overvejer køb af kikkert

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? overvejer køb af kikkert

• Dette emne har 20 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 6 måneder siden af sehested. This post has been viewed 200 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
  • Forfatter

sehested
      • Asteroid

Hej

Jeg går og overvejer at købe denne kikkert, men er FULDSTÆNDIGT grøn indenfor området.

Har kigget på denne her hvor meget kan man bruge den til….tænker om den er til at kigge månen med og andre ting længere væk, mars osv ?

Nå men det er den her :Meade, ETX 80

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Er du meget grøn, så slå koldt vand i blodet. Find en lokal amatørastronom eller en amatørastronomisk forening, hvor du kan spørge om råd, få lov til at se i forskellige teleskoper (og måske, hvad der er endnu bedre, få lov til at sætte dem op og pille dem ned igen, så du får en fornemmelse af, hvor besværligt det kan være, hvis teleskopet er stort!).

Start med at købe en håndkikkert, 8×40, 7×50 eller 10×50. Den får du også brug for, efter at du har købt et teleskop, og du kan gå i gang med at lære stjernebillederne med det samme. Download det gratis program Stellarium, til din PC. Læs alt om astronomi, du kan komme i nærheden af, specielt visuel observation. Stil spørgsmål her. Du kan aldrig vide for meget.

Thomas, Bornholm

sehested
          • Asteroid

Det så bare bare meget nemt ud, man bare kunne taste ind hvad man ville se og så søgte den selv.

Og nu havde jeg lige de penge eller lidt mere, til at skyde af, på hvad jeg havde lyst til 🙂

landbo
          Deltager
            • Nova

Velkommen til.

Tja, vil anse det omtalte teleskop være brugeligt til lidt kiggeri på de lysstærke planeter og måne + solen med et behørigt solfilter. Men må nok erkende jeg ikke regner de små Meade teleskober ret meget grundet deres utroligt ringe gearkasser/motore.

Men hvis du er den mindste smule i tvivl om det eventuelt ikke er en hobby du vil kunne fastholde, vil jeg anbefale du køber brugt første gang. Det grundet brugte mindre teleskober er udelukkende købers marked. Men samtidig skal du ikke købe et supermarkeds-teleskop da de for det meste ikke duer til noget som helst. Derfor vil jeg anbefale du kigger efter grej på DBA, Gul&gratis og naturligvis astroforaer hvis der er noget til salg der. Samtidig bør du så lige spørge her om det du tænker på nu også er pengene værd.

sehested
              • Asteroid

Og har allerede en 8X40 Kikkert men synes ikke helt det er nok 🙂

sehested
                • Asteroid

Er nu mest til nyt, men hvis nu jeg sætter budgettet til 3000kr og jeg gerne vil have at den selv kan finde det jeg vil kigge på, hvad kan så anbefales 🙂

og uha må lige rose forum for utroligt hurtig respons tid 😀

landbo
                Deltager
                  • Nova

sehested wrote: Er nu mest til nyt, men hvis nu jeg sætter budgettet til 3000kr og jeg gerne vil have at den selv kan finde det jeg vil kigge på, hvad kan så anbefales 🙂

og uha må lige rose forum for utroligt hurtig respons tid 😀

Oh takker. Folk sidder nok og keder sig grundet det utroligt fine “strålende” vejr.

Ja, du bør som det første lige vide at omtalte teleskop sådan IKKE uden videre kan finde tingende efter du sætter det op. Du skal først udpege et, helst to kendte objekter efter computerens valg, hvilket til tider godt kan være lidt besværligt. Men er det først gjort så …………..

Altså igen. Ved køb af brugt er det muligt og fordoble dine penge og købe ind for. Ligeså taber du så ikke mange penge ved og sælge igen.

Men en Schmidt-Cassegrains eller Maksutov af fabrikatet SkyWatcher eller Cellestron med computerstyring og en lysåbning på 10-12 cm vil jeg personligt anbefale. Men her er prisen så lidt over dine tre tudser hvis det skal være nyt.

Har desværre ikke tid lige nu og finde nogle links.

REDIGERET da jeg vist glemte et IKKE, for der bliver mening med teksten.

Ens tarme skriger lige nu. Landbo2014-08-17 12:25:39

jskals
                  Deltager
                    • Main Sequence

hvor i danmark opholder du dig?

Søren Hansen
                    Deltager
                      • Giant

Som Johnny skriver, hvor i danmark sådan cirka opholder du dig ?

Er det her på jævleøen, kan du komme forbi mig og se lidt forskellige teleskoper.

landbo
                      Deltager
                        • Nova

Så fik ens tarme lidt og arbejde med igen.

Her vil jeg mene er et godt billigt teleskop, til det brug og de objekter du efterlyser: LINK.

Eller endnu bedre: LINK.

Bemærk den mindste kan næsten holdes inden for dit budget som nyt, indkøbt det rigtige sted. Landbo2014-08-17 13:44:57

sehested
                          • Asteroid

Er bosiddende i vestsjælland, nærmere betegnet Jyderup 🙂

sehested
                            • Asteroid

Landbo wrote: Så fik ens tarme lidt og arbejde med igen.

Her vil jeg mene er et godt billigt teleskop, til det brug og de objekter du efterlyser: LINK.

Bemærk den mindste kan næsten holdes inden for dit budget som nyt, indkøbt det rigtige sted.

Hvor meget bedre er den store 🙂 for så meget mere er det jo heller ikke.

landbo
                            Deltager
                              • Nova

sehested wrote:

Så fik ens tarme lidt og arbejde med igen.

Bemærk den mindste kan næsten holdes inden for dit budget som nyt, indkøbt det rigtige sted.

Hvor meget bedre er den store 🙂 for så meget mere er det jo heller ikke.

Den stores areal til og indfange lys 6.35*6.35*3,14 = 126,6 cm2

Den lilles areal til ditto ——– 5,10*5,10*3,14 = 81,67 cm2

Hvilket i prakcis vil sige du har godt og vel 1,5 gange eller over 50% så meget lys at kigge på/arbejde med.

Det betyder ikke noget når du kigger på de lysstærke objekter, men kan betyde forskellen mellem succes eller fiasko hvis du vil finde/kigge på en planet langt ude. Der kan du også samtidig bruge den stores lidt længere brændvidde.

EDIT: Glemte helt og foreslå dig og regne på Meade xx 80 Landbo2014-08-17 14:56:26

Søren Hansen
                              Deltager
                                • Giant

sehested wrote: Er bosiddende i vestsjælland, nærmere betegnet Jyderup 🙂

Med mindre andre der er tættere på kan vise dig noget, så kom forbi for en snak, et kig og lidt leg med diverse mounts og teleskoper, før du bestemmer dig for et bestemt mærke/model.

Jeg har et par forskellige teleskoper du kan kigge på og gennem. Der er både SCT, newton’s og refraktor’er samt en ETX90’er.

morten
                                Deltager
                                  • Super Nova

Hej Sehested

Jeg startede med en celestron nextstar CE4 tror jeg den hed. Den minder om den meade du har kik på selvom den vel lukker en 30-40% mere lys ind. Begge er karakteriseret af en ret ringe mekanik.

Her på forum og andre steder ser man talrige fantastiske billeder. Oplevelsen ved at se igennem en 80cm kikkert vil ikke overhovedet være i nærheden af det man ser på billeder (det gælder også stører åbninger).

Med en 80 cm åbning kan man se en masse detaljer på månen og også rimeligt på Jupiter. Saturns ringe kan man se, men der er ikke meget wow over det. Mars polkalot lykkedes det mig ikke adrig at se, men det var heller ikke optimale betingelser.

Af deep sky objekter kunne jeg se ringtågen i lyra og enkelte andre, husker det ikke så tydeligt. For langt hovedparten af de objekter der er i databasen er oplevelsen at teleskopet summer sig hen til objektet, og man kikker håbefuldt ned i okularet, og ser – ingenting, d.v.s. skuffelse.

Eksperter som Bornholmer Thomas kan se en masse gennem en 80 cm åbning, men det kræver lang tids træning, og det du ser er en grå skygge som du lige fanger når du drejer blikket væk fra centrum af okularet. Der er en ikke ubetydelig Amish-agtig facination ved det, men du ser ikke det, vi kan få frem med vores billeder. Til fotobrug er ETX teleskoperne af mange grunde for ringe.
                                Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
                                • Emnet 'overvejer køb af kikkert' er lukket for nye svar.