› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › PHD 1.14 og SkyWatcher EQ-5 ST-4 mod finetuning
- Dette emne har 4 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 4 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 27 times
-
ForfatterIndlæg
-
29. oktober 2014 kl. 12:11 #123590
RudiDeltager- Neutron star
Efter at have haft nogle problemer med PHD2 (programmet gik periodisk “amok” og sendte enten ra eller dec motorere konstant i een retning, og crashede også hyppigt), besluttede jeg mig for at nedgradere til PHD 1.14.
I går aftes trodsede jeg blæsten og de høje skyer for at lege med og teste PHD 1.14 yderligere. Det blev lidt for begivenhedsrig – lige da jeg havde polalignet satte jeg kontravægten på og vendte mig om for at tage teleskopet på bordet, i det samme kom et kraftigt vindstød fra syd og blæste monteringen omkuld (/&%!”#€/&%”! Der skete heldigvis ikke noget, da jeg nåede at springe hen foran så mit ben og fod afblødte faldet.
Nå, men PHD 1.14 kører utrolig stabil i forhold, har endnu ikke oplevet at den er crashet eller gået amok som PHD2.
Jeg tog en serie 8 minutters billeder af M110 og eksponeringerne har tydelig forlængede stjerner, men tilsyneladende kun i N/S retning. Og denne gang var monteringen i 100% balance.
Dette billede er de-roteret så Nord er op:
Jeg tog et billede af PHD guide grafen på en af de syv eksponeringer hvor det gik galt:
Det virker som om at PHD ikke kan følge med på deklinationen, og så bemærkede jeg at Mx dec var sat til 150 ms??? (maximale korrektions signal længde i millisekunder). Da jeg brugte PHD2 var både Mx ra og Mx dec sat til 2000 ms. Jeg satte dernæst både Mx ra og Mx dec til 1000 ms, og så lykkedes det at tage en 480 sekunders eksponering med rimelig runde stjerner.
Op er 076º på dette billede:
Så var jeg selvfølgelig rigtig glad, lige indtil jeg kikkede op og så at det var ved at blive totalt overskyet.
Men nu tror jeg at jeg har fået tunet PHD 1.14 ind på min montering og setup og ser med store forventninger frem til næste klare aften og nat.
/Rudi B. Rasmussen
29. oktober 2014 kl. 12:57 #123592
edbbobDeltager- Super Nova
Hej Rudi
Vild historie, med at monteringen væltede!
Håber ikke benet/foden blev alt for hårdt ramt.
Mht. PHD, har jeg oplevet noget i samme stil. I starten troede jeg det var fordi jeg ikke kørte med helt de samme indstillinger i PHD2 som jeg kørte med i den gamle, men det viste sig at de var indstillet ens, og alligevel opfører PHD2 sig ofte underligt. Samtidig virkede PHD1 fint, og der er ikke rigtigt kommet noget jeg manglede i PHD2. Derfor kører jeg også videre med den gamle (indtil videre).
Det var helt rigtigt det du gjorde med at skrue op for Mx dec.
Vejret kan vi ikke gøre noget ved. Jeg har kigget hos TS, om de har en Weather-Corrector eller en Cloud-Killer, men det har de, utroligt nok, ikke. Den ville ellers sælge godt!
Vh
Morten
29. oktober 2014 kl. 14:17 #123597
Jo tak, foden er OK.
Og ja, træls sæson indtil videre. Men sikkert meget normalt for årstiden, der er sikkert nogen der kan finde koge statestik frem om emnet?
/Rudi B. Rasmussen
29. oktober 2014 kl. 18:27 #123607
niveDeltager- Super Nova
Hej Rudi . Fin guide da du fik fundet fejlen .
Har selv haft det 3 – 4 glip i dec med en
ellers meget flot dec gude graf . Håber på lidt test i aften .
Nu bliver det rigtig sjovt at være astrofotograf når guiden virker ok . Bliver spændende
at se billeder fra Svendborg .30. oktober 2014 kl. 07:45 #123626
Ja Niels – jeg glæder mig også til at komme i sving
/Rudi B. Rasmussen
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'PHD 1.14 og SkyWatcher EQ-5 ST-4 mod finetuning' er lukket for nye svar.