Periodisk fejl?

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Periodisk fejl?

• Dette emne har 37 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 10 måneder siden af nahilas. This post has been viewed 492 times
Viser 8 indlæg - 31 til 38 (af 38 i alt)
  • Forfatter

nahilas
    Deltager
      • Giant

Det lyder som en rigtig god idé med søjlen! Hvad har du gjort i forhold til den monteringsplade Jens?

morten
      Deltager
        • Super Nova

Hej Mads

Jeg har også arbejdet med en EQ6 tidligere. Selv med PEC kunne jeg ikke lave længere uguidede subs.

Uguidede subs kræver flere ting

1) Periodiske trackingfejl der kan korrigeres med PEC. D.v.s. at den helt dominerende fejlkilde er, at snekken ikke er helt rund. Andre komponenter i systemet skal ikke bidrage til fejlen (motorer og tandhjul til dit remtræk, lejer etc). Det er en forudsætning som jeg kun har oplevet opfyldt i rimelig grad ved monteringer der er mere kostbare end SW, men jeg kan ikke udelukke at de nu er blevet bedre. Hvis fejlen ikke er periodisk, d.v.s. helt ens fra cyklus til cyklus, så kan den ikke korrigeres med PEC. Det bedste er selvfølgelig encoders herunder måske et TDM system.

2) præcis polalignment

3) tracking model i software der tager højde for bl.a. atmosfærisk refraktion OG flex i teleskop og montering, herunder monteringsbed.

4) tålmodighed i at arbejde systemet ind, herunder lave et tilstrækkeligt antal optagelser til at man får en god model.

Råd, arbejd med guiding, læs guidekurverne og lær hvad de fejl du ser betyder. Brug den vundne viden til at jagte flex i systemet og korriger denne flex (betonsøjlen er en god start). Hvis fejlen ikke er periodisk glem alt om uguidede subs.morten2017-05-10 18:58:09

jens.jacobsen
        Deltager
          • Neutron star

Nahilas wrote: Det lyder som en rigtig god idé med søjlen! Hvad har du gjort i forhold til den monteringsplade Jens?

Jeg bruger en stålplade på toppen af betonsøjlen, hvor der er en adapter til EQ6 opstillingen. Hjemmelavet, med hvad jeg nu kunne finde af stålplader hos en produkthandler.

Adapteren er lavet ud af 2 stk 10 mm aluplader, jeg har drejet af.

mvh
          Jens

nahilas
          Deltager
            • Giant

Hej Jens,

Det kan være at jeg kan entrere dig til at lave den metalplade med EQ6 adapter når jeg kommer så langt? (mod betaling naturligvis). Det kunne være fedt at få hjælp af en der ved hvordan det skal stykkes sammen.

Mvh

Mads

jens.jacobsen
            Deltager
              • Neutron star

Hej Mads.

Jeg har desværre kun en lille hobbydrejebænk. Jeg har fundet toppladerne til mine søjler som skrot hos en produkthandler, og så boret de nødvendige huller i dem. Så jeg kan ikke lave en topplade til dig.

Prøv ved en produkthandler eller en lokal smed. De har ofte noget stående.

Ellers er det sådan en som denne der skal til:

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p8595_Lacerta-Betonsaeulenadapter-fuer-Skywatcher-Montierung-EQ6.html

adam
              Deltager
                • Main Sequence

Jeg har set en bruge bremseskiver fra en bil til det.
                F.eks her :
                https://stargazerslounge.com/topic/214573-piers-and-brake-discs/
                Adam2017-05-11 02:51:13

nahilas
                Deltager
                  • Giant

Ah perfekt Jens, det er jo lige sådan en jeg mangler. Endnu engang tak for hjælpen alle.

Og for de gode råd Morten! Det lyder som om jeg ikke slipper for at få et guidekamera sat på så jeg kan få analyseret hvor det går galt. Nå, ét skridt ad gangen.

nahilas
                  Deltager
                    • Giant

Nå ja adam, det er måske billigere med bremseskiven. Jeg går i planlægnings-mode :D.

Viser 8 indlæg - 31 til 38 (af 38 i alt)
                  • Emnet 'Periodisk fejl?' er lukket for nye svar.