Overgangen til LED betyr mer lysforurensing

Fora ASTRO-FORUM ASTRONOMIENS BETINGELSER Overgangen til LED betyr mer lysforurensing

• Dette emne har 3 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 8 måneder siden af Frank Larsen. This post has been viewed 263 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

Julius
    Deltager
      • Nova

En ny studie på verdens lysforurensing er ikke hyggelig lesning. Spesielt for Europa der overgangen fra smalspektrum belysing (A) til bredspektret LED lys (B) fører til en stor økning i lysforurensingen.

“In Fig. 5B,
      we show an illustrative forecast map of Europe for the possible effect
      on scotopic perception of the sky for a transition from high-pressure
      sodium (HPS) lighting to white light-emitting diode (LED) lighting.
      Assuming that the photopic flux and upward emission function remain
      equal, a 4000K white LED light is about 2.5 times more polluting for the
      scotopic band of the spectrum than is HPS lighting (1618).
      Higher correlated color temperature (CCT) sources are more polluting,
      whereas lower CCT sources are less. This implies that unless blue-light
      emission is restricted, a transition toward this technology can be
      expected to more than double the night sky brightness as perceived by
      our dark-adapted eyes. The map in Fig. 5B shows a 2.5-fold increase over the map in Fig. 5A. Other problems also arise when using high-CCT sources and white LEDs, such as longer time to recover dark adaption (19) and effects on many physiologic functions (20).
      This increase in the scotopic band and in the blue part of the spectrum
      will not be detected by VIIRS DNB because of its lack of sensitivity at
      wavelengths shorter than 500 nm. Because of this, the blue-light
      emission peak of white LEDs is not detected, and equal radiance values
      measured by the satellite do not correspond to equal brightness
      impressions for HPS and LED sources. This means that the “blue
      blindness” of the VIIRS DNB will falsely suggest a reduction in light
      pollution in many cities in the near future, whereas the brightness of
      the sky as seen by human eyes will in fact increase.”

Her i Vestfold er det mange steder de gamle og koselige Sodium (oransje/røde) gatelysene er byttet ut med LED.

Link til studien:
      http://advances.sciencemag.org/content/2/6/e1600377.full

tom.a
      Deltager
        • Super Giant

God Reseach-artikel!

Tabellen, startende på side 14 er også meget tankevækkende.

For Danmark konkludere de at mindre end 0,1% af befolkningen lever i områder som har minimal lysforurening og mindre end 0,8% af Danmarks areal har minimal lysforurening og 0% uden lysforurening Cry

Her er en sætning fra konklusionen, som sætter det hele lidt på kanten.

It
        is possible to imagine two scenarios for the future. Perhaps the
        current generation will be the final generation to experience such a
        light-polluted world, as light pollution is successfully controlled.
        Alternatively,
        perhaps the world will continue to brighten, with nearly the entire
        population never experiencing a view of the stars, as in Isaac
        Asimov’s
        Nightfall”
        novel
        and short story.

For de som ikke kender “Nightfall”, så den her i pdf. http://www.uni.edu/morgans/astro/course/nightfall.pdf

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
        Min blog http://grib-stjernerne.dk/

linda
          • Asteroid

Det er veldig syndt. Lenge før jeg ble amatørastronom syntes jeg det var veldig stas å kunne se melkeveien. Det har noe magisk over seg. Dessverre var det allerede magisk da, fordi det er noen man ser sjelden (jeg vokste opp i lysforurenset Nederland). Nå må man i Norge dra til fjellområder for å se den.

Veien der jeg bor har ingen gatelys. Av den grunn har folk montert utelys på husene sine. Gatelys blir often montert slik at de stråler nedover og er dekket til på oversiden. Husvegglamper er ofte montert slikt at de stråler rundt omkring. Mange hus i nabolaget mitt har opptil 8 utelys med mørkesensor som de bare la stå på hele natten og til og med hele sommeren når det ikke blir mørkt. Jeg er en stor fan av utelamper som reagerer på bevegelse. De skremmer også bort innbruddstyv bedre enn permanent belysning og til vanlige personer gir de belysning når det trenges og ellers ikke.

Frank Larsen
          Moderator
            • Super Nova

Når jeg laver spektroskopi kan jeg helt tydeligt se at baggrundslyset er steget markant i de dele af spektret der ligger udenfor Natrium lamperne og kviksølvlinierne, efter man overgik til LED i Taastrup. Det gennemsnitligt opfattede niveau er dog faldet lidt (ser oftere mælkevejen)

Tilgengæld vil jeg sige at den lokale lysforurening (i nabolaget, direkte lys på observatoriet) er faldet voldsomt idet de gamle høje lysstof armaturer er udskiftet med meget lavere og bedre afskærmede armaturer.

Problemet ligger i at LED er billig i drift, så der bliver sat flere lyskilder op alle mulige steder.

En trist udvikling.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet 'Overgangen til LED betyr mer lysforurensing' er lukket for nye svar.