerne er
                                  aflange på den høje led.
                                  Du mener selvfølgelig amplituden…

mvh
                                  Torben

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 25 i alt)
                                • Emnet 'PHD decl savtandseffekt – PHD 1.14' er lukket for nye svar.