Ovnbagt Atik-kamera

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Ovnbagt Atik-kamera

• Dette emne har 12 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 2 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 233 times
Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter

kila
    Deltager
      • Super Giant

Howdy Forum.

Så kunne jeg ikke trække den længere – har isdannelse på chippen når kameraet (Atik 383L+) sættes til køling.

Jeg tænker på at åbne dessicant-beholderen og lægge delene i ovnen.

Hvor varmt? Hvor længe skal kameraet bage?

Hvor længe skal jeg vente på at bruge det efter delene er samlet igen?

Mvh. Kim

bentl
      Deltager
        • Planet

Hej Kim

Jeg går ud fra, at det kun er silikagelen i dessicant poserne du vil tørre i ovnen, ikke?

I følge eHow.com, er 15 min ved 175 – 200 C nok. Jeg ville nok selv have valgt 30 min i 150 C, men forskellen er vist ikke så stor.

Når silikagelen er tørret og kølet ned, er de helt klar til brug igen.BentL2016-12-13 19:46:22

mvh
        Bent

kila
        Deltager
          • Super Giant

Både og!

Kameraets indre er også fuld af damp og jeg tænker på at varme det igennem ved 50-70 C. Svarer vel til at kufferten står i direkte solskin.

bentl
          Deltager
            • Planet

Så skal du nok gøre det i to omgange. 70 C er ikke nok til at rykke vandet af silikagelen, med mindre du lader det hele stå i et døgns tid

mvh
            Bent

viggo.t
            Deltager
              • Super Giant

Jeg ville nok være forsigtig med at varme kameraet op. Køb en pose silicagel, læg kamera og silicagel i en lufttæt beholder og lad sg arbejde. Er der nok sg vil den relative fugtighed arbejde sig ned på ca 40%. Brug et hygrometer.

Er der ikke nok må du regenere sg. Med den blå variant er det nemt at se om sg er mættet med fugtighed ( bliver rødlig i stedet for dybblå).

mvh Viggo

kila
              Deltager
                • Super Giant

Hej Viggo.

Lyder som en god plan jeg skal prøve.

Også tak til Bent for input.

kubach
                Deltager
                  • Super Giant

Hej jeg havde en chat med Steve Chambers for et par år siden.
                  “Thanks to Steve I have no more moisture in my 383l. I took his advice
                  and put the tablets in the oven at 190C for 90 min. While still hot I
                  placed them back into the camera and left the camera in its PELI case
                  for a day (inside the house)! MAGIC – the dry chamber is now DRY!! 8%29” Jeg mener også det skulle være godt at lægge det åbne kamera i en pose med silicagel. Steve mener så ikke at man skal lægge de varme tabletter i kameraet, det gjorde jeg nu alligevel og har ikke haft fugt siden.

webweichel
                  Deltager
                    • Nova

SBIG udbagning af dessicant plug til sammenligning:

4 timer ved 175C, ca. to gange om året, jeg bager den i et syltetøjsglas og sætter låg på når jeg tager den ud af ovnen for at undgå at den suger fugt før jeg sætter den afkølet i kamera.

Jeg ville ikke varme kameraet op det lyder lidt risikabelt og affugter ikke specielt meget det er bedre som Viggo foreslår med silcagel etc.

kila
                    Deltager
                      • Super Giant

Hej Steen.

Syltetøjsglas lyder som en god opbevaringsløsning – vil jeg gøre.

Har besindet mig, kameraet bliver ude af ovnen 😉

bentl
                      Deltager
                        • Planet

Hej Kim

Viggo’s løsning lyder ganske tillokkende. Desværre er den blå silikagel ulovlig, da den indeholder cobaltchlorid som indikator, så den bliver nok svær at fremskaffe. Den orange skifter fra lys orange i tør tilstand til mørk orange, når den har suget fugt. Men det er meget svært at se, når man ikke har de to farver ved siden af hinanden.

mvh
                        Bent

Torben Taustrup
                        Admin
                          • Neutron star

TOC har jo også et Atik 383, og erfaringen viser, at pillerne kan holde

det indre så tørt, at der ikke dannes is på CCD’en i ca. et år.

Jeg har lige sat nye piller i. De var tørret for flere måneder siden, og

lå pakket i to plastikposer.

Det viste sig dog, at der stadig dannede sig is på chippen, når tempera-

turen kom ned under -15 grader ca. Derfor blev de udskiftede bagt, og nu

sidder de i.

Forventningen er, at problemet nu er løst, da det virkede fint i sidste

sæson.

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

kubach
                          Deltager
                            • Super Giant

Man kan også købe nye tabletter hos ATIK. De mener dog at få et bedre resultat med regenerering af brugte tabletter.
                            “Our
                            tests with regeneration at 190 degrees C for 90 min indicate that
                            capacity is then even better than when taken from the foil packets.
                            I hope this is useful info.
                            Best
                            Steve “

Jeg kører nu på 4 år siden jeg sidste gang havde brug for tørring.

Torben Taustrup
                            Admin
                              • Neutron star

Jeg er helt enig med dig Mark

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
                            • Emnet 'Ovnbagt Atik-kamera' er lukket for nye svar.