› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Park position
- Dette emne har 84 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 4 måneder siden af tommyf. This post has been viewed 1840 times
-
ForfatterIndlæg
-
23. oktober 2009 kl. 20:52 #25165
mejerDeltager- Super Nova
Efter yderliger test, så tror jeg ikke det er batteriet. Jeg satte kikkerten til at parke i en breddegrad af 180 grader. Da jeg så tændte kikkerten efter 1 time og 20 minutter, så sendte kikkerten 210 grader til styringen. Hvis man så kigger i starry night, så passer det med at himlen ca. bevæger sig med 30 grader på den pågældende tid.
Det vil sige, at selv om kikkerten er i Park mode, så bliver dens indre styring ved med at følge himlen, dog uden at flytte tubus, da kikkerten jo er slukket.
De 180 graders fejl har været et tilfælde så, da det ca er samme tid på dagen jeg har kigget på koordinaterne.
Nogen forslag til hvad det kan være der skal ændres ????
23. oktober 2009 kl. 21:10 #25169
Prøvede lige igen. dog kun med 20 minutters stop. Samme Park position på de 180 grader. Nu blev fejlvisningen øget yderligere fra første forsøg.
Konklution.
Foretages der en polar allignment, peger kikkerten den vej den også siger til styringen.Herefter køre styringen videre på himlen, selv om kikkerten er slukket. Og den retter sig først ind igen efter en ny polar allignment.
Mejer
23. oktober 2009 kl. 21:42 #25174
ove- Main Sequence
På 1 time og 20 minutter skulle det kun være 20°, så det er nok heller ikke det.
Har du checket uret efter start fra park. Det bliver nok stillet til kl. 20, og det kunne vel godt være problemet.23. oktober 2009 kl. 21:54 #25175
Ved en breddegrad på 180 grader og en altetude på 53 grader. Så giver 1 time og 20 minutter 30 grader i breddegrader.
Hvis den stille uret tilbage til 20, ville man så ikke få breddegrad under 180?
23. oktober 2009 kl. 21:57 #25176
tommyfDeltager- Neutron star
Sikker på atg den tæller mens den er slukket, måske den henter info fra GPS når den starter ?
24. oktober 2009 kl. 08:06 #25183
Det kan jeg kontrollere i aften, der er en menu hvor GPS kan slåes fra. Så skal jeg lige have fundet ud af om den stadig bliver brugt i polar allignment.
Men tester jeg lige i aften.Rart at se af folk bliver ved med at komme med forslag.
Mejer24. oktober 2009 kl. 12:58 #25194
Som jeg kan huske med min lx90gps blev gps info slet ikke hentet ved EQ mode, men det er lang tid siden, så jeg er ikke sikker…
24. oktober 2009 kl. 20:12 #25206
Så har jeg prøvet at slå GPS’en fra, men kommer op med samme resultat.
Prøvede lige Tommy’s forslag med at lade kikkerten stå tændt. Det vil sige at stoppe trackingen af himlen (ikke parkere). Herefter slukke pc’en med alle styreprogrammerne.
Da jeg så startede pc’en igen en halv time senere, så passede koordinaterne søreme. Det kunne være man skulle lade den stå tændt de 4 -5 måneder man bruger den mest. Så ville el prisen jo kun være ca. 300 kr.Mejer
25. oktober 2009 kl. 10:05 #25238
kimrasDeltager- Planet
Jeg har ikke rigtig forstået ideen, med at parkere teleskopet, hvad skulle fordelen være ved det?
En polar alignment tager under 2min, og synch på en stjerne tager endnu kortere tid, hvorefter man er godt kørende på en lx200 montering.
Hilsen Kim Rasmussen.
25. oktober 2009 kl. 10:28 #25240
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
kimras wrote: Jeg har ikke rigtig forstået ideen, med at parkere teleskopet, hvad skulle fordelen være ved det?
Fordelen er jo åpenbar – at man slipper å gjøre innstillingene hver eneste gang. Så får man tid til overs for å gjøre andre nyttige ting.
Mvh,
Bjørn25. oktober 2009 kl. 12:26 #25248
He he, som mobil astro bruger kan jeg ikke lade være at tænke lidt over det, jeg bruger 20min på at slæbe alt ned i bilen og 70min på køreturen og ca 40min på opsæting, og det hele retur igen når jeg skal hjem
25. oktober 2009 kl. 12:45 #25252
kimrasDeltager- Planet
Hej Mejer
hvad er det for indstillinger,du helt nøjagtigt undgår ved at parkere den?
Ja det er nok mig, men jeg forstår ikke rigtigt problemet.
Hilsen Kim Rasmussen.
25. oktober 2009 kl. 13:30 #25256
Uden park mister man align stjerner, med park skulle man kunne kører direkte til et objekt..
Er det ikke det der tales om her ?
25. oktober 2009 kl. 13:38 #25259
Det er nemlig rigtig Tommy, det er for at undgå at lave nogen form for allign og kallibering hver gang.
Når man nu læser hvor lang tid det tager Tommy at bruge sit udstyr, på kørsel og opsætning, så kan jeg sagtens forstå at folk ser mit problem som et luksus problem.
Hvis jeg starter fra Nul, tager det ca. 35 minutter at starte op med polar allignment og kalibrering af fundament skævhed mm.
Så måske kan man kalde det dovenskab. Men når nu kikkerten skulle kunne gemme indstillingerne, så skal det dæleme også prøves.
Mejer (Den dovne astronom)
25. oktober 2009 kl. 14:03 #25262
kimrasDeltager- Planet
kalibrering af fundament, skævhed
hvad menes der med det, jeg kan forstå at den er monteret på wegde, som vel er indstillet en gang for alle (polopstilling), den står til polar i menu, så ved den altid hvor den ene akse peger hen 100%, og derfor, efter initialisering af pec + gps fix + synch på en stjerne – færdig,eller er der noget jeg har misforstået?
sådan gør jeg, det virker 100%, det tar ca 4minutter fra jeg har trykket på on-off knappen
til den er klar.
Hilsen Kim Rasmussen.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Park position' er lukket for nye svar.