› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › PC styring av montering
- Dette emne har 9 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 11 måneder siden af clauskaf. This post has been viewed 50 times
-
ForfatterIndlæg
-
4. april 2014 kl. 21:19 #116280
kennethkDeltager- Nova
Hvis man kobler synscan håndkontrollen til pc med rs232 kabel, får man da alle håndkontrollens funksjoner over på pcen slik at man kan aligne gå til Messier objekter ngc osv og styre monteringen i sin helhet fra pcen?
5. april 2014 kl. 00:14 #116284
jonas.cDeltager- Super Giant
Bra fråga! Det bör finnas många här som kan ge svar. Jag har själv inte testat ännu.
/Jonas5. april 2014 kl. 10:10 #116290
helgerasDeltager- Giant
Hej Kenneth,
der er rigtig mange der bruger EQMOD til at styre monteringer fra PC. Det virker rigtig godt, og så kan man styre monteringen fra programmet, og fra applikationer som f.eks. Stellarium. Dvs. du kan pege på en stjerne i Stellarium, og så få monteringen til at pege i den pågældende retning.
Det kræver lidt pc viden at få alt ting til at virke, og så skal din montering selvfølgelig være understøttet af EQMOD.
Jeg har en EQ6 montering, og bruger EQMOD, Stellarium, og et program der hedder Astrotortilla.
Sidstnævnte program kan styre mit kamera, tage et billede, regne ud hvad monteringen peger på, og så justere opsætningen. Man slipper dog ikke for at lave en ordentlig pol alignment først.
Jeg har også købt en dims så jeg kan køre trådløs til opstillingen via bluetooth, så jeg har ikke rs232 kablet.
Mvh. Helge
PS. EQMOD, Stellarium og Astrotortilla er alt sammen gratis software.
helgeras 2014-04-05 10:11:55 5. april 2014 kl. 11:49 #116295
landboDeltager- Nova
Du kan styre din montering direkte gennem Synscan håndkontrollen fra rigtig mange af de relevante programmer. Det kræver dog normalt du har ASCOM installeret på computeren først, Link til ASCOM.. Dog er der få programmer, der kan uden.
Pøj pøj.
5. april 2014 kl. 12:15 #116297
kennethkDeltager- Nova
Mitt mål er å styre så mye som mulig innendørs og jeg er godt på vei allerede, en ny verden med teamviewer som nå lar meg overta kontrollen over pc`en som står ved teleskopet:-) Slik styrer jeg nå selve fotograferingen (Canon EOS) og phd programmet – veldig fornøyd. Jeg vil imidlertid dithen at jeg kan aligne monteringen, styre monteringen fra pc og helst alle håndkontrollens funksjoner. Bluetooth tilkobling mot pc er å foretrekke men den går vel utenom håndkontrollen og da mister jeg vel dens funksjoner? Astrotortilla høres interessant ut hvis det gjør det lettere å finne objekter…i dag styrer jeg litt med å søke rundt etter objektet selv etter en rimelig god polalignment og 3 star align…
.
5. april 2014 kl. 14:09 #116302
xplodeDeltager- Nova
Den beste måten å gjøre det på er uten håndkontrolleren, men med en EQDIR adapter, enten gjennom USB eller RS232. Å koble gjennom håndkontrolleren gir ingen funksjoner ekstra.
Programvare du trenger er ASCOM, EQMOD og ett planetariumprogram. Jeg foretrekker Stellarium. I tillegg til Stellarium trengs Stellariumscope for kobling mellom ASCOM og Stellarium.
5. april 2014 kl. 14:27 #116303
clauskafDeltager- Nova
Hvilken adapter er det du bruger Helge?
Claus
5. april 2014 kl. 14:33 #116304
xplodeDeltager- Nova
TS har bluetooth adapter, men den er ganske dyr.
5. april 2014 kl. 16:32 #116310
helgerasDeltager- Giant
Jeg købte denne her adapter: EQTooth for 55 Pund.
Oops.. Lille rettelse, det var selvfølgelig EQ6 versionen jeg købte, den kunne jeg ikke finde på ebay mere.
Jeg kan se at shoestring også sælger en: Shoestring Bluetooth adapter
Mvh. Helge
helgeras 2014-04-05 16:48:16 6. april 2014 kl. 11:45 #116332
clauskafDeltager- Nova
Mange tak til Ole Aleksander og Helge
Nu er det bare så uheldigt at jeg hverken har en EQ5 eller EQ6
Men en helt ordinær Celestron 6SE og gerne vil kunne styre den trådløst fra eks. Stellarium. Jeg kender til sky-fi connectoren, men finder den helt ærligt alt for dyr!!! især i DK. Så jeg troede måske dette kunne være et alternativ
Hilsen Claus
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'PC styring av montering' er lukket for nye svar.