Orion StarShoot II DeepSpace Mono

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Orion StarShoot II DeepSpace Mono

• Dette emne har 12 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 8 måneder siden af jesper. This post has been viewed 114 times
Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter

Anonym
      • Nova

Hej!

Er der nogle som ved om man kan bruge et Orion StarShoot II DeepSpace CCD Monochrome Camera til h-alpha optagelser af solen?

Er der nogle som har prøvet det til Deep Sky Optagelser?

http://www.telescope.com/control/product/~category_id=astro-imaging_camera/~pcategory=astro-imaging_camera/~product_id=52083

Mvh
      Søren

madsen2009-06-29 14:07:38

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

Det kan du roligt gøre, da det jo netop er lavet til Deepsky optagelser og er mono (som er perfekte til Ha optagelser).

Anonym
          • Nova

Ok tak for verdens hurtigeste svar 🙂 (besked kl. 14:06, svar kl. 14:07)

Man kan godt optage avi-film med sådan en fætter?

mejer
          Deltager
            • Super Nova

Lige et spørgsmål til Michael,

Kan man ikke bruge et H-alpha filter på et color camera??
            Og jeg ved godt, der ligger et indbygget filter over ccd’en med de tre farver.

Mejer
            Mejer2009-06-29 15:12:11

andreas
              • Super Giant

Der er ikke noget problem med at bruge et H-alpha filter med et farve kamera, men der kan være en væsentlig reduceret følsomhed. Kik på kurven for filter og kik på samme bølgelængde for kamera så kan man nemt finde den endelige følsomhed.

Andreas

mejer
              Deltager
                • Super Nova

Tak for det Andreas.

Mejer

tommyf
                Deltager
                  • Neutron star

Kan se du skriver AF Solen,,,,, i linje 2, er det et disederede Ha SOL filter du mener…

jesper
                  Deltager
                    • Neutron star

Kameraet vil være udemærket til h-alpha Sol-billeder, men problemet vil nok mest ligge i langsom download tid, da det jo er et deepsky kamera. Jeg kender dog ikke specifikationerne for kameraet, men tvivler umiddelbart også på at det kan gemme avi’er.

Farvekameraer lider under forringet følsomhed, som Andreas skriver, og også under forringet opløsning, da det kun er hver fjerde pixel der ser rødt.

mhansen
                    Deltager
                      • Nova

Jeg har taget et par billeder med et Starlight M7C gennem et Orion H-Alfa filter. Og det kan skam sagtens lade sig gøre.

Du kan se billederne her

Og ja, følsomheden bliver naturligvis forringet da, uanset om man benytter RGGB eller CMYG matrix, vil det aldrig være alle pixel der ser det røde lys.

Dette gælder i øvrigt på samme måde for andre smalbånds filtre.

Anonym
                        • Nova

Tak for svarene. Jeg fandt en manual og kan se, at når man tager planetbilleder, så gemmer den dem i fits format. Nogle som tør gisne på hvilken framerate man kan opnå med det?

Er der nogle som har prøvet det til deep sky?

Mvh
                        Søren

PS Hvis man optager i h-beta eller OIII (dvs omkring 500nm) er det muligt at både blå og grønne pixels bliver eksponeret, se f.eks. 350D’s filter respons
                        http://www.astrosurf.com/~buil/350d/canon_5000k_2.png
                        Man bør derfor addere (hvis der er noget signal i både B og G) de to kanaler ved optagelse af disse linier med et RGB kamera.

mstauning
                        Deltager
                          • Black Hole

Nej den kan IKKE gemme AVI’s.

Ja et Color Kamera, kan godt bruges med Ha filter. Men man udnytter kun en lille del af sine pixels.

Skal nok lige linke til et Sol billede lavet med One-Shoot-Color…

Framerate på et StarShoot Mono… ca 1 frame pr 1sek eller mindre.

Og vil da lige sige at mit hurtigeste svar er inden for samme min. Smile

MStauning2009-06-30 15:41:29

Anonym
                            • Nova

Hej igen!

Kameraet kan hente ca. 0.5 billeder i sekundet, så det er vist ikke hurtigt nok til min applikation….

Brugte Jesper ikke engang et Meade DSI til plate-foto?

Søren

jesper
                            Deltager
                              • Neutron star

Jo det gjorde jeg og DSI Pro 1 og 2 er fine planetkameraer, men besværlige fordi billederne er interlacede. Frameraten var beskedne 5 billeder i sekundet. Længere ned i framerate end det ville jeg nødigt gå til planetfoto.

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
                            • Emnet 'Orion StarShoot II DeepSpace Mono' er lukket for nye svar.