› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › PC/data-styring av teleskop mm
- Dette emne har 25 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 3 måneder siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 648 times
-
ForfatterIndlæg
-
8. december 2009 kl. 01:27 #28265
kennethkDeltager- Nova
Ja, M31 vil sagtens kunne være der. Det er jo sådan, at med en reducer vil billedfeltet også blive større eller man kan også sige at objekterne bliver mindre. Nu er det sikkert sådan at man med M31 der jo er stor og forholdsvis klar sikkert kan nøjes med en f/6.3 reducer og derfor vil den også blive større på billedet.[/QUOTE
HeiJa jeg har sett F/6.3 reduceren på Lyra bla. Muliggjør slik reducer F/3.3, deep sky foto med C8 på gaffel med bra resultat? Ser jo de bildene du har tatt ovenfor- det ser bra ut! Tenker på alternativer som f.eks kan være HEQ5 med f.eks WO80 el. men dette blir jo små teleskop som ikke ser deep sky tenker jeg.8. december 2009 kl. 01:35 #28266
Anonym- Nova
[QUOTE=RS-232 er altså kabelen som erstatter håndkontrollen til Goto teleskop.
Bare for sikkerhets skyld, den erstatter ikke håndkontrollen, kabelen plugges inn i bunnen av håndkontrollen og til pc’en !Ellers er alt koblet opp som vanlig.I menyen til håndkontrollen skal du også velge “Pc direct mode”, slik at den lar pc’en styre det hele !Arne Martin 2009-12-08 00:37:10 8. december 2009 kl. 09:12 #28269
kennethkDeltager- Nova
Arne Martin wrote: [QUOTE=RS-232 er altså kabelen som erstatter håndkontrollen til Goto teleskop.
Bare for sikkerhets skyld, den erstatter ikke håndkontrollen, kabelen plugges inn i bunnen av håndkontrollen og til pc’en !Ellers er alt koblet opp som vanlig.I menyen til håndkontrollen skal du også velge “Pc direct mode”, slik at den lar pc’en styre det hele !Hei igjen, ja selvsagt en upresis formulering av meg der, jeg har ikke tenkt å kaste kontrollenVet du – eller noen andre forresten – om Stellarium kan styre teleskopet på denne måten eller må annen software til?8. december 2009 kl. 09:15 #28270
kennethkDeltager- Nova
Bjørn T. Jønsson wrote: Hei Kenneth,
Ang. kameraer for å se galakser o.a. live på din PC-skjerm eller TV, se her: http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=1368&PID=16003#16003
Hei Bjørn! Takk for tipset. Spennende med live-tv fra rommetHar du selv slikt utstyr forresten?
8. december 2009 kl. 09:42 #28274
outlookDeltager- Super Nova
Da du nu har Celestron som jeg selv, kan du fx bruge Nexremote software, der er en virtuel udgave af håndkontrollen på pc skærmen med nøjagtig de samme funktioner.
Selv bruger jeg blot Nexstar Observer List, der er en database over stjerner og deep sky objekter ned til størrelse 15. Jeg udvælger fx et NGC nummer i listen og vupti så flytter teleskopet sig i retning mod det. Så gør elektronikken resten af arbejdet.Og når det er koldt er det behageligt at sidde inde i varmen og se på disse objekter på skærmen, men det kan ikke i længden erstatte den totale oplevelse det er at stå ude under åben himmel og kigge stjerner med et teleskop og okular.Det er blot en elektronisk hjælpemiddel til at se nogle objekter man ikke normalt vil kunne se med et teleskop eller da kun med et rigtig stort teleskop.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting8. december 2009 kl. 16:27 #28281
kennethkDeltager- Nova
outlook wrote: Da du nu har Celestron som jeg selv, kan du fx bruge Nexremote software, der er en virtuel udgave af håndkontrollen på pc skærmen med nøjagtig de samme funktioner.
Selv bruger jeg blot Nexstar Observer List, der er en database over stjerner og deep sky objekter ned til størrelse 15. Jeg udvælger fx et NGC nummer i listen og vupti så flytter teleskopet sig i retning mod det. Så gør elektronikken resten af arbejdet.Og når det er koldt er det behageligt at sidde inde i varmen og se på disse objekter på skærmen, men det kan ikke i længden erstatte den totale oplevelse det er at stå ude under åben himmel og kigge stjerner med et teleskop og okular.Det er blot en elektronisk hjælpemiddel til at se nogle objekter man ikke normalt vil kunne se med et teleskop eller da kun med et rigtig stort teleskop.Hei igjen!Takk for info. Er Nexremote og Nexstar Observer List program man gratis laster ned fra nettet eller kjøper fra Lyra eller andre? Og, mener du at slikt kamera som du bruker ser mer/lavere mag. enn man vil gjøre med vanlig okular ute ved teleskopet?8. december 2009 kl. 18:18 #28292
outlookDeltager- Super Nova
Nexremote leveres sammen med teleskopet i SE serien, der også omfatter C5. Nexstar Observer List kan downloades her fra:
Om jeg kan se mere ved kameraet har du jo ved selvsyn kunnet konstatere ved at se på mine billeder. Men oplevelsen er bedre ude ved okularet når det gælder stjerner.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting8. december 2009 kl. 19:01 #28303
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
KennethK wrote:
Hei Kenneth,
Ang. kameraer for å se galakser o.a. live på din PC-skjerm eller TV, se her: http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=1368&PID=16003#16003
Hei Bjørn! Takk for tipset. Spennende med live-tv fra rommetHar du selv slikt utstyr forresten?
Hei Kenneth,
Nei, jeg har ikke det ennå, men jeg kommer til å satse på dette. Når/hvis jeg får råd kjøper jeg en Mallincam Hyper Color Plus. Planen er da å sette den på en stor dobson. Men det var det med pengene da …
Mvh,
Bjørn9. december 2009 kl. 09:44 #28359
kennethkDeltager- Nova
outlook wrote: Nexremote leveres sammen med teleskopet i SE serien, der også omfatter C5. Nexstar Observer List kan downloades her fra:
Om jeg kan se mere ved kameraet har du jo ved selvsyn kunnet konstatere ved at se på mine billeder. Men oplevelsen er bedre ude ved okularet når det gælder stjerner.Hei igjen!
Jeg har kjøpt mitt C5 brukt og fikk ikke med software til det. Kan sikkert kontakte Celestron ift download av Nexremote. Takk for link til nexstarsite.Du forutsetter at jeg har brukt mitt C8 og slik sett kan sammenligne hva jeg ser der med dine bilder. Jeg har ikke fått brukt C8en ennå og har derfor ikke sammenligningsgrunnlag, men takk fo info9. december 2009 kl. 09:46 #28362
kennethkDeltager- Nova
Bjørn T. Jønsson wrote:
Hei Kenneth,
Hei Kenneth,
Nei, jeg har ikke det ennå, men jeg kommer til å satse på dette. Når/hvis jeg får råd kjøper jeg en Mallincam Hyper Color Plus. Planen er da å sette den på en stor dobson. Men det var det med pengene da …
Høres ut som en god plan det der, dypdykk i rommet10. december 2009 kl. 04:26 #28485
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
He-he. Ja, men man trenger ikke dykkersertifikat for dette.
Her er en Youtube-video som viser Mallincam i operasjon på M42 (Orion-tåken):
[tube]http://www.youtube.com/watch?v=67r2FCKNQZk[/tube]
First light for the Mallincam. Taken from my light polluted
backyard
in Los Angeles with a 70% full moon. This is the first few
minutes of
two second integrations (sense up 128x) with the Mallincam
Hyper
Color Plus, as viewed and recorded in S-Video thru the Cowon A3
Portable Media Device. On the live 4″ screen this was awesome.
15″
f/4.5 Obsession w/ tracking.
Skjermen er ikke mye å skryte av her, da det er en MP3-spiller med
videoinngang, så en skikkelig TV vil nok være en forbedring.Mvh,
Bjørn -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'PC/data-styring av teleskop mm' er lukket for nye svar.