› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › PEC v/autoguiding
- Dette emne har 10 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af mstauning. This post has been viewed 250 times
-
ForfatterIndlæg
-
22. januar 2009 kl. 15:19 #8685
henrikDeltager- Nova
Celestron CG5 “udemærker” sig jo ved ikke at have PEC.
Men er det egentlig ikke ligemeget når man har autoguiding … eller går det aligevel ud over kvaliteten af autoguidingen?
Hvad er jeres erfaring?
22. januar 2009 kl. 15:25 #8686
tommyfDeltager- Neutron star
I følge forum her er nogle for andre imod, umiddelbart må enhver forbedring være til det bedre, men det afhænger vel af hvad der bestemmer og hvad der er slave og hvordan de intergrerer hinanden, både i hardvare og i software som jeg ser det.
22. januar 2009 kl. 16:08 #8687
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Henrik,
Det kommer helt an på dens PE…
Hvis dens PE ikke “hakker” men blot er en rimelig blød kurve, så vil den autoguide ganske fint.
Hvis den hakker voldsomt, så kan autoguideren i værste fald miste stjernen, men i hvertfald have svært ved at “følge med”…Mange rapporterer problemer med at køre med PEC og autoguiding samtidigt, da disse 2 forskellige korrektioner fra 2 forskellige systemer “kæmper” mod hinanden.
Andre kører med begge dele uden problemer.Jeg har ikke erfaring med både PEC og autoguiding samtidigt, så det kan jeg ikke sige så meget om…
22. januar 2009 kl. 16:33 #8688
jesperDeltager- Neutron star
Jeg hører jo til den lejr der mener at det ikke er godt at have to forskellige systemer til at sende komandoer til monteringen samtidig. Andre har gode erfaringer med det, så det må man nok danne sig sin egen mening om. Hakker, og pludslige ikke-periodiske fejl, stammende fra lejer og tandhjul, har begge systemer tit problemer med at klare.
22. januar 2009 kl. 16:45 #8690
mstauningDeltager- Black Hole
Jeg hører til dem der mener at det kan kun hjælpe, hvis man ikke for bvøvl af det!.
Det sker jo for nogle at deres system bare ikke vil begge ting, men hvis man har mulighen mener jeg at det da skal prøves. Jeg ville gerne have haft PEC på min CG5 da den har to “pukler” som ville kunnes klares med PEC – Autoguide har svært ved dem.
22. januar 2009 kl. 16:49 #8691
rigoDeltager- Super Nova
Me too, som MS skriver… Ved hverken om det hjælper eller ikke, men det ødelægger ikke noget at køre PECen på sammetid.
Det jeg gør er at starte guiden, og derefter PECen og efter, mener det er 8min. så har den “lært” PEC. uden stop af exp.22. januar 2009 kl. 17:14 #8693
tommyfDeltager- Neutron star
Hvad med polar aligment??? hvilken rolle spiller den VED PE/PEC og i sidste ende også guideren. Her det overhovedet en rolle ved PE eller kun ved guideren.
22. januar 2009 kl. 22:59 #8733
henrikDeltager- Nova
Tak for alle svarene; Ikke at jeg fik udledt andet end at der er for og imod :O)
Grunden til at jeg spørger er (udover at mange jo spørger mig :O), at jeg overvejede for og imod mellem de nye Skywatcher synscan EQ3 og EQ5 vs. CG5
Men i lyset af svarene er de jo så vel ikke de ekstra penge værd, da de nu er lidt dyrere end Celestronen.
Vil nemlig gerne have en let montering til en 85mm ..
Henrik 2009-01-22 22:10:21 22. januar 2009 kl. 23:06 #8737
Tommy,
Pol-alignmenten har selvfølgelig også betydning.
Hvis din pol-align er for dårlig, så driver stjernerne og auto-guideren vil så hele tiden kompensere med korrektioner i modsat retning.
Hvis nu mountets PE har en “bule” i samme retning som driften, så skal auto-guideren kompensere for både PE + drift.
Det kan få guide-stjernen til at smutte.
Og selvfølgelig hvis driften er hel vild, så kan auto-guideren måske slet ikke følge med…Ved en rimelig pol-align driver stjernerne kun lidt og auto-guideren har ingen problemer.
22. januar 2009 kl. 23:09 #8739
Lars Malmgren wrote:
Hvis din pol-align er for dårlig, så driver stjernerne og auto-guideren vil så hele tiden kompensere med korrektioner i modsat retning.Der skulle så “i SAMME retning”.
PS. Hvorfor kan jeg ikke trykke på Indlægs-valg ???
Jeg får ikke den lille menu mere…23. januar 2009 kl. 18:54 #8832
mstauningDeltager- Black Hole
Trykker jeg på indlægs valg kommer den..
Ang PE og Polaralignment.Hvis man træner sin PEC med en ikke perfekt polaralignment så træner man jo alignment fejlen med ind i PEC… Men hele ideen med at bruge både PEC og Autoguide er:PEC klarer de ujævnhederne i RA.Autoguider klarer de sidste små, og evt drift. -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'PEC v/autoguiding' er lukket for nye svar.