OWB Filter for Sony A7S?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR OWB Filter for Sony A7S?

• Dette emne har 3 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 9 måneder siden af chris_h. This post has been viewed 120 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

helgeras
    Deltager
      • Giant

Hej,

jeg har fået moddet mit Sony A7S kamera af JTW Astronomy, de har fjernet et farve korrigerende low pass filter.

De har gjort det på en sådan måde at Autofocus stadig virker, så jeg stadig kan bruge det til normal fotografi.

Alle billederne har dog nu en rødlig farve, men det kan jeg korrigere for i f.eks. Lightroom.

Det ville være rart med et filter jeg kunne putte foran linsen. Dette ville betyde at jeg ikke skulle optage alt i Raw og postprocesse i lightroom.

Jeg spurgte JTW og de sagde jeg skulle finde et “Original Whiteband Filter” (OWB filter).

Astronomik laver sådan nogen, men kun til Canon: AWB Filter

Er der nogen her der har forstand på filtre og kan fortælle mig hvad jeg skal lede efter? Der findes jo farve korrigerende filtre, men dur de?

Alternativt, navnet på en foto butik som rent faktisk har forstand på filtre, som jeg så kan kontakte?

Mvh. Helgehelgeras2016-05-14 21:01:42

michaelr
      Deltager
        • Super Giant

Hej Helge

Tillykke med modden! Du skal bare bruge en costum white balance. Tag et stykke hvidt papir i sollys eller bedst gråkort i sollys. Tag et billede i raw og bed kameraet om at bruge det som din costum white blance. Det vil ramme næsten plet. Hvis det er overskyet eller der er kunstig belysning er du nødt til at tage en ny cwb. Men du kan gemme dem på kortet og læse dem ind efter behov. Om natten tager du bare et skud op mod himlen med den optik eller tekeskop du nu har på, og bruger den som din cwb. Prøv lige det inden du købet owb forfilter som godt kan fås,.

Bedste hilsner Michael

MichaelR2016-05-14 22:09:41

helgeras
        Deltager
          • Giant

Hej Michael,

Mange tak for hjælpen, det virker fint. Jeg havde prøvet at rette white balance manuelt, men kunne ikke få det helt rigtig. Custom White balance løser det problem.

Mvh. Helge

chris_h
          Deltager
            • Super Nova

De kommer snart ut med filtre til Sony, i første omgang kun til a7r/a7s (buuuuuuu!).

Det kommer også filtre til Canon M

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet 'OWB Filter for Sony A7S?' er lukket for nye svar.