Perseiderne

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Perseiderne

• Dette emne har 83 svar og 21 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 6 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 1960 times
Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 84 i alt)
  • Forfatter

chris_h
    Deltager
      • Super Nova

Sikker samme som min, like før kl 2 i øst.

Chris_H2015-08-13 02:55:29

Julius
      Deltager
        • Nova

Ja det stemmer bra øst er bak hustaket til høyre på bildet.

chris_h
        Deltager
          • Super Nova

Meget fin, lyste opp bakken og gikk i stykker. Helt klar nattens beste hos meg

habo
          Deltager
            • Super Giant

Nattens Perseider, 21 og på nogle af billederne er der to samtidig. Den lille bue øverst er Nordstjernen, så kan man se jorden drejer rundt.

Hilsen

Hans

Julius
            Deltager
              • Nova

Flott fangst Hans. Driver å ser gjennom nattens bilder her.

Julius
              Deltager
                • Nova

Den kraftige ildkulen 01:52 i natt som lyste opp himmelen, var ikke en perseide.
                Her er ett bilde fra Solobservatoriet på Harestua nord for Oslo. Fra Steinar Midtskogen
                Kilde

Hendriksen
                Deltager
                  • Moon

Vil da også lige dele en af de få jeg fik fanget tidligt på aftenen ca. kl 23.

Det syner ikke af så meget på billeder, som når man selv oplever det 🙂

Julius
                  Deltager
                    • Nova

Flott stemingsfullt bilde. Nei det er noe helt annet å se det live. Kanskje jeg skal prøve å filme i natt med håp om en skikkelig ildkule.

Frank Larsen
                    Moderator
                      • Super Nova

Her nattens fangst i Tåstrup. Kameraet er et DMK618 med fiskeøje.

Hver eksponering er 4 sekunder og små 3800 billeder samlet med et supergodt program der hedder StarStaX

Her har jeg kun samlet dem der indeholdt meteorspor – det spiralformede mønster kommer af det lang tidsrum der er optaget over – Der er dog ganske givet også et par spor der ikke er perseider.:

Nød en sjælden klar himmel mens jeg driftalignede min montering – masser af ventetid og så blev det pokkers koldt der ved 5 tiden da jeg gik ind.

allan_dystrup
                      Deltager
                        • Nova

Jeg var ude i liggestolen lige over midnat, kl. 00:15 – 01:15;

Talte 23 stjerneskud på denne time, heraf 18 Perseider.

5 af Perseiderne trak lange, klare spor, der varede 2-3 sek

og med en magnitude over 0 (ie. > Vega).

Transparensen var middel i zenit, og mærkbart ringere fra 20grader

og ned mod horisonten (jeg skulle knibe øjnene sammen for at se Equuleus

og Aquarius / Capricornus var godt indhyllet i vanddamp)

Alt i alt en dejlig sommernat under stjernerne, med 13 satellitter

der sejlede over mælkevejen, mens jeg studerede den.

Allan

Julius
                        Deltager
                          • Nova

Flotte sammenstillinger. Her er så å si hele natt til i dag. Fra GoPro Hero 4 Black 10 sekunder ISO 800 objektivet er fast fiskeøye F2.8 1 sekunds intervall.
                          Her med 6 bilder per sekund så ca 1 minutt i sekundet.
                          http://youtu.be/4avcYMfKx_c

habo
                          Deltager
                            • Super Giant

MrJulius wrote: Flotte sammenstillinger. Her er så å si hele natt til i dag. Fra GoPro Hero 4 Black 10 sekunder ISO 800 objektivet er fast fiskeøye F2.8 1 sekunds intervall.Her med 6 bilder per sekund så ca 1 minutt i sekundet.http://youtu.be/4avcYMfKx_c

Den fireball du omtaler er det det blå lysskær der ses nede i højre hjørne ca 1:02 min inde i videoen? det virker meget kraftigt, hvilken retning er det optaget i?

Heiko
                            Deltager
                              • Super Giant

Flotte billeder. Havde desværre ingen held og lykke med fotos. Har lavet over 80 billeder, men desværre ingen stjerneskud på billederne. Aktiviteten var ikke så høj, tror jeg, himlen var suboptimal til observationen. Nej, det var intet her. En kollega fra Radebeul gav op også…

Heiko2015-08-13 17:01:30

klaus
                              Deltager
                                • Moon

Jeg sad ude fra omkring 23:30-01:00 og lod samtidig kameraet tage en række 15 sekunders eksponeringer. Der var mange flotte stjerneskud (inkl. en enkelt ildkugle) og adskillige satellitter. Jeg fangede ikke de klareste stjerneskud – men mange af satellitterne…

Bedste stjerneskud:

og klareste satellit:

Klaus2015-08-13 16:58:01

Julius
                                Deltager
                                  • Nova

Flotte bilder Klaus og bedre Lykke neste gang Heiko.

habo wrote:

Flotte sammenstillinger. Her er så å si hele natt til i dag. Fra GoPro Hero 4 Black 10 sekunder ISO 800 objektivet er fast fiskeøye F2.8 1 sekunds intervall.Her med 6 bilder per sekund så ca 1 minutt i sekundet.http://youtu.be/4avcYMfKx_c

Den fireball du omtaler er det det blå lysskær der ses nede i højre hjørne ca 1:02 min inde i videoen? det virker meget kraftigt, hvilken retning er det optaget i?

Hei

Sitter på jobben i pausen nå så får ikke spilt av videoen, men det er det kraftige blåe kysset man ser på en frame. Du kan se bildet på forrige side med bilde fra Oslo av ildkulen. Goproen peker omtrent rett vest.MrJulius2015-08-13 18:43:32

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 84 i alt)
                                • Emnet 'Perseiderne' er lukket for nye svar.