PGC 57129

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER PGC 57129

• Dette emne har 4 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 5 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 99 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

mstauning
    Deltager
      • Black Hole

Har snakket med Tomvictor om at lave et fælles objekt, vi havde så snakket lidt om PGC 57129. Den måtte så lige prøves, selv om månen var oppe.

Det blev derfor kun til 4 x 10min L fra min side:

Jeg har mærkeret den svagest stjerne jeg kan finde!

Der er brugt darks, bias og flats.

Optaget og behandlet i MaxIm DL.

DDP er eneste behandling den har fået, ud over at der er lavet rød mærke ved den svageste stjerne i Photoshop.

thomas
        • Giant

Hej MS

Der er du godt nok kommet dybt ud, hvad MAG er den galakse?

Lur mig om ikke det er en af ARP’s.

Mogens.Bildsøe
        Deltager
          • Nova

Michael, det er ret spændende hvad du der har knipset- frit sakset fra wikipedia:

“The Tadpole Galaxy is a disrupted barred spiral galaxy located 400 million light years from Earth toward the northern constellation Draco. Its most dramatic features are a trail of stars about 280 thousand light-years long and massive, bright blue star clusters. It is hypothesized that a more compact intruder galaxy crossed in front of the Tadpole Galaxy—from left to right from the perspective of Earth—and was slung around behind the Tadpole by their mutual gravitational attraction. During this close encounter, tidal forces drew out the spiral galaxy’s stars, gas, and dust, forming the conspicuous tail. The intruder galaxy itself, estimated to lie about 300 thousand light-years behind the Tadpole, can be seen through foreground spiral arms at the upper left. Following its terrestrial namesake, the Tadpole Galaxy will likely lose its tail as it grows older, the tail’s star clusters forming smaller satellites of the large spiral galax”

Har du selv bestemt mag på den svage stjerne? Eller, er den identificeret og taget fra katalog?

Hilsen Mogens B.

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Den har da også et ARP nummer: 188

Mag på den skulle være 14,6.

Den lille galaske i bunden er: PGC 2503300 som er Mag 16,9.

Den lille lige over og til venstre er: PGC 2502068 som er Mag 17,2.

Faktisk er PGC 2504725 også med, men den ligner bare en lidt ulden stjerne.. Mag 18,9 !

Den ligger som anden “stjerne” fra toppen helt ude til venstre – Den er næsten delt i to.. Så anden og anden kommer jo an på hvordan vi tæller 😉 Men nummer to som er meget tæt på venstre kant, talt fra toppen.

mstauning
            Deltager
              • Black Hole

Stjernen er identificeret og taget fra USNO-B1.0.

Navnet på den er: USNOB1 1453-0246

Den bor:

RA: 16 06 12,78

DEC: 55 22 44,3

Jeg måler den til Mag 20,147 så meget tæt på hvad de siger.
            Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'PGC 57129' er lukket for nye svar.