Parfokale filtre.

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Parfokale filtre.

• Dette emne har 24 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 5 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 1462 times
Viser 10 indlæg - 16 til 25 (af 25 i alt)
  • Forfatter

rigo
    Deltager
      • Super Nova

Takker Finn, må vi lige se om den dur efter Hr MS har testet den

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

Jeg må sige at den er lækker har modtaget den og er kommet så langt som til at pakke den ud. Nu venter jeg bare på noget klart vejr, montering bliver i morgen.

rigo
        Deltager
          • Super Nova

Er designet/udførselen meget forskelige fra din MS

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Jeps, der er forskelle og nogle af dem er gode andre er knap så gode. Men da det er et produckt under udvikling har man jo mulighed for at få noget indflydelse på hvad den skal kunne.
            Softwaren er i eks i beta. Men det betyder jo bare at der kommer nye funktioner til den hele tiden. Men jeg håber at kunne komme ud og lave first light med den i aften. Men allerede nu er jeg ret overbevist om at den lige er det rigtigte for mig.

mstauning
            Deltager
              • Black Hole

Jeg har lige prøvet noget sjovt, selv om jeg ikke er kommet så langt til at prøve at udmåle filtre på FS-60.

Men min FS-60 okularudtræk kan bevæge sig, sølle 21mm. Det er jo 21000µm, og min robofokus på den giver 8152 steps. 21000/8152 = 2,576µm pr step. Er det ikke rigtigt?

rigo
              Deltager
                • Super Nova

ja det er vel rigtig nok.

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Så har jeg lige fundet en fejl på ALLE de tal jeg har skrevet her….

Havde glemt at den PC jeg regnede på ikke brugte , men . !!! Så den tog lige alle tal der skulle divderes og beholdt mm… Det gør så at en masse tal bliver forkerte.

Her er de rigtige tal:
                  CLR: 0 – er udgangspunkt.
                  IR-Cut: +0,434 Um
                  Rød: +29,946 Um
                  Grøn: -6,51 Um
                  Blå: -39,494 Um
                  Ha: +37,758 Um
                  OIII: -10,85 Um
                  SII: +1,302 Um

Disse skulle ikke være parfokale med resten:
                  NIR: -218,736 Um
                  UV: +579,679 Um

Dog skal det hele tages med et lille gram salt… Da jeg ikke kun har regnet forkert, men også har udmålt µm pr step visualt. Mangler lige en SCT forlænger.

MStauning2008-09-18 14:08:35

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Som jeg skrev her oven over, så skal det hele tages lidt med et gram salt. Da µm pr step var udmålt visualt, og alle ved jo at en smule ud af fokus kan vores øjne jo så rigeligt korrigere for.
                    Men jeg fik jo sat en crayford på igår, som jeg blandt andet vil teste Seletek med.
                    Og sat mine filtre helt ned, så de alle gerne skulle sidde i samme afstand fra CCD’en.

En kort udmåling af µm pr step (noget nemmere med en crayford på). gav ikke 0,434 µm pr step men 30,34µm pr step. En stor forskel som dog ikke betyder noget i praksis, da selv 50µm ville være inden for hvad den kan fokusere præsist med alle filtre.

Var før i steps:
                    CLR: 0
                    IR: 1
                    Rød: 13
                    Grøn: 3
                    Blå: 17

Er nu:
                    IR: 4
                    Rød: 9
                    Grøn: 16
                    Blå 10

Ved godt at nogle af talene ikke har flyttet sig til det bedre Embarrassed

MEN. Det er jo til at styre lige meget hvad.

Her i µm:

IR: 106,19
                    Rød: 257,89
                    Grøn: 477,86
                    Blå: 303,4

Fik ikke teste resten, før skyerne kom. Næste trin er så at få sat Seletek på crayforden og mirror fokuseren. Så er det planen at kunne lave goto position “St-2000 med reduser” eller “Qcam6 f/20” med mirror fokuseren, også fin justere via crayford’en. Som jeg fik da jeg er blevet træt af at gevind sætter sig fast hele tiden.

rigo
                    Deltager
                      • Super Nova

Det sku alligevel et stort spring Stern%20Smile

mstauning
                      Deltager
                        • Black Hole

Uha nej da, da jeg havde filtre der ikke var parfokale, var afstanden meget meget større.

Nåja, jeg vil også lige prøve autofokus i MaxIm DL også se hvordan det går. Med brug af offset i den.

Viser 10 indlæg - 16 til 25 (af 25 i alt)
                      • Emnet 'Parfokale filtre.' er lukket for nye svar.