Orion Planetariet i Jels lukker ved årsskiftet

Fora ASTRO-FORUM FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG Orion Planetariet i Jels lukker ved årsskiftet

• Dette emne har 16 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 2 måneder siden af bjoerk. This post has been viewed 582 timesjensen. This post has been viewed 582 timesnova. This post has been viewed 582 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Forfatter

bjoerk.jensen.nova
    Deltager
      • Giant

5. september 2016, kl. 14:47

Kopi af pressemeddelelse.

Bragt af Bjørk Veinholt Jensen

Orion Planetariet i Jels lukker ved årsskiftet

Orion II Fonden, som driver Orion Planetariet i Jels, har på et bestyrelsesmøde den 31. august énstemmigt besluttet at indstille planetariets aktiviteter og nedlægge fonden, begge dele med virkning fra den 1. januar 2017.

Bestyrelsen og planetariets leder har i en årrække arbejdet på at skabe det økonomiske grundlag for en nødvendig og hårdt tiltrængt udvidelse og modernisering af planetariet, men har ikke haft succes med det, hverken i forhold til anlægs- eller driftsmidler. Planetariet har desuden gennem flere år haft svært ved at få driftsøkonomien til at hænge sammen.

På den baggrund finder bestyrelsen, at der ikke længere er udsigt til at nå målet om at skabe et moderne formidlingscenter med fokus på kosmos og astronomi.

“Det er med stor beklagelse, at vi ser os nødsaget til at lukke planetariet, men i den aktuelle situation finder vi det ikke hensigtsmæssigt og ansvarligt at fortsætte driften. Vi vil nu, i samarbejde med Aarhus Universitet, fokusere på at lukningen kommer til at foregå så smertefri og fair som muligt”, siger bestyrelsesformand Erik Meineche Schmidt.

Orion Planetariet bliver drevet af Orion II Fonden. Aarhus Universitet og Vejen Kommune bidrager i fælleskab til planetariets drift og udvikling både på det faglige og forretningsmæssige plan.

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Thomas, Bornholm

bjoerk.jensen.nova
        Deltager
          • Giant

Att.

Jeg svarer ikke på spørgsmål i denne her sag. Jeg har valgt at være budbringer i nyhedens interesse. Ikke andet !!!

Men debat er altid velkommen og her vil jeg naturligvis gerne deltage.

Det er med stor beklagelse at min tidligere arbejdsplads lukker.

Clear Sky’s

tom.a
          Deltager
            • Super Giant

Åhnej!

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
            Min blog http://grib-stjernerne.dk/

Torben Taustrup
            Admin
              • Neutron star

Det var da trist.

Man kan godt forestille sig, at det er svært at drive et planetarium på

det pågældende sted – det er vel ikke et decideret turistområde?

Hvad skal der så ske nu? Jeg husker, at Ole Giber havde lagt billet ind

på leje af planetariet til praktisering af astroligi, hvor der

desværre nok findes et større publikum end til astronomien.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

bjoerk.jensen.nova
              Deltager
                • Giant

Det er naturligvis ikke den fremtid jeg havde forestillet mig for Orion Planetarium.

Men jeg har også indtryk af, at der de senere år ikke har været tilstrækkelig opbakning. Det har været kendt i mange år, at den tekniske del af rumteateret er meget slidt. Set i det lys, kommer tanken om at fremtidssikre stedet til at fremstå meget klart.

Der har været mange tiltag i gang gennem årene. Men af én eller anden grund er alle tiltag blevet indstillet . . . . ????????

Lokalt i Jels er der nu indkaldt til offentligt møde for alle foreninger, virksomheder, interesserede og personer, som kunne bidrage med videreførelse af planetariet.

Mht turister er Jels et godt besøgt område.

Her er de store søer for lystfiskere, især fra Tyskland. Desuden også det kendte Vikingespil der kører hver sommer. Det havde 40 års jubilæum i år.

Jels camping tæller også lidt 🙂

Mere herom senere.

Clear Sky’s

Anonym
                  • Nova

Er der mon en sammenhæng med sparetiderne på universiteterne, hvis AU er en af de store økonomiske bidragsydere?

bjoerk.jensen.nova
                  Deltager
                    • Giant

@ madsen.

Det kan der sagtens være noget om.

De har jo hjulpet gennem alle årene.

Men sådan er det med planetaridrift i hele verden. Det er næsten umuligt at drive sådan et sted uden tilskud. Og det skal jo bare hvile i sig selv, så at sige.

De fleste planetarier i verden er også “arbejdsgivere” for en større eller mindre skare af frivillige, som med hver deres kunnen, hjælper planetarier. Rent økonomisk har disse frivillige ingen indflydelse. Det er dog mærkværdigt, at planetariet her i Jels, har indstillet den form for hjælp i slutningen af 90’erne.

Clear Sky’s

nahilas
                    Deltager
                      • Giant

🙁

lindhard
                      Deltager
                        • Super Nova

Der er dannet en støtteforening

Orion.pdf

mvh
                        Lars

jesperg
                        Deltager
                          • Super Nova

Fra Planetariets hjemmeside:

Julestue på Orion Planetarium

d. 3. december kl. 14 – 17

Program

Kl. 14.15 og 16.15 kort introduktion til decembers stjernehimmel i planetariesalen3wise

Kl. 15.15 miniforedrag i planetariesalen: Julestjernen astronomisk set

Kl. 16.00 auktion over tre signerede eksemplarer af “Hvad i Himlen”

Fra kl. ca. 16.30 retter vi teleskopet mod Månen, Venus og Mars, hvis det er klart vejr.

Hele eftermiddagen vil der være salg af gløgg og æbleskiver, vinsmagning med julens vine og værkstedsaktiviteter, hvor du kan lære at flette julestjerner eller lave et nat-ur. Du vil også kunne møde støtteforeningen Orion Planetariums Venner og høre mere om dens arbejde.

Til julestuen har forfatter Jesper Grønne doneret 4 signerede eksemplarer af sin helt nye bog “Hvad i himlen”. De 3 sælges til højestbydende ved en auktion. Auktionsprisen går ubeskåret til Orion Planetariums Venner.

Det 4. eksemplar udloddes ved lodtrækning blandt alle besøgende.

JesperG2016-11-26 08:24:59

Jesper G.

bjoerk.jensen.nova
                          Deltager
                            • Giant

Jeg deltager helt sikkert.

Det er jo min gamle arbejdsplads der måske lukker. Men dette arrangement vil jeg ikke gå glip af.

Tager i øvrigt min 10″ Newton med.

Clear Sky’s

bjoerk.jensen.nova
                            Deltager
                              • Giant

Tror også jeg skal byde på et eksemplar af Jesper Grønnes nye bog “Hvad i Himlen”.

Det går jo til et godt formål og så er det en flot bog til samlingen 🙂

Clear Sky’s

Torben Taustrup
                              Admin
                                • Neutron star

Det vil være rigtig synd, at der for fremtiden ikke vil være et

planetarium. Stedet er jo fint, så kunne man ikke give det status som

forsamlingshus, med tilhørende planetarium og observatorium?

De sidstnævnte faciliteter kunne skolevæsenet og andre relevante

undervisningsinstitutioner i nærområdet så disponere over.

Man må så undvære udstillingen til fordel for anden udnyttelse.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

bjoerk.jensen.nova
                                Deltager
                                  • Giant

Så er det i morgen eftermiddag der kan bydes på Jesper Grønnes bog “Hvad i Himlen”.

Mød op og vær med.

Planetariet er på Søvej 36, Jels 6630 Rødding

Clear Sky’s

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
                                • Emnet 'Orion Planetariet i Jels lukker ved årsskiftet' er lukket for nye svar.