Perseiderne

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Perseiderne

• Dette emne har 83 svar og 21 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 6 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 1961 times
Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 84 i alt)
  • Forfatter

xplode
    Deltager
      • Nova

Jeg så den kraftige ildkula mot øst mens jeg var ute med kameraet som selvsagt pekte i feil retning 🙁

Kraftigste ildkule jeg har sett noengang og ildkule nr 2 jeg har rapport til Norsk Meteornettverk i år.

tom.a
      Deltager
        • Super Giant

Jeg havde monteret kameraet på min EQ-montering og så tog det ellers billeder hele natten. Det blev til 300 billeder, hvor der var kommet 12 stjerneskud, en masse satellitter og fly med.

Jeg er lige blevet færdig med at samkopier de 12 billeder med stjerneskud i IRIS og justering i photoshop. Her er resultatet.

M31 er øverst til venstre.

Tom A2015-08-13 23:01:47

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
        Min blog http://grib-stjernerne.dk/

Rudi
        Deltager
          • Neutron star

Fin fangst Tom rudibr2015-08-14 09:55:10

/Rudi B. Rasmussen

Julius
          Deltager
            • Nova

Flott bilde Tom Clap

habo wrote:
            Den fireball du omtaler er det det blå lysskær der ses nede i højre hjørne ca 1:02 min inde i videoen? det virker meget kraftigt, hvilken retning er det optaget i?

Hjemme nå ja det er lyskjæret ca 1:02 her kan du lese en artikkel fra norsk meteornettverk, bilder og se video: http://norskmeteornettverk.no/wordpress/?p=2129

MrJulius2015-08-14 00:03:02

Julius
            Deltager
              • Nova

Svensk fotograf til og med fanget boliden på film, advarsel litt oppgiret banning men det må man ha lov til hehe
              http://www.youtube.com/watch?v=_KS28TiyqQI

MrJulius2015-08-14 00:04:47

mikael_joe
              Deltager
                • Super Nova

Var lige ude i 45 minutter og så op til flere ret flotte og lysstærke stjerneskud, med afterglow.

Så ca. 0:30 et kraftigt lys som steg i lysstyrke til en temmelig kraftig lysstyrke for så at fade ud igen, meget nær Deneb. Den varighed var længere end stjerneskud men den bevægede sig ikke synligt.

Var det mon en iridium flare?

xplode
                Deltager
                  • Nova

Det var nok helt sikkert en iridium flare du så

habo
                  Deltager
                    • Super Giant

Var i gang igen i nat, og det blev til i alt 18 optagelser, men ingen af dem var særlig kraftige, jeg vil nærmere sige svage.

Mikael_Joe wrote: Var lige ude i 45 minutter og så op til flere ret flotte og lysstærke stjerneskud, med afterglow.

Så ca. 0:30 et kraftigt lys som steg i lysstyrke til en temmelig kraftig lysstyrke for så at fade ud igen, meget nær Deneb. Den varighed var længere end stjerneskud men den bevægede sig ikke synligt.

Mikael, jeg har flere gange oplevet noget lignende, jeg tror faktisk jeg har video af to fra sidste år. Det ligner en snebold der blusser op bliver stor og fader ud igen, da jeg har dem på video kan jeg se at de ikke flytter sig. Jeg tror bestemt ikke det er Iridium flares dem har jeg mange af de bevæger sig alle kraftigt.

Rudi
                    Deltager
                      • Neutron star

Fine billeder allesammen. Jeg var desværre for træt til at gå ud 12/8, så dagen efter, 13/8, stillede jeg alt udstyret op i haven allerede ved 18-tiden, så var der ingen undskyldning senere på aftenen når det var blevet mørkt. Det startede fint med rimelig klart vejr, jeg fik pol-alignet, starter PHD op, men da kom der så småt skyer drivende, det var ved 22:30 tiden, hvor det ikke engang var rigtig mørkt. Kort tid efter blev det totalt overskyet

Nå – men det er jo betingelserne her på vore breddegrader, og endnu en motivation til at få det skide observatorie bygget

Edit: jeg så ikke en eneste meteor rudibr2015-08-14 09:58:39

/Rudi B. Rasmussen

Mogens Zachariasen
                      Deltager
                        • Super Giant

Hej,

Var på Avnø Naturcenter sammen med Mikael Stryger, Heine, Lars R og Kubach.

Mikael fik nogle billeder med stjerneskud og en film, som kan ses på hans side:

Mvh

Mogens

Mvh
                        Mogens

Ola Skarpen
                        Deltager
                          • Super Giant

Her er et forsøk fra meg.

melkeveien og M31

1×15 sek eksponering

Skarpen2015-08-14 17:58:34

mikael_joe
                          Deltager
                            • Super Nova

habo wrote: Var i gang igen i nat, og det blev til i alt 18 optagelser, men ingen af dem var særlig kraftige, jeg vil nærmere sige svage.

Var lige ude i 45 minutter og så op til flere ret flotte og lysstærke stjerneskud, med afterglow.

Mikael, jeg har flere gange oplevet noget lignende, jeg tror faktisk jeg har video af to fra sidste år. Det ligner en snebold der blusser op bliver stor og fader ud igen, da jeg har dem på video kan jeg se at de ikke flytter sig. Jeg tror bestemt ikke det er Iridium flares dem har jeg mange af de bevæger sig alle kraftigt.

Ja, det er præcis den beskrivelse jeg så.

xplode
                            Deltager
                              • Nova

Kan det har vært flare fra en geostasjonær satelitt?

https://www.youtube.com/watch?v=KFTFywzVI_E

mikael_joe
                              Deltager
                                • Super Nova

Svært at sige ud fra den video. Den “snebold” jeg så var mange gange størrere end jupiter og var helt kridhvid af lysstyrken. Fade in og fade out tiden svarer meget godt med 2 sekunder. Jeg havde tid nok til at se det ud af øjenekrogen og se det hele blusse op og forsvinde igen.

Rudi
                                Deltager
                                  • Neutron star

Xplode wrote: Kan det har vært flare fra en geostasjonær satelitt?

https://www.youtube.com/watch?v=KFTFywzVI_E

Næppe – hvis den er geostationær flytter den sig i sagens natur 15″ på de 15″ eksponeringen har tagt, og i fht M31 ser det ud til at denne satellit har flyttet sig betragteligt mere.

Desuden vil geostationære satellitter ligge meget tæt på dec=0.

/Rudi B. Rasmussen

Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 84 i alt)
                                • Emnet 'Perseiderne' er lukket for nye svar.