› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Pelikanen og NGC7000
- Dette emne har 20 svar og 13 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 9 måneder siden af jesper. This post has been viewed 228 times
-
ForfatterIndlæg
-
7. juni 2009 kl. 22:49 #17308
jesperDeltager- Neutron star
Jeg har de sidste par måneder brugt 8 nætter på dette mellemtidsbillede af Pelikanen og Nordamerikatågen. Det er en mosaik af to billeder.
Der var under to timer til rådighed hver nat, fra Svanen kommer op over huset og til det bliver lyst, så derfor var jeg nødt til at lave det af såmange gange. 11 timer og 45 minutters samlet eksponeringstid. Det meste i 5 minutters subs og nogle få 10 minutters.Jeg har endelig fået mit EOS 5D mk II (jubiii) så engang i juli, når himlen bliver til RGB, kan der komme kulør på kalorius.
Samme billede med info: http://www.astrofoto.dk/Deepsky/Peli_NGC7000.htm100 procent udgave. 4722 x 3675 – 5.44 MB: http://www.astrofoto.dk/Deepsky/Peli_NGC7000_100.htm7. juni 2009 kl. 23:12 #17309
tommyfDeltager- Neutron star
Det er ski ok, det der…
Tror dit næste store projekt må være at lave XX grader af himmelen fra horinzont til zenit og som året går kommer hele vejen rundt, det er du nok manden til at lave…
7. juni 2009 kl. 23:48 #17310
mhansenDeltager- Nova
Jesper, at kommentere dine billeder ender somregel i en gentagelseshelvede… Aarh, så pyt da..
Det ser rigtig godt ud.. Bliver kun bedre, når der kommer farver!!
Er det rå lum eller der filter foran?
7. juni 2009 kl. 23:57 #17311
Hej Tommy og Michael,
Tak for de pæne ord.Tommy, det projekt du nævner kommer vist til at tage nogle årtier at gennemføre, men jeg er med på den værste.Michael, der er brugt Baader 7nm h-alpha filter til alle eksponeringerne. Senere, når himlen bliver lidt mørkere, skal det nye DSLR igang så der kan komme farver på.8. juni 2009 kl. 00:26 #17312
Mogens ZachariasenDeltager- Super Giant
Fantastisk smukt billede Jesper.
Er stor fan af flotte s/h billeder, som efterhånden er en sjældenhed. Og du kan jo heller ikke lade være med at komme farver på senere, men det er okayMvhMogensMvh
Mogens8. juni 2009 kl. 11:10 #17319
Takker Mogens. Jeg kan også godt lide de sort/hvide billeder. Kontrasten bliver aldrig helt så god med farver på. Men farvebilleder har jo også sine fordele, så Jeg vil gerne lave begge dele.
8. juni 2009 kl. 11:21 #17320
wiebenDeltager- Nova
Hej Jesper.
Fantastisk wide field. Jeg tænkte ikke over at pelikanen lå så tæt på Nordamerikatågen.Dine langtids projekter er som altid fantastisk flotte. Det bliver spændende at se hvordan det fungerer sammen med RGB fra dit nye DSLR. Som du skriver går det nok lidt tid inden himlen er mørk nok til farvebilleder.8. juni 2009 kl. 11:34 #17321
Tak skal du have Heine. Ja jeg regner med at skulle vente til midt i juli med at tage astrofotos med det nye DSLR. Heldigvis er sådan et jo også rimeligt godt til almindelige billeder i ventetiden
8. juni 2009 kl. 11:36 #17322
tomvictorDeltager- Giant
Nææææh, for pokker det er da helt flott Jesper!
Har du croppet hjørnene eller produserer den correktor så runde stjerner helt ut med din 11002?
Fornax Ligthtrack II
Tokina AT-X 300mm f 2.8
Canon 600D Baader8. juni 2009 kl. 11:53 #17323
timoDeltager- Giant
Mycket flott s/h bild Jesper.
Jag är också svag för s/h bilder speciellt när de är tagna med Ha filter !Timo8. juni 2009 kl. 12:06 #17324
Hej Tom og Timo,
Tak skal i have. Ja korrektoren producerer pinpoint stjerner i hele feltet, både efter Barry Pembertons beregninger og i praksis. Hvad der er af fejl på stjernerne i billedet skyldes kamerakollimering.Billederne er croppet ganske lidt, bare for at fjerne alignmentkanter. Der er også lidt vignettering med systemet. Det kommer fra mit sekundærpejl og tubusen, som begge er lidt underdimensionerede i forhold til OO’s AG teleskoper (som correctoren er lavet til).8. juni 2009 kl. 13:16 #17326
Anonym- Nova
Hei Jesper !
Riktig et flott bildeOg som de andre sier: sort hvitt er fremdeles flott å se påMvh Arne Martin8. juni 2009 kl. 17:34 #17331
Hej Arne,
Tak skal du have.8. juni 2009 kl. 17:40 #17332
hoestDeltager- Nova
Hej Jesper
Nøøøj tor t….. hvor er det tofo tlof men du skylder mig et nyt fastatur min underkæbe taldt ned i def der blev byffef om på t-f8. juni 2009 kl. 18:05 #17333
mhansenDeltager- Nova
Der ligger jo trods alt andet i faverne, end bare farver. Nuvel, når man tager RGB billeder, er det hovedsagligt for farvens skyld. Men sammensætter man et billede af H-alfa, OIII og SII, så viser farverne jo ikke kun farver, men også respektivt hvorhenne de forskellige elementer befinder sig, samt en rudimentær analyse af mængden af gasser. Dette tager selvfølgelig ikke forbehold for 3D. Der skal der noget mere matematik til.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Pelikanen og NGC7000' er lukket for nye svar.