Perseiderne 2017 – hvad er din set-up ?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Perseiderne 2017 – hvad er din set-up ?

• Dette emne har 11 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 6 måneder siden af Julius. This post has been viewed 368 times
Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter

michal.powalko
    Deltager
      • Moon

Hej med jer,

Der er om ganske få dagen hvor vi igen (hvis vejr er på vores sidde) få lov at opleve Perseiderne. Jeg har i den her forbindelse tjekket, om jeg kan få DSLR og GoPro påmonteret på EQ6-R…og det lykkes 🙂

Hvad er din set-up til wekkenden ?

henrik.schneider
      Deltager
        • Nova

dette er mit setup, og måske hvis vejret arter sig sættet jeg et 1100Da op som dig på en montering, for at tage langtids exponeringer.

Rudi
        Deltager
          • Neutron star

Hvis vejret arter sig skal jeg ud sammen med min datter og ligge på et tæppe og se stjerneskud. Det har hun aldrig set før!

Desværre er Månen jo lidt dominerende men hvis atmosfæren er rimelig klar sætter jeg kameraet med en 8mm objektiv op på min gamle EQ5 montering med ra (og dec) motor og sætter den til at lave 3 minutters optagelser.

/Rudi B. Rasmussen

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Perseiderne er ofte klare, så selvom der er månelys, så kan man i reglen se en hel del. Det er selvfølgelig bedst uden måne…

Thomas, Bornholm

Rudi
            Deltager
              • Neutron star

Og vi er jo nogen der altid har “månen” med

/Rudi B. Rasmussen

jesperg
              Deltager
                • Super Nova

Mit setup er mere simpelt.

Fuldframe DSLR med et 14 mm objektiv på et fotostativ.

Intervaltimer sat til 30 eller sek. eksponering, med 1 sek. mellem.

Med to “kiks i kassen“ (ramkort) og godt med strøm på batteriet, så kan det blive til mange skud.

Der trækkes ikke væsentlige striber fra stjernerne med den brændvidde, jeg vælger billeder med meteorer ud, stacker dem manuelt i PS, med Lighten i layermode, og kun de små områder med meteoret (ikke stjernerne, de maskes ud).

Jeg har også fanget en Perseide på DSLR-video, det viser halen, der gløder i kort tid.

Video af meteor

Jesper G.

Rudi
                Deltager
                  • Neutron star

Vejrudsigten ser ikke for god ud. Så jeg prøver at se allerede i aften.

/Rudi B. Rasmussen

teejay
                  Deltager
                    • Super Nova

Jeg kjøpte et Manfrotto MT055XPRO3 stativ i går. I tllegg har jeg akkurat kjøpt et brukt Canon EOS 1100D kamera.

Noen som har forslag til innstillinger på kamera for Perseidene

TeeJay

chris_h
                    Deltager
                      • Super Nova

Her blir det 12mm på stativ og 24mm eller 35mm på Polarie’en.

Tom,
                      Start med 30sek, iso1600 og så lav f/ som mulig og se hvor lyst bildet blir. Ikke gå under 10 sekunder (reduser da heller iso)

Chris_H2017-08-10 19:12:55

Rudi
                      Deltager
                        • Neutron star

Er der nogen der er ude?

Jeg har set ca 10 meteorer seneste time. Bla en meget stor mod nord, gående mod vest. Den lavede en bred grøn stribe, ca 4° lang der glødede i 10 sek. Højde ca 30°. Med lidt held er den med på mine optagelser.

Edit: jeg var heldig. Den var med rudibr2017-08-10 23:49:23

/Rudi B. Rasmussen

michal.powalko
                        Deltager
                          • Moon

Hej Rudi, jeg er kommet ud for ca 10 min siden – har også set noget fine på himlen 🙂 Men formålet for idag er polar alligment…

P.S. Dog har startet GoPro for en test kørsel 🙂

Julius
                          Deltager
                            • Nova

Gopro på. Postnord klarte å rote bort Fuji x-t2. Satser på å ha den i hendene i løpet av morgendagen.

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
                          • Emnet 'Perseiderne 2017 – hvad er din set-up ?' er lukket for nye svar.