på kanten af det mulige

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER på kanten af det mulige

• Dette emne har 5 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 3 måneder siden af Frank Larsen. This post has been viewed 165 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

Frank Larsen
    Moderator
      • Super Nova

I jagten på samdheden om Jacobs nebula, har jeg i den senere tid optimeret min spektrograf og her til aften skulle slaget have stået, men desværre tog teknik og aftensmad for meget tid og TYC2139-1802-1 nåede at forsvinde.

men så måtte jeg øve mig på noget andet. Godt det samme, for valget faldt på en 12.04 stjerne i Veil komplekset. svage nebula linier og en stjerne omtrent af samme farve og størrelsesklasse som Jacobs target.

første 600 sekunder gav ikke noget brugbart. kunne lige se et svagt spektrum over støjen. satte så eksponeringstiden op til 1800 sekunder og måtte kæmpe med skyer.

endelig lykkedes det så at eksponere fejlfrit i 30 minutter i een eksponering. Det er absolut på kanten af hvad der er muligt med en lille F10 spektrograf med 1200L/mm grating.

se her:

det svagt, men spektret er der. Fakrisk er guide stjernen også med nederst da den ligger lige uden for spalten.

et par timer med det setup, og så tror jeg vi kan få bestemt Typen på jacobs stjerne.

Lars Malmgren
      Deltager
        • Super Nova

Bravo Clap

jacobb
          • Nova

Super!!

Det bliver spændende at se hvordan det kommer til at gå

Mogens.Bildsøe
          Deltager
            • Nova

Hej Frank,

ret blæret- kan man få lov til også at se fits-filen

Hilsen Mogens B.

mogens
            Deltager
              • Super Nova

Hej Frank
              Det setup ser ud til at køre som i olieThumbs%20Up-Er det Lodestaren der guider her?

mogens2013-11-14 15:54:06

Frank Larsen
              Moderator
                • Super Nova

Hej Mogens og Mogens

Ja det er Lodestaren. Dejlig følsom – er dog noget skuffet over driverne og udlæsningshastigheden.

Ja – i må gerne se fits filerne når jeg har oploadet nogen.

Indtil da er her et spektrum fra 3×1800 sekunder i en 30my spalte. Den ene eksponering kun har 15minutters effektiv tid på grund af høje skyer (det er det der giver baggrunds spektret af byens højtrykslamper).

SNR er ikke imponerende og jeg vil prøve igen med en 50my spalte istedet så alt stjernelyset kommer igennem. Jeg mener der er stjerner nok ved Jacobs nebula til at guide på. Desuden kan jeg skifte gratingen ud med en 600L/mm jeg har liggende – det fordobler SNR, men mindsker opløsning og dispersion også.

Her et andet spektra (reduceret i størrelse 2×2) af Theta Orionis 1 i orion tågen.

De kraftige linier er fra venstre:

Hbeta 4861Å

[OIII] 4959Å + 5007Å

[NII] 5755Å

HeI 5876Å

Et par meget meget svage som er OI og SIII

og så NII/Ha omkring 6563Å (meget uskarpt så det hele flyder sammen)

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'på kanten af det mulige' er lukket for nye svar.