passende kamera?

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER passende kamera?

• Dette emne har 9 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 4 måneder siden af jesper. This post has been viewed 456 times
Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter

johnni.gade
      • Giant

Jeg har kig på dette kamera til brug af fugleobservationsbilleder, og ville kort sagt høre om det også kunne bruges hvis jeg en dag fik et teleskop med motor til deepsky billeder?

hoest
      Deltager
        • Nova

hej Johnni
        Hvad er det for et camera ??

mr.mox
          • Nova

Et DSLR vil nok kunne klare begge opgaver

johnni.gade
            • Giant

Jamen for hel… Jeg ved ikk lige hvad jeg havde gang i, men jeg har simpelthen glemt at linke til det! 😀

noodles
              • Super Giant

Det vil jeg da mene at det sagtens kan. DSLR har jo nogle begrænsninger inden for astronomi men det er ikke noget problem til fugle.

Jeg synes også jeg har set en herinde der har taget nogle billeder med 1000D’eren så det kan den også.

mr.mox
                • Nova

Hvad er det nu forskellen er på 1000D og 450D?

noodles
                  • Super Giant

1000D har 10,1 mp, 450D har 12,2 mp.

1000D har en 2,5″ skærm, 450D har en 3″ skærm.

1000D tager 12bit RAW billeder, 450D tager 14bit RAW billeder. (Jeg ved ikke om det gør nogen stor forskel).

1000D vejer 25 gram mindre Wink

Det var lige det jeg kunne finde.

Er der forresten nogen der ved hvorfor Canons nye cameraer bruger SD-kort i stedet for CF-kort? Det kan da ikke være nogen fordel udover størrelsen.

wieben
                  Deltager
                    • Nova

Hej,

Det med bit betyder lidt. 14bit giver flere nuancer end 12bit. Det er en fordel når billedet skal efterbehandles og strækkes for at presse de sidste detaljer frem.

Rigtige astro cams kører 16bit, men man kan sagtens tage flotte billeder med 12bit. Se bare de mange fine billeder taget med Canon 350d.

Det er dog lækkert med live view til fokusering. Jeg mener 450d også har liveview, så det kunne måske også være en ide at se på sådan et eller et brugt 40d. Har ikke checket prisen, så ved ikke om det er relevant.

henrik
                    Deltager
                      • Nova

Hejsa

Jeg ville også tage 450D;

Det er ikke meget dyrere end 1000D – ialt fald ikke nok til at retfærdiggøre de færre funktioner og kvalitet (bits/mp)

1000D skulle vist være tænkt som et kompakt DSLR, men vægten er ikke meget mindre – jeg ved så ikke med størrelsen.

Så medmindre du er faldet over en god pris på 1000D, så tag hellere 450D.

Og jo: Det er super til astrofoto, hjvis du vil lave farvebilleder.

jesper
                      Deltager
                        • Neutron star

Liveview er vigtigt men både 1000D og 450D har det. 14 bit er også vigtigt og det har 1000D ikke. De lidt færre pixels i 1000D vil jeg alt andet lige betragte som en fordel, men det skal ses i sammenhæng med kvaliteten af elektronikken, som formodentlig er lidt bedre i 450D. Alt i alt tror jeg også jeg ville vælge 450D, da prisforskellen for et hus kun er 800,-

DSLR er fint til astrofoto hvis du kun har lidt eller slet ingen lysforurening. Hvis du skal fotografere fra byen er det svært med et farvekamera. DSLR har også et indbygget filter, som gør det næsten umuligt at fotografere emissionståger. Galakser, hobe mm går dog fint.
                      Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
                      • Emnet 'passende kamera?' er lukket for nye svar.