Perseide(?rne?)

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Perseide(?rne?)

• Dette emne har 9 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 6 måneder siden af norup. This post has been viewed 177 times
Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Meteorsværmen Perseiderne fra ca 13/7 til 26/8 med maksimum lørdag 12/8.

Vejrudsigten for weekenden ser imidlertidig elendig ud, så jeg forsøgte i går aftes.

Jeg så vel 10 stks på to timer og især een skilte sig ud kl 23:03 og den kom heldigvis med på et af billederne jeg tog.

rudibr2017-08-11 06:44:40

/Rudi B. Rasmussen

clauskaf
      Deltager
        • Nova

Flot fangst Rudi

mogens
        Deltager
          • Super Nova

Fint skud Rudi!

teejay
          Deltager
            • Super Nova

Flott

TeeJay

natteravnen
            Deltager
              • Main Sequence

Tidspunkt, retning og område på himlen stemmer overens med dette meteor jeg fik set. Det efterlod en glød der holdt i mere end 10 sekunder og leverede et afsindigt flot lysglimt og lysspor.

En klassisk “wauv”-oplevelse.

Er det tilladt at låne dit billede? (det er ikke til kommercielt brug)

Jens.

Rudi
              Deltager
                • Neutron star

Jo tak – ærgerligt at det ikke er klart vejr her når det kulminerer i morgen.

Og ja Jens, jeg syntes ligefrem at jeg kunne se lysskæret på græsplænen, men måske var det bare indbildning?

Og jo, du må megt gerne låne billedet, sig til hvis du vil have originalen, CR2.

/Rudi B. Rasmussen

natteravnen
                Deltager
                  • Main Sequence

rudibr wrote: Jo tak – ærgerligt at det ikke er klart vejr her når det kulminerer i morgen.

Og ja Jens, jeg syntes ligefrem at jeg kunne se lysskæret på græsplænen, men måske var det bare indbildning?

Og jo, du må megt gerne låne billedet, sig til hvis du vil have originalen, CR2.

Tak Rudi – det er sødt af dig.

Det er helt fint som det er, da dit flotte billede meget fint understøtter historien om det fantastiske stjerneskud en god ven til mig fik set igår.

Mit teleskop stod fremme på hans veranda og vi havde lige sat os godt til rette i havestolene hvor jeg fortalte ham om Sankt Laurentii Tårer (han er dybt fascineret af stjerneskud). Lige kort efter kom så dette fantastisk flotte meteor og hans reaktion var stort set at sammenligne med et barn der lige har fået sit yndlingslegetøj i julegave.

Dit billede er derfor af stor værdi for os.

Hilsen

Jens

tom.a
                  Deltager
                    • Super Giant

Utrolig nok klarede det op over Møn i nat, så jeg var ude at kigge Persider. Det blev ikke så længe, da jeg var temmelig træt efter dagens havearbejde. Men i perioden fra kl. 23:50 til 00:30, hvor jeg observerede, blev det til 15 Persider. En af dem var ca. -4 i størrelsesklasse. Ganske godt når den 19 dage gamle måne også er på himlen.

Udover Persiderne så jeg også et Iridiumglimt af -7 til -8. størrelsesklasse, MEGET imponerende!!

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
                    Min blog http://grib-stjernerne.dk/

adam
                    Deltager
                      • Main Sequence

Jeg har ikke forstand på arc sekunder og mag’s, men der kom en lang en, men tynd, i omkring 3 sekunder, med en lille ildkugle i spidsen omkring kl 1:25. Men den kom ikke fra Perseus men mod Perseus. Ca. fra vest mod øst. Der kom faktisk 2 lige efter hinanden i samme retning og den sidste har været lang. Smukt syn 🙂
                      Der er godt nok fart på dem.
                      Jeg har mange gange set en hastighed på 25000km/t, når man taler om diverse objekter som kommer forbi jorden ? Er det en gennemsnitlig hastighed derude?

norup
                      Deltager
                        • Super Giant

Adam wrote: Jeg har mange gange set en hastighed på 25000km/t, når man taler om diverse objekter som kommer forbi jorden ? Er det en gennemsnitlig hastighed derude?

Blot det at falde i Jordens tyngdefelt giver en tilvækst i bevægelsesenergi svarende til en fart på 11 km/sek eller 40.000 km/t.
                        Der ud over bevæger Perseiderne, som er een af de hurtigere sværme, sig med en fart på 58 km/sek, 209.000 km/t når deres bane skærer Jordens.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
                      • Emnet 'Perseide(?rne?)' er lukket for nye svar.