› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › PC/data-styring av teleskop mm
- Dette emne har 25 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 14 Är, 3 mÄneder siden af BjÞrn SandÄker. This post has been viewed 647 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
7. december 2009 kl. 19:27 #28241
kennethkDeltager- Nova
Hei
Er fremdeles nybegynner med min Nexstar C5 med hĂ„ndkontroll og GoTo som jeg prĂžver Ă„ bli kjent med, det kan forresten ta tid med dette vĂŠret….Jeg lurer pĂ„ om det er mulig Ă„ kople denne til data (det er utgang i bunnen pĂ„ hĂ„ndkonrollen ala telefonplugg) og1) styre teleskopet fra dataen og2) se gjennom teleskopet via dataen, altsĂ„ f.eks bruke NexImage som okular og se pĂ„ dataen? eller andre og bedre lĂžsningerI sĂ„fall, vil man ikke fĂ„ problemer med fokusering? kan vel ikke fokusere via dataen…Webkamera gir vel bare en forstĂžrrelse antar jeg?7. december 2009 kl. 20:26 #28242
Anonym- Nova
Hei Kenneth !
Jeg har en SynScan Goto til min montering og har kjĂžrt det hele i “TheSky6” programmet !Da kobler jeg til min pc via porten i bunnen av hĂ„ndkontrollen med en kabel som fulgte med monteringen (HEQ5).NĂ„r det hele er koblet og startet opp, kan jeg bare klikke pĂ„ en stjerne i programmet jeg bruker og velge ” slew to”, sĂ„ gĂ„r teleskopet til den !Min sĂžster har et alt az montert teleskop med goto og det fungerer ogsĂ„ fint via pc.NĂ„r det gjelder Ă„ se det hele via webcam gjennom teleskopet og inn til f.eks en pc, sĂ„ kommer det nok ann pĂ„ kvaliteten til kameraet vil jeg tro !Har ikke prĂžvd dette selv.NĂ„r det gjelder fokus mĂ„ du nok stille manuelt, men det skulle ikke forundre meg om det gĂ„r ann Ă„ skaffe en motorisert fokusering som kan pc styres ogsĂ„ !Det vet sikkert andre mer om.7. december 2009 kl. 21:05 #28243
alfi- Main Sequence
hei
det finnes endel fokusere du kan styre fra pc-en inne, google pÄ computercontrolled focuser, sÄ kommer det endel treff.alfi
7. december 2009 kl. 21:10 #28244
k_holstDeltager- Nova
Hej Kenneth.
Hvis du vil se live pÄ skÊrmen, skal der et MEGET lysfÞlsomt kamera til. Neximage kan ikke klare den opgave.Det eneste jeg har set er Malincam. Der er et mere, Watech hedder det vist.8. december 2009 kl. 00:36 #28250
BjÞrn SandÄkerDeltager- Neutron star
Hei Kenneth,
Ang. kameraer for Ä se galakser o.a. live pÄ din PC-skjerm eller TV, se her: http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=1368&PID=16003#16003
Mvh,
BjĂžrn8. december 2009 kl. 00:49 #28251
kennethkDeltager- Nova
Arne Martin wrote: Hei Kenneth !
Jeg har en SynScan Goto til min montering og har kjĂžrt det hele i “TheSky6” programmet !Da kobler jeg til min pc via porten i bunnen av hĂ„ndkontrollen med en kabel som fulgte med monteringen (HEQ5).NĂ„r det hele er koblet og startet opp, kan jeg bare klikke pĂ„ en stjerne i programmet jeg bruker og velge ” slew to”, sĂ„ gĂ„r teleskopet til den !Min sĂžster har et alt az montert teleskop med goto og det fungerer ogsĂ„ fint via pc.NĂ„r det gjelder Ă„ se det hele via webcam gjennom teleskopet og inn til f.eks en pc, sĂ„ kommer det nok ann pĂ„ kvaliteten til kameraet vil jeg tro !Har ikke prĂžvd dette selv.NĂ„r det gjelder fokus mĂ„ du nok stille manuelt, men det skulle ikke forundre meg om det gĂ„r ann Ă„ skaffe en motorisert fokusering som kan pc styres ogsĂ„ !Det vet sikkert andre mer om.Hei Arne Martin!Det er omtrent slik jeg tenker det ja. Jeg har jo Stellarium som er gratisprogram og meget bra et slik jeg ser det, har brukt det et par kvelder i observatoriet for visuell orientering pĂ„ himmelen, veldig greit mĂ„ jeg si. Men jeg vet ikke om det kan brukes til Ă„ styre C5en med?…Vet du hvilken kabel som skal fra hĂ„ndkontrollen til USB?8. december 2009 kl. 00:51 #28253
outlookDeltager- Super Nova
Ja, du skal sÄ have fat i noget der kan se i mÞrke. Et Mallincam koster med told osv. ca. 10.000 dkr og kan se farver, et Watec 120+ som er det kamera jeg selv har koster 4000 dkr og kan se s/h og endelig er der Mintron der kan fÄs for omkring et par tusinde dkr.
Det er samtidig en go ide at have et ret stort teleskop som en 6″ refraktor eller en 8″ Smidt Cassegrain eller stĂžrre med et lavt /f forhold. Dvs. 6″ refraktoren kan fĂ„s med f/5 og en 8″ kan fĂ„s med en f/3.3 reducer der jo ogsĂ„ passer til dit teleskop.Det forkorter nemlig eksponeringstiden og er et must nĂ„r man vil se noget sĂ„ svagt som fx galakser pĂ„ en pc skĂŠrm eller bedre endnu, en monitor.Med din C5’er vil det vĂŠre ret begrĂŠnset hvad du kan se af deep sky objekter, men med et Watec kamera vil jeg tro du kan se centralstjernen i ringtĂ„gen i Lyren, altsĂ„ M57 pĂ„ din pc skĂŠrm, hvis du venter de godt 10 sekunder det tager at hente billedet ned. SĂ„ der er altsĂ„ kun tale om nĂŠsten live view. Her er fx et billede af kuglehoben M3 taget med et Watec og en 8″ SCT:Og den Ă„bne stjernehob M67 i Krebsen:Og her endelig et par galakser, den kendte duo M66 og M65 i LĂžven:NĂ„r man ser det fĂžrste gang trylle frem pĂ„ tv eller pc skĂŠrmen tror man ikke sine Ăžjne! Men sĂ„dan nogenlunde kan du forvente dine billeder ser ud pĂ„ en skĂŠrm i vinternatten. NĂ„ ja, sĂ„ skal du have et RS232 serielt kabel fra hĂ„ndkontrollen til pc’en. Desuden noget software til at styre teleskopet hen pĂ„ det objekt du vil iagttage.outlook 2009-12-07 23:54:30
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting8. december 2009 kl. 00:54 #28255
kennethkDeltager- Nova
alfi wrote: hei
det finnes endel fokusere du kan styre fra pc-en inne, google pÄ computercontrolled focuser, sÄ kommer det endel treff.alfi
Hei alfi!
Ja har funnet en rimelig pÄ Lyra men den er nok ikke datastyrt. FÄr lete litt rundt pÄ nettet.8. december 2009 kl. 00:58 #28256
kennethkDeltager- Nova
k_holst wrote: Hej Kenneth.
Hvis du vil se live pÄ skÊrmen, skal der et MEGET lysfÞlsomt kamera til. Neximage kan ikke klare den opgave.Det eneste jeg har set er Malincam. Der er et mere, Watech hedder det vist.Hei k holst
SkjĂžnner, men vil NexImage kunne se solsystemet greit? eller blir det ogsĂ„ for lyssvakt for det via PC? Er fascinert over muligheten til Ă„ se rommet via PCen…8. december 2009 kl. 01:01 #28257
Ja, du vil kunne se planeterne til og med Saturn og selvfĂžlgelilg MĂ„nen med det webcam.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting8. december 2009 kl. 01:10 #28259
kennethkDeltager- Nova
Hei outlook!
Javel, det der ser veldig spennende ut. Fine bilder. C5en er nok ikke stort nok for deep sky men ikke sÄ verst heller skjÞnner jeg. Vil gjerne se alt via pc men det er ikke et must siden jeg jo har observatorium Ä stÄ i, det duger det og.I obs. har jeg har ogsÄ en C8 m/wedge og gaffel + el. kontroll for justering Þ-v-n-s skjÞnner du, men denne er jeg litt usikker pÄ om jeg skal kjÞpe pga montering, fotomulighet med lang brennvidde osv. Dette med reducer er jo en mulighet og et must egentlig som du sier. Visste ikke at man kunne gÄ sÄ lavt som F3.3 med C8 og C5 for den saks skyld. FÄr man f.esk. hele M31 i billedfeltet da?8. december 2009 kl. 01:12 #28260
Anonym- Nova
Hei Kenneth !
Kabelen fra hÄndkontrollen er en RS-232 kabel ! Og til min laptop mÄtte jeg ha en overgang fra Clas Ohlson fordi jeg kun hadde USB porter pÄ den, ikke seriell port!(Overgangskabelen har produktnr: 38-2150 hos Clas Ohlson)8. december 2009 kl. 01:12 #28261
kennethkDeltager- Nova
OK. SÄ du mener NexImage er et greit begynnerkamera for enkle mÄne-/planetfoto? Lyra skryter iallfall av det
8. december 2009 kl. 01:18 #28263
kennethkDeltager- Nova
Arne Martin wrote: Hei Kenneth !
Kabelen fra hÄndkontrollen er en RS-232 kabel ! Og til min laptop mÄtte jeg ha en overgang fra Clas Ohlson fordi jeg kun hadde USB porter pÄ den, ikke seriell port!(Overgangskabelen har produktnr: 38-2150 hos Clas Ohlson)Hei igjen
OK. Jeg tror jeg har seriell port pĂ„ min men er ikke sikkerRS-232 er altsĂ„ kabelen som erstatter hĂ„ndkontrollen til Goto teleskop og lar PC styre teleskopet…det er en begynnelse.8. december 2009 kl. 01:19 #28264
Ja, M31 vil sagtens kunne vÊre der. Det er jo sÄdan, at med en reducer vil billedfeltet ogsÄ blive stÞrre eller man kan ogsÄ sige at objekterne bliver mindre. Nu er det sikkert sÄdan at man med M31 der jo er stor og forholdsvis klar sikkert kan nÞjes med en f/6.3 reducer og derfor vil den ogsÄ blive stÞrre pÄ billedet.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting -
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'PC/data-styring av teleskop mm' er lukket for nye svar.