› Fora › ASTRO-FORUM › OFF TOPIC › PC til observatorium
- Dette emne har 12 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 5 måneder siden af Lars Malmgren. This post has been viewed 416 times
-
ForfatterIndlæg
-
30. september 2017 kl. 13:41 #164069
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hejsa.
Jeg går og lurer på at indkøbe Astroart til observatoriet.
Ud over at Astroart kan køre alle mine kameraer, kan softwaren også bruges til at lave fotometri og billedkalibrering. Alt meget fint.
Den computer jeg bruger i observatoriet er imidlertid en lidt ældre maskine, en HP 7100 workstation, som vist udgik af produktion i 2004! Den er fået gratis for en del år siden, da den blot skulle kasseres. Den har en Pentium 4 processor og 4 GB ram. Den kører i og for sig perfekt. Operativsystemet den kører er Windows XP, og det er i sig selv betænkeligt. Men den kører, crasher aldrig, og booter aldrig midt om natten p.g.a en eller anden idiotisk opdatering fra MS.
Men jeg syntes at installere astroart på en så gammel PC med et udgået OS vil være synd og skam.
Jeg har så kigget på forskellige muligheder.
En mulighed er en ny eller nyere bærbar. Men jeg syntes bare at de bærbare jeg har prøvet i observatoriet har været ret “vedligeholdelsesintensive”. Man kan heller ikke blot skifte Harddisken efter ønske… Så nogle af mine konklusioner er at det skal være en stationær, som kan indeholde to-tre almindelige 3½” Harddiske. Måske i Raid..Der har jeg så undersøgt muligheden for en brugt PC, og er faldet over en nyere HP workstation. På nettet kan man købe forskellige udgaver af HP Z600 workstations med Windows 7 eller 10, med forskellige kombinationer af Ram, processorerer etc.
Spørgsmålet er så: Er det helt åndssvagt? Jeg er klar over at en nogle år gammel, brugt workstation (som måske har kostet omkring 20k som ny) ikke kan følge med de nyeste computere, men den kan snildt køre to-tre CCD kameraer samtidigt. Det kunne den gamle XP maskine. Jeg tror bare en sådan maskine meget bedre kan tåle at stå i obs’et end en ny “billig-computer”….. Eller??
mvh
Jens30. september 2017 kl. 14:04 #164070
finnrDeltager- Main Sequence
Har du overvejet at beholde den gamle HP7100 og installere Linux og Wine? Der er folk der hævder at Astro-Art 6 kører fint under Wine, fx her: http://indilib.org/forum/general/1131-what-can-you-say-about-linux-astro-software-forum/10246.html
Scroll 5 svar ned i diskussionen. – FinnR30. september 2017 kl. 14:34 #164071
Hej Finn.
Jeps, Alternative OS’er har jeg overvejet. Den vej vil jeg ikke gå. Der er flere grunde, men hovedsagligt fordi jeg ikke ønsker forskellige setups i obs’et. Genkendeligheden og vanens magt. Desuden tror jeg ikke den gamle 7100’er har så fantastisk lang restlevetid. Og de fleste brugte robuste computere kommer med et preinstalleret OS, som uværgerligt er Windows…
mvh
Jens30. september 2017 kl. 15:24 #164072
olnaDeltager- Planet
jeg har lige fundet en brugt i3 4170 cpu til 200kr+fragt, et nyt asrock bundkort til 316kr, 4gb ddr3 ram havde jeg, men de koster ikke meget brugt.
jeg har samlet det i en gammel stationær.
det giver en god kontor pc som er noget hurtigere end en pentium 4.30. september 2017 kl. 16:03 #164074
Jeg er faktisk enig, en lidt ældre computer er nok vejen at gå. Jeg tænker blot at det er billigere at købe en hel, brugt, inklusiv OS, som jo også koster penge…
mvh
Jens30. september 2017 kl. 17:34 #164075
nightskyDeltager- Neutron star
Hej Jens
Kun brugt hvis du får Windows 10 eller til nød 8.1 med.
Hold dig til Windows med den programpakke som jeg tror du bruger. En del af programmer som
f.eks. AutoStakkert virker kun på Windows. Masser af RAM, jo mere jo bedre. De nye programmer
kan sagtens udnytte dette.W10/8.1 er mindst lige så stabilt som andre OS. Så hvis du har brug for et andet OS til special
programmer er nok bedre at lave en Windows med noget vitualiseringssoftware som kører
det OS. Omvendt vil jeg ikke anbefale.Nightsky 2017-09-30 18:45:11 30. september 2017 kl. 17:42 #164076
Tænker du en VMWare ind over hvis nødvendigt? Skal det være Win10?
mvh
Jens30. september 2017 kl. 18:44 #164077
nightskyDeltager- Neutron star
Windows 10 eller 8.1 – windows 8, 7 og ældre er udelukket da nye programmer helt sikkert vil
blive udviklet til mere moderne versionerHyper-V og VM virker ganske fortrinligt.
Et andre par grunde til at passe på med ældre PC’er er:
Ram. Hvis du f.eks. vil stakke 100.000 frames, så er 32 Gb bedre end 8 Gb osv
USB3
PCI express m.v.PS. Husk at slå automatiske opdateringer og reboot fra på W10
https://www.windowscentral.com/how-prevent-windows-10-rebooting-after-installing-updatesNightsky 2017-09-30 18:55:57 30. september 2017 kl. 18:53 #164078
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Hvad vil du bruge VMWare til ??
VirtualBox er gratis alternativ, hvis du har brug for virtuelle maskiner.
Ellers kan jeg anbefale win 8.1, det kører helt fint!
Men Win10 har jeg endnu ikke så meget erfaring med som astro-pc, men vi kender historierne om updates. Det burde kunne afhjælpes med at have den tændt hele dagen inden en observationsnat, så evt updates bliver kørt på inden brug.
Hvis du vil køre high-speed planet-optagelser med de nye kameraer, så skal du tænke USB3 og hurtige diske med STOR kapacitet (raid ku være en vej) + hurtig processor (jeg ville vælge i5 eller meget bedre i7).
I den sammenhæng kan en ældre workstation eller server stationær være en god løsning, da de jo er bygget til krævende opgaver.
Andre småting. En bærebar tåler udfald af strøm, den stationære dør/slukker.
En stationær producerer mere varme (i obs’et !?).
30. september 2017 kl. 19:23 #164080
Hej.
Jeg regner bestemt ikke med at have brug for ældre versioner af software, så VMWare etc er nok mere et hypotetisk spørgsmål.
Effektafgivelse er heller ikke et problem, ej heller strømafbrydelse. Hvis strømmen går, så stopper drev, opstilling etc. Så kan det være ligemeget.
Planetoptagelser laver jeg på en dedikeret PC med USB3 og SSD harddisk. Det kører fint og bliver ikke ændret.
Det jeg har brug for er en bundsolid PC med et nogenlunde nyt OS, som kan køre de programmer der skal til mine CCD kameraer..
Hvorfor Win 10 fremfor Win 8 eller 7??
mvh
Jens30. september 2017 kl. 19:35 #164081
Win8 er markant hurtigere end Win7.
Ellers er det generelt bedre med nyeste udgave pga sikkerhed, virus osv.
Personligt er jeg lunken overfor win10, da Microsoft har indbygget ret voldsom spionage, dvs en win10 sender konstant rapporter tilbage til Microsoft om hvordan du bruger systemet, hvilke programmer, hvilke filer, hvilke web-sider osv osv.
Du kan slå en del fra, men langt fra alt. Så rent principielt er jeg modstander, men det har ikke noget med det tekniske at gøre.
30. september 2017 kl. 20:03 #164082
Uha, jeg hader at computere rapporterer tilbage til “big brother” Det var jeg faktisk ikke klar over med win 8-10 serien.
Men summa sumarum, vil en HP Workstaion med godt med ram være helt ved siden af?? Forhåbentlig kan den holde nogle år, de er jo godt bygget.
Angående bygge-kvaliteten, så syntes jeg faktisk at den gamle HP7100 langt overgår min no-name i7 maskine i kvalitet. Den gamle maskine kører bare, på 12 år… Der har aldrig været noget..
Men intet varer evigt..
mvh
Jens30. september 2017 kl. 22:30 #164085
Ikke win8 eller 8.1, men win10
Desværre er der ikke længe til, at det er nærmest umuligt at få en ny computer med win8.1, så gem jeres CD’er med de gamle windows installationer.
Min “planet-optager” laptop er win10, desværre.
Ja, jeg mener bestemt at en HP workstation med 8+ Gb ram vil være absolut fin
Evt kan du eftermontere en SSD disk (som primær med OS), så spiller den max, det er virkelig noget der booster en gammel pc.
Typisk er det strømforsyningen, der dør, så tjek evt om der skal en særlig strømforsyning i, eller du blot kan vælge en standard PC strømforsyning (det kan man næsten altid).
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'PC til observatorium' er lukket for nye svar.