overvejer køb af kikkert

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? overvejer køb af kikkert

• Dette emne har 20 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 6 måneder siden af sehested. This post has been viewed 201 times
Viser 6 indlæg - 16 til 21 (af 21 i alt)
  • Forfatter

sehested
      • Asteroid

Tusind tak for tilbudet, der nu mere om man kan presse det ind i tidsplanen 🙂 der er jo rigeligt at til.

Kunne osse være man var heldig der var nogen tættere på

landbo
      Deltager
        • Nova

morten wrote: Hej Sehested

Jeg startede med en celestron nextstar CE4 tror jeg den hed. Den minder om den meade du har kik på selvom den vel lukker en 30-40% mere lys ind. Begge er karakteriseret af en ret ringe mekanik.
        Her på forum og andre steder ser man talrige fantastiske billeder. Oplevelsen ved at se igennem en 80cm kikkert vil ikke overhovedet være i nærheden af det man ser på billeder (det gælder også stører åbninger).
        Med en 80 cm åbning kan man se en masse detaljer på månen og også rimeligt på Jupiter. Saturns ringe kan man se, men der er ikke meget wow over det. Mars polkalot lykkedes det mig ikke adrig at se, men det var heller ikke optimale betingelser.
        Af deep sky objekter kunne jeg se ringtågen i lyra og enkelte andre, husker det ikke så tydeligt. For langt hovedparten af de objekter der er i databasen er oplevelsen at teleskopet summer sig hen til objektet, og man kikker håbefuldt ned i okularet, og ser – ingenting, d.v.s. skuffelse.
        Eksperter som Bornholmer Thomas kan se en masse gennem en 80 cm åbning, men det kræver lang tids træning, og det du ser er en grå skygge som du lige fanger når du drejer blikket væk fra centrum af okularet. Der er en ikke ubetydelig Amish-agtig facination ved det, men du ser ikke det, vi kan få frem med vores billeder. Til fotobrug er ETX teleskoperne af mange grunde for ringe.

Du Morten, ikke fordi det kommer mig ved. Men har du ikke glemt og skrive et lille total adskillige gange i dit udemærkede indlæg, altså “80 cm2” ??? Landbo2014-08-17 20:03:28

Søren Hansen
        Deltager
          • Giant

Landbo wrote:

Du Morten, ikke fordi det kommer mig ved. Men har du ikke glemt og skrive et lille total adskillige gange i dit udemærkede indlæg, altså “80 cm2” ???

Eller om der skal stå 80 mm ??

landbo
          Deltager
            • Nova

sidewind wrote:

Du Morten, ikke fordi det kommer mig ved. Men har du ikke glemt og skrive et lille total adskillige gange i dit udemærkede indlæg, altså “80 cm2” ???

Eller om der skal stå 80 mm ??

Tja og e. Det sætter Morten sikkert på plads en gang til daws.

morten
            Deltager
              • Super Nova

Ups Embarrassed

Der skal stå 80mm.

Et 80 cm teleskop er en helt anden sag, der ville få en til at juble længe og inderligt, hvis man fik lov til at se gennem sådan et. Måske er vi heldige, at der igen vil være et tysk 70cm (så vidt jeg husker?) teleskop på Kompedal i år?.

Beklager folkens…

sehested
                • Asteroid

Forresten har astro-forum ikke en facebookside ??

Viser 6 indlæg - 16 til 21 (af 21 i alt)
              • Emnet 'overvejer køb af kikkert' er lukket for nye svar.