› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Perseiderne torsdag aften
- Dette emne har 15 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 6 måneder siden af chris_h. This post has been viewed 81 times
-
ForfatterIndlæg
-
12. august 2016 kl. 10:07 #149532
michaelrDeltager- Super Giant
Kære alle
Efter at have kørt en del rundt fandt jeg sent torsdag aften et godt sted på Sjællands nordkyst vest for Gilleleje med klar himmel og satte stativ og Canon 5DaMK2 op med Samyang 14mm f2.8
Det blev en fin aften ved vandet med en del stjerneskud, dog ikke nær så mange som forudsagt forskellige steder i medierne. Jeg fik vel 20-25 stykker i kassen og flere visuelt i de 3 timer jeg var der, men mange af dem bliver meget små på sådan en widelinse, også selvom de var pænt store og flotte på himlen.
Fik desuden dug på linsen efter et par timer, så jeg måtte stoppe. Havde tænkt mig en timelapse, men den bliver så ret kort.
Flere har spurgt til hvidbalance for modificeret kamera. Den letteste metode er at bruge et skud gennem den optik man vil benytte og med de settings man forventer at bruge (ISO, belysningstid osv). Den beder man i menuen kameraet om at bruge som costum white balance (CWB). Herefter skal man desuden bede kameraet om at bruge CWB, det nytter ikke noget at den står på Auto, vel Niels
Har her indsat det første skud jeg tog, og som jeg brugte som min CWB i kameraet efterfølgende (25 sekunder, 3200 ISO, f2.8)
Canon 5Da RAW med auto hvidbalance
Efter at have sat hvidbalancen til CWB tog jeg et testskud med samme settings, hvor der i øvrigt kom en flot perseide med. Billedet er helt ubehandlet som det kom fra kameraet.
Canon 5Da RAW med det foregående billede brugt som kameraets hvidbalance (Costum White Balance CWB)
Til sidst har jeg indsat et behandlet version af den sidste billede, som det ser ud efter en hurtig tur i Lightroom.
Samme RAW behandlet i Lightroom M31 ses til venstre i billedet billedet.
Håber at komme tilbage med en timelapse, men den bliver desværre nok ret kort. Vejret i aften ser desværre ikke for lovende ud.
Bedste hilsner
Michael
12. august 2016 kl. 11:33 #149534
FinnDeltager- Neutron star
Hej Michael
Flodte billeder og god forklaring på hvidbalance indstillingerne.
M-31 er vist øverst til højre i billed.
mvh Finn
12. august 2016 kl. 11:37 #149535
nå ja, det var også det jeg mente, den anden venstre
12. august 2016 kl. 11:39 #149536
henrik.schneiderDeltager- Nova
hej Michael
Jeg er lidt forvirret, du skriver RAW men viser jpg billeder.
Jeg mener det er sådan at RAW er “råt” og uforfalsket, inkl. der tages ikke hensyn til WB, hvorimod jpeg tager WB med.
Tager jeg fejl, er RAW ikke RAW?12. august 2016 kl. 12:40 #149538
Hej Henrik
Du har helt ret. RAW er RAW. Men folk kan have svært ved at åbne og læse et RAW eller CR2 billede, som det hedder hos Canon og det fylder også meget, dvs. tager længere tid at læse ned og er kæmpestort.
Så det jeg har gjort er at tage RAW billederne (de to første som som jeg kalder ubehandlede RAW billeder, med de to forskellige hvid balancer) og i Lightroom lave dem om til jpg og desuden reducere størrelsen til 1920×1080. Så passer de de til en HD skærm, fylder 1/10 del og kan læses af alle billedvisere. Pointen var, at jeg derudover ikke har ændret på dem, mht farvebalance eller andet.
Og du har også ret i, at hvidbalancen ikke er fastlagt i en RAW fil, det er noget man sætter, når billedet skal vises og det kan fra RAW justeres helt frit, f.eks. i Lightroom. Min erfaring er bare, at det er svært at vurdere sine billeder når man tager dem, hvis hvidbalancen er helt skæv og det er også svært, selv i Lightroom osv at ramme en rigtig hvidbalance efterfølgende. Det kan man godt bruge noget tid på, men på denne måde starter man meget tæt på et neutralt udgangspunkt, hvilket er en kæmpe fordel. Metoden tager også højde for lysforurening, men selvfølgelig ikke for gradienter, hvilket ses tydeligt i billedet.
Btw, metoden kan i øvrigt generelt benyttes, så modificerede kameraer kan bruges til hverdags foto (hvis fokus eller i øvrigt er intakt efter modificering). Men auto kan ikke bruges sammen med CWB, så man er nødt at tage en ny CWB, hvis man skifter fra sol til skyet eller fra glødelys til lysstofrør osv. Formentlig også hver gang man skifter optik. Men det er jo meget nemt og hurtigt gjort.
Det sidste billede jeg viser er det behandlede billede, igen vist som jpg, af hensyn til brugervenligheden. Det kunne jeg også godt have vist som “originalt” i TIFF eller FITS.
Men du har ret, RAW er RAW og jeg burde have skrevet ubehandlede billeder fra RAW, men i JPG
.
Hvis der er nogen, der har lyst til at lege med de rigtige RAW filer, så kan jeg godt lægge dem ud, så sig til.
Bedste hilsner
Michael
MichaelR 2016-08-12 13:15:07 12. august 2016 kl. 15:08 #149541
viggo.tDeltager- Super Giant
Hej Michael.
Hatten af for en mand der kører land og rige rundt for at få sine billeder. Du er så nok den eneste i DK det er lykkedes for. Stor respekt
Og rigtig interessant forklaring omkring modning og WB. Tak for det.
Og smukke billeder. Er der to skud eller er det ene et fly?
mvh Viggo
12. august 2016 kl. 15:22 #149542
Hej Viggo
Mange tak! Det ene er vist et fly eller en satellit der glimter kort, jeg har prøvet at nærstudere det lidt, men der mangler farver og det er lige lysstærkt i begge ender. Det var et enkelt test skud, så der var ikke noget billede før og/eller efter, hvor et sporet typisk også ville optræde.
Bedste hilsner
Michael
12. august 2016 kl. 15:29 #149543
henrik.schneiderDeltager- Nova
MichaelR wrote: Hej Henrik
Men du har ret, RAW er RAW og jeg burde have skrevet ubehandlede billeder fra RAW, men i JPG
.
Bedste hilsner
Michael
Det var godt Michael, jeg var lige et øjeblik bange for hele min ellers klippefast baggrunds-tro var forkert 😉
12. august 2016 kl. 17:28 #149545
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Er det ikke først i nat Persiderne peaker?
Og med endnu et peak (det “normale”) engang lørdag eftermiddag, DK tid.
Synes jeg læste det et sted.Vist kun nordjyderne, der har en chance
12. august 2016 kl. 17:33 #149546
astrojensenDeltager- Neutron star
Det ser ikke for godt ud her, men hvorfor ødelægge en god statistik, nu har det jo ikke været klart d. 12. august de sidste femten år, så hvorfor skulle det være det i år?
Thomas, Bornholm
12. august 2016 kl. 17:54 #149547
mortenDeltager- Super Nova
så dem sammen med konen igår, meget hyggeligt.
stemningsfyldt og flot billede michael
12. august 2016 kl. 18:27 #149549
chris_hDeltager- Super Nova
Flotte bilder
Skylaget ble litt lettere rundt 1 tiden, så jeg fikk en times tid.
https://drive.google.com/file/d/0Bzk65XGx3IkeUFJIZThrNVYxZmM/view?usp=sharing
Chris_H 2016-08-12 18:28:16 13. august 2016 kl. 13:53 #149563
mikael.stryger- Asteroid
Perseiderne stjerneskud den 13/8 2016 foto af mikael stryger fra Sakskøbing.
14. august 2016 kl. 01:20 #149589
JuliusDeltager- Nova
Nydelige bilder, Michael, Christian og Mikael.
Her er den beste jeg fikk fanget med GoPro Hero 4 Black Nightlapse modus ISO 800 eksponering 30 sekunder. Natt til fredag 12.08.2016 kl 0202:30
Kameraet peker mot vest. Den svake nesten parallelle stripe er ett fly.MrJulius 2016-08-14 01:23:31 16. august 2016 kl. 13:21 #149691
Hej Christian, super flot!! Du har fået mange med. Hvilken optik er det taget med?
Mikael og Mr. Julius har også fanget nogle flotte eksemplarer, tillykke med det!
Bedste hilsner
Michael
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Perseiderne torsdag aften' er lukket for nye svar.