Orion Trapez

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Orion Trapez

• Dette emne er tomt. This post has been viewed 238 times
Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • Forfatter

Anonym
      • Super Nova

Var ude her i nat til den lyse morgen med 12 tommeren.

Fik observerede Jupiter, Mars og M42 inden det blev alt for lyst kl. ca 05.00

Jupiter i 25 gr højde viste trods den lave højde et væld af detaljer i korte perioder. To rødbrune skybælter hvoraf det ene syntes at være delt. Pol områder viste flere fine indelinger i enkelte øjeblikke. Forstørrelse 166x

Mars viste sig som en lille orange skive uden detaljer, stod noget lavere end jupiter og virkede ikke ret meget større end Uranus dog mere lysstærk. Forstørrelse 166x

M42: Trapezet var målet i Orion, da selve tågen ikke syntes andet end en mindre grå plet naturligvis pga. daggryet og ikke mindst månelyset.

A,B,C og D stjernerne i trapezet var klart og tydeligt selv ved 62.5x forstørrelse men til min overraskelse kunne jeg enddog ane E stjernen.

Med 9mm Nagler (166x) var E stjernen tydelig ved direkte syn hele tiden og af og til poppede F stjernen frem, ikke nemt at se pga det flakkende lys fra C stjernen og det med en højde over horisonten på bare 12-13 grader!!

Månen: 3 kratere i plato, prøvede om Alpine Valley rille ville vise sig men det lykkedes ikke.

Når månen igen har forladt scenen blir jagten sat ind på nogle af Uranus’s måner, et tip jeg fik af Tom A.

Vh natteravn2013-08-24 12:37:14

Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
    • Emnet 'Orion Trapez' er lukket for nye svar.