Periodisk fejl?

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Periodisk fejl?

• Dette emne har 37 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 10 måneder siden af nahilas. This post has been viewed 490 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 38 i alt)
  • Forfatter

nahilas
    Deltager
      • Giant

Jeg har i aften haft mulighed for at teste min Polemaster af med min NEQ6. Umiddelbart synes jeg den er helt genial! Tror jeg fik lavet en rigtigt skrap polindstilling.

Jeg forsøgte så at se hvor lange eksponeringer jeg kunne lavet unguided, bare med ren polindstilling. Jeg satte den først til 15 sekunder og så var der trails, hmm, mærkeligt. Så prøvede jeg med 30 og så var stjernene pinpoint! Tænkte der måtte være noget galt i første omgang, så jeg slewede hen til M51 og tog 40x30sek billeder i alt. Ud af de 40 billeder er det kun 16 af dem hvor der ikke er trails på stjernerne.

Er det jeg oplever periodiske fejl i monteringen? Kan det være fordi jeg ikke har “overbalanceret” mod den ene side så gearene smutter?

(De to billeder er taget et minuts tid efter hinanden)

https://drive.google.com/file/d/0B7UvCok878uPbzFIXzQyLUt5bGc/view?usp=sharingNahilas2017-05-07 00:48:47

Rudi
      Deltager
        • Neutron star

Det ser ud til at trails er i ren ø/v retning, så polalign er sikkert ok.

Hvis du stadig har dit guide cam/scope, så brug PHD2’s Guiding Assistant funktion. Den er genial og vil fortælle dig meget om din opstilling.rudibr2017-05-07 07:28:19

/Rudi B. Rasmussen

nahilas
        Deltager
          • Giant

Hey Rudi

Hvad vil det sige at det er i ren ø/v?

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Øst – vest.

Thomas, Bornholm

Rudi
            Deltager
              • Neutron star

Det ser ud til at startrails er i udelukkende øst vest retning, dvs deklination ikke driver. Når du tracker uden guiding står dec motorerne jo stille. Jeg kan ikke lige huske her uden computer hvordan drift vil være ved polfejl på et objekt så langt mod nord.

/Rudi B. Rasmussen

nahilas
              Deltager
                • Giant

Ah ok, så det kan i princippet kunne jeg måske afhjælpe det ved at overbalancere.

Torben Taustrup
                Admin
                  • Neutron star

Hej Mads

Ved uguidede optagelser må man forvente en vis drift. Det kræver et meget

præcist drev, hvis man skal undgå en variation i øst/vest-retning.

Umiddelbart vil jeg sige, at dit drev kører som man kan forvente, så

hvis du vil undgå trails, så skal du guide.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

nahilas
                  Deltager
                    • Giant

Hej Torben

Jeg synes bare man læser om folk rundt omkring der kommer helt op i 10 minutters subs uden guiding. Er det fordi de har en vanvittigt dyr montering eller?

Torben Taustrup
                    Admin
                      • Neutron star

Man kan tage en timinutters dark uden at guide men

ellers er det helt normalt, at der skal guides.

Med vores eget hjemmelavede drev er rekorden 60 sekunder

uden at guide.

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

nahilas
                      Deltager
                        • Giant

Så hvis jeg forstår dig korrekt skal jeg i virkeligheden være godt tilfreds med 30sek ved 1000mm?

Torben Taustrup
                        Admin
                          • Neutron star

Ja, jeg vil mene, at det er hvad man kan forvente. Vi har rodet

en del med drev hos TOC, fordi vi fra starten ville bruge instru-

mentet til astrofotografering.

Vores første fototest var uden guiding. Da polopstillingen ikke

var præcis, blev resultatet, at stjernerne lavede noget, som til

forveksling kunne ligne lodretstående sinuskurver.

Variationen var omkring 20″ på R.A.

Mvh

Torben

nahilas
                          Deltager
                            • Giant

http://www.astronomyforum.net/astro-imaging-forum/153196-unguided-time-eq6-pro.html

Læser man for eksempel her snakker de om 5-6 minutter og nogen gange op til 20. Så virker 30 sekunder pludselig ikke af så meget?

adam
                            Deltager
                              • Main Sequence

Med mit loppemarkeds grej, bruger jeg Sharpcap og et webcam og aktiverer et kors i programmet og klikker det midt i en stjerne, mens trackeren kører, så man kan se på skærmen om stjernen står stille eller bevæger sig. Gør den det – få man startrails.
                              Bevæger stjernen sig op eller ned, står montering for meget til højre eller til venstre i forhold til ncp.
                              Det har været min egen opfindelse/opdagelse, fordi jeg ikke kan se nordstjernen når jeg står med teleskopet i køkkenet 🙂
                              Men hvorfor din kører ok en gang imellem ved jeg ikke. Et vindpust som vrider stativet med monteringen lidt væk fra ncp, så stjernene få startrails op og ned?

Torben Taustrup
                              Admin
                                • Neutron star

Nahilas wrote: http://www.astronomyforum.net/astro-imaging-forum/153196-unguided-time-eq6-pro.html

Læser man for eksempel her snakker de om 5-6 minutter og nogen gange op til 20. Så virker 30 sekunder pludselig ikke af så meget?

Hej Mads

Der står i artiklen.:

“On a factory mount which has been lubricated properly and setup well from the factory along with some patience you should be able to get 5-6 min exposures with PEC and some extra care.”

PEC står for Periodic Error Control. Denne del sørger for, at kompense-

re for snekkens periodiske fejl, for snekken på R.A.-drevet vil altid

have en større eller mindre afvigelse. Afvigelsen er af mekanisk

karakter og kan både skyldes varierende mekanisk friktion mellem snekke

og snekkehjul, eller en snekke, som ikke er centreret præcist.

Disse ting udløser den førnævnte hastighedsvariation.

Derudover vil der også være en hastighedsvariation, som skyldes en

mekanisk forskellighed mellem tænderne på R.A. snekkehjulet. Sidst-

nævnte ved jeg at man kompenserer for på professionele teleskoper.

Med et godt drev og PEC tror jeg på, at man godt kan være heldig at

køre med eksponeringer på mere end de nævnte 5-6 minutter. Dog skal

man være opmærksom på, at der pga. forskellig brydning af lyset med

relation til højden på himlen vil være en drift på deklinationen.

mvh

TOrbenTorben Taustrup2017-05-09 11:10:34

nahilas
                                Deltager
                                  • Giant

Hej Torben

Så i virkeligheden bør jeg kunne opnå et bedre resultatet hvis jeg sørger for at træne PEC? Er der en måde at gøre det på gennem EQMOD?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 38 i alt)
                                • Emnet 'Periodisk fejl?' er lukket for nye svar.