Park position

• Dette emne har 84 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 4 måneder siden af tommyf. This post has been viewed 1842 times
Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 85 i alt)
  • Forfatter

mhansen
    Deltager
      • Nova

Har du husket at sikre sig at du står til Nordlig breddegrad og Østlig længdegrad?? For hvis den eks. ryger over på sydlig himmel, kan jeg da godt forstå at den bliver en anelse forvirret. Wink MHansen2009-10-22 19:18:28

mejer
      Deltager
        • Super Nova

Kan du prøve at forklare lidt nærmere.

Hvor stilles det i håndcontrolleren??

Men når der laves en polar allignment, finder den de forspurgte stjerner godt nok. Det tror jeg ikke ville være tilfældet hvis den var sat til sydlige himmel.

Den tager også en GPS fix, så det ville være nærliggende at den havde den rigtige himmeldel. Men der sker i hvert fald noget mærkeligt efter den har været i Park.

Mejer
        Mejer2009-10-22 19:24:49

mhansen
        Deltager
          • Nova

Nej, det er mere når den startes op igen… På EQ6 skal man “indstille” breddegrader og længdegrader hver gang man starter op. Men den kan dog huske det fra gang til gang. Helt præcist hvordan man indstiller sted, dato og tid i en Meade ved jeg ikke, men kunne dog forestille mig at det var under Setup et eller andet sted. Min bliver eks. komplet forvirret hvis jeg bare stiller sommertiden forkert. Smile

mhansen
          Deltager
            • Nova

TommyF wrote: Ja, og bruger man eks EQmod kan den huske align stjerner og det hele til næste opstart, vist også uanset om EQ6 erne har været slukket…Mener at have læst det..

Det er fuldstændigt korrekt. På det punkt er EQMOD genialt uden lige. Man opretter en liste med alignments som man så kan vælge og hente ind igen. Faktisk kan man indstille EQMOD til automatisk at hente gemte alignments ind når man unparker og gemme alignments igen, når man parker. Smart smart. Dog kræver det (fast installation) at man hverken flytter på teleskop, kamera eller montering. Og så skal man selvfølgelig huske at parkere. Dog kan man jo oprette indtil 4 forskellige personlige parkerings positioner og man kan altid parkere til current position. Denne funktion har SynScan’en dog også.

Faktisk er EQMOD bedre end SynScan kontrollen på indtil næsten alle punkter. Ulempen ligger kun i brugen.. EQMOD fungerer ikke uden en computer tilsluttet. Big%20smile

mejer
            Deltager
              • Super Nova

Det er jeg ikke lige stødt på i Setup eller nogen anden menu. Men når man starter scopet op efter det er blevet parked, så spørger den ikke om noget, den går bare i menu mode.
              Hvis jeg har forstået det rigtigt, så når man parker scopet, så lagres de koordinater kikkerten er i, og bruges igen ved opstart.

Det er så her MaxPoint skulle være super, og det tror jeg stadig det er. Men hvis kikkerten sende forkerte koordinater, så skal det jo gå galt.

Men teknik kan være forvirrende en gang imellem.Geek
              Mejer

Mejer2009-10-22 19:36:40

mejer
              Deltager
                • Super Nova

Jeg fandt lige en liste over problemer der er løst ved de seneste versioner.

4.1h

Fixed PEC error when Parking scope.

4.1i

Fixed download problem.

4.2a

Fixed park problems.

4.2g

In two star align you have to pick the stars.
                Fixed scope slew directions using :Me#, :Mw#, :Mn# & :Ms#
                Training scope in Polar, if you are in Terrestrial mode you need to use a land target. If you are in Astronomical mode you need to use a star. For Dec training in Astronomical mode in Polar, the RA drive will run. For RA training in Astronomical mode in Polar, the RA drive will only move when you press a button. The reason for this is that we need to be able to measure the backlash in both directions. If the motor is moving to follow a star, you can only measure the backlash in one direction. Training in Alt/Az remains the same.

Så der har altså været problemer med park funktionen før.

Mejer

lindhard
                Deltager
                  • Super Nova

MHansen wrote: Nej, det er mere når den startes op igen… På EQ6 skal man “indstille” breddegrader og længdegrader hver gang man starter op. Men den kan dog huske det fra gang til gang. Helt præcist hvordan man indstiller sted, dato og tid i en Meade ved jeg ikke, men kunne dog forestille mig at det var under Setup et eller andet sted. Min bliver eks. komplet forvirret hvis jeg bare stiller sommertiden forkert. Smile

Hvis Mejers LX200 er ækvatorialt opstillet, er der antagelig ved opsætningen valgt et “site” – altså en position for det sted, kikkerten står. Det sker i Setup-menuen.

Dette angives en gang for alle, når kikkerten opstilles, og er stedets koordinater og højden over havet.

Kikkerten ved så ved hver opstart, at den står på den angivne position. Ved “GPX-Fix” får kikkerten alligevel sin position oplyst af satellitterne og bruger derfor GPS signalet og ikke de valgte koordinater.

Så jeg gætter på at Mejers kikkert ikke har problemer med at vide, at den er på den nordlige halvkugle.

mvh
                  Lars

mejer
                  Deltager
                    • Super Nova

OK, her kommer så noget der er lidt mærkeligt. Har foretaget yderligere test.

Ved Park i 2-3 dage = Sender 180 grader forkert koordinater.

Ved Park i 15 minutter = Sender den de rigtige koordinater.

Burde de 2 ikke være ens. Hele anlægget er lukket ned ved begge test.
                    Mejer2009-10-22 20:16:10

mhansen
                    Deltager
                      • Nova

Det var også kun et forslag til en ting han kunne undersøge. Jeg indrømmer blankt ikke at ane en skid om Meade’s produkter.

Helt præcist mindes jeg at steppermotorer fungere således (Selvom det ikke gør nogen praktisk forskel).

Steppermotorerne har den fordel ift. almindelige motorer at de kan registrerer hvor henne i deres omdrejning de befinder sig. Denne udlæsning kommer i form af tal, som man på en ækvatoriel montering, kan kalde monteringens egne RA og DEC grader. Når du så slewer monteringen hen på en bestemt position, centrerer objektet (tit stjernen) og trykker på Sync/Align etc. så forbinder programmet (EQMOD, SynScan, AutoStar) stjernens RA og DEC posiition på himlen med motorernes egne RA og DEC positioner.

Derfor er det nødvendigt at parkere monteringen. Ellers så kan monteringen ikke huske motorernes position. Når du parkerer teleskopet i udgangsposition, gemmes motorernes RA og DEC positioner i forhold til RA 00 og DEC 90. Dette er mig bekendt det eneste monteringen den kan huske når man tænder for den igen. Derfor er det nødvendigt at den fodres med korrekte oplysninger om placering og tid/dato og tit bliver man også nødt til at lave en align mere. Dette er erfaringer fra SynScan og det er derfor ikke sikkert at det passer 100% på Meade.

Fordelen her igen ved EQMOD er, at den gemmer også kun motorernes RA og DEC positioner i forhold til RA 00 og DEC 90 (eller en selvvalgt parkerings position), mens du her kan gemme en række aligneringer inde i EQMOD, som jo så er afstemt i forhold til teleskopets position, som jo ikke har ændret sig siden sidst.

mejer
                      Deltager
                        • Super Nova

Lyder fornuftigt.

mhansen
                        Deltager
                          • Nova

Mejer wrote:
                          OK, her kommer så noget der er lidt mærkeligt. Har foretaget yderligere test.

Ved Park i 2-3 dage = Sender 180 grader forkert koordinater.

Ved Park i 15 minutter = Sender den de rigtige koordinater.

Burde de 2 ikke være ens. Hele anlægget er lukket ned ved begge test.

Jo, det burde de nemlig.. Derfor kan jeg stadig kun komme frem til den tanke, at der sker et eller andet når nogle af GPS indstillingerne skal kodes ind. Det virker meget mystisk at den kan vende 180 grader af sig selv..

mejer
                          Deltager
                            • Super Nova

Er der nogen der har erfaring med at lade kikkerten stå med strøm på i flere døgn / måneder. Kan elektronikken holde til det??

Mejer

ove
                              • Main Sequence

Mejer wrote: Men når man starter scopet op efter det er blevet parked, så spørger den ikke om noget, den går bare i menu mode.

Kører den ikke 24° i RA?

mejer
                              Deltager
                                • Super Nova

Jo Ove, det gør den hvis du starter teleskopet op fra nul, mener det hedder noget i retning af Intelizing drive.

Men efter en park skal den ikke gøre det.

mejer
                                Deltager
                                  • Super Nova

Jeg prøvede lige for sjov skyld at se hvad det ville koste om året at have kikkerten tændt konstant.

Forbrug når kikkerten er tændt (ingen tracking) og tomgangsstrøm på transformer: 46 Watt

Forbrug om året: (0,046 x 24 x 365) = 403 kWatt

Pris for en kWatt ca. 1,75 kr.

Pris pr. år: 1,75 x 403 = 705 kr.

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 85 i alt)
                                • Emnet 'Park position' er lukket for nye svar.