› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Perseiderne
- Dette emne har 83 svar og 21 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 6 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 1959 times
-
ForfatterIndlæg
-
17. august 2015 kl. 21:25 #135698
dennis.torsten- Main Sequence
Undskyld Jesper Grønne !
Er det en joke med dine billeder, eller er det “Kejserens nye klæder” ???
Fordi du sædvanligvis leverer kvalitetsbilleder, så får du samme ros fra folk, selv om de billeder du viser her, er absolut gyseligt grimme !
Jeg ved ikke hvad du vil forsvare farverne med, -om det er korrekt spektrallinie, eller hvad ! Men farverne er stadig gyseligt grimme !
Mvh
Dennis
17. august 2015 kl. 22:18 #135700
JuliusDeltager- Nova
Kameraet til Jesper er modifisert for å motta alle bølgelengder, såkalt full spectrum såvidt jeg vet, da får man litt mer rødlige farver fra de nær-infrarøde.
Det er litt forskjell på astronomisk interessante bilder og de som er prossesert for å være klassisk pene.18. august 2015 kl. 05:33 #135704
Jep MrJulius, …helt forstået !
Det er lidt ligesom de professionelle gjorde i gamle dage, hvor de lavede lysintensiteten i et objekt om til farveforskelle. Også gyseligt grimt !
Vi kan diskutere til bevidstløshed, hvad der er “korrekte” farver, og hvilke øjne der ser, -og Jesper kan skrue lige så meget på farvepaletten som han har lyst til ! Men hvis han fremviser sine billeder i et offentligt forum, så vil jeg have en mening om dem, og som sagt : De er gyseligt grimme !
18. august 2015 kl. 07:37 #135705
RudiDeltager- Neutron star
Don’t feed the troll
/Rudi B. Rasmussen
18. august 2015 kl. 18:04 #135717
rudibr wrote: Don’t feed the troll
TØSEDRENG…!
18. august 2015 kl. 19:33 #135718
allan_dystrupDeltager- Nova
18. august 2015 kl. 21:08 #135724
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej folkens
Det er i orden at give udtryk for sin mening om billederne der er bragt i denne udmærkede tråd –
det skal selvfølgelig foregå på en seriøs og saglig måde, men de seneste indlæg er lige over stregen.mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
19. august 2015 kl. 05:18 #135736
Det var altså HAM der startede med at drille…ja, det var så !!!
Nå, helt seriøst, så vil jeg have lov til at kommentere, som det passer mig. Jeg mener at man både skal give ros og ris, -samlet under ordet kritik. Det er da det mest ærlige, -og i virkeligheden det der er mest lærerigt.
Rygklapperi lærer man ikke noget ved !
Jeg kritiserer ikke Jesper Grønnes billeder for at genere manden !
Jeg har set masser af hans billeder, og jeg syntes at han er en forrygende dygtig fotograf.
Jeg syntes blot det er synd, hvis han er på vej ned af et forkert spor, ved at begynde at lave billeder i “Neon-reklame-farver”, selv de lidt svagere stjerner er fuldstændig blokerede, og mælkevejen ligner hindbærmarmelade der er splattet ud i baggrunden !
Jeg siger det lige igen ! Der findes vel ingen optagelse der præcist viser stjernehimlen som den er, og alt afhænger af, hvilke øjne der ser ! Men Jesper, alligevel, – jeg syntes du har skruet for meget på farver og kontrast !
Mvh
Dennis
19. august 2015 kl. 06:57 #135737
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Ok Dennis
Diskussionen om farverne vil dukke op igen og igen. Der findes jo ikke
en facitliste, så det er op til den enkelte at bestemme, hvordan
farverne skal være.
Du er jo en erfaren astofotograf, og var på et tidspunkt en af Danmarks
bedste. Dengang tog du billeder på film, og var derfor afskåret fra at
lave farvekorrektioner, men var afhængig af, hvordan fotomanden
behandlede negativ og fotopapir. Sådan er det ikke, når man tager digi-
tale billeder.
I øvrigt har Jesper fået billeder af et brændende himmellegeme på DR’s
hjemmeside i dag. Også her er sporet grønt.
Der er også film af himmellegemet. Godt arbejde folkens
mvh
Torben
Torben Taustrup 2015-08-19 06:59:51 TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Perseiderne' er lukket for nye svar.