Orion optics 6 f/5, god?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Orion optics 6 f/5, god?

• Dette emne har 11 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år siden af k_holst. This post has been viewed 202 times
Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter

ctj
      • Planet

http://www.orionoptics.co.uk/EUROPA/europa150f5delux.html

Det er skobet alene jeg tænker på, om det er bedre end Skywatcher, Meade osv. Med 97% coating og 1/6 el. 1/8 “wavefront” osv.?

så ville jeg proppe den på denne montering som kan købes seperat:

Som en nogenlunde kompakt Dobson.

Er det noget Lyra.dk kan skaffe måske og evt til hvilke priser?

Hilsen

Carsten T J

henrik
      Deltager
        • Nova

Hej Carsten

Det kan vi da.

Orion Optics’s er en del bedre end Skywatcher, Meade og Celestrons som jo ligner hinanden. (Bressers 6″ er jo en lang fætter med sfærisk hovedspejl, så den duer ikke)

teleskop-Services GSO 150 f/5 er til gengæld sammenlignelig og på lager. Den kan også fås med mikrofokus for få ekstra kroner.

Sammenlignet med OO’s har den 1/12 optik, 98% reflektivitet og en lidt bedre fokuser. Nogle få trækker lidt på det over tubus’s og sekundærspejlholderens stabilitet, men det er de færreste der har oplevet det som problem. Under alle omstændigheder er/må 150mm’eren være mere stabil end 200mm’erens

Men for at vende tilbage til OO så er GSO’en sammenlignelig med OO’s 1/6 udgave.

morten
        Deltager
          • Super Nova

Findes der en fokusmotor til den gso?

ctj
            • Planet

Ok tak for svaret,

Har TS eller Orion UK mindre kvalitets newton´er? Eller andre mærker derude der har, i nogenlunde samme prisklasse?

hilsen

CJ

henrik
            Deltager
              • Nova

Ja der er en fokusmotor der passer til den.Enten TS’s egen til 1200 eller Orion US’s til 600 + evt. shoestring adapter til PC-styring

Nu ved jeg ikke hvad du mener med mindre kvalitets newton – Mindre end 150mm?

Orion USA har en 130mm f/5 der er optimeret til astrofoto med lavprofil fokuser, men det er den eneste jeg lige kan komme i tanke om.

Alle andre mindre (114-130mm) newtons har backfocus problemer og sekundærne nok ikke tilpasset DSLR chips.

Jeg har selv en gammel Mizar 130mm f/5,6 der er optimeret til astrofoto. Den skulle være slebet til 1/20 og coatingen stadig fin. Fokuseren er god men en lidt gamnmeldags R&P. Hvis du er interesseret er den faktisk nok til salg brugt nu jeg tænker efter (oprydning :O)Henrik2009-02-26 09:09:27

chrjensen
                • Super Giant

Jeg kan stå inde for kvaliteten af OO teleskoper og den service de giver. Bare forvent at de ikke er super meddelsomme over mail.

henrik
                Deltager
                  • Nova

Det er de!

Og især 1/8 udgaverne.

Deres sekundær spejleholdere er muligvis lidt bedre end GSOs.

GSO’s coating har tilgengæld højere reflektivitet.

i Teleskop-Service udgaven har kommer de også med en bedre fokuser end OO’s egen, som hgar et bart stykke ovenpå der dels går lidt ud over stabiliteten og dels lader lidt falsk lys slippe ind.

Men det er nede i fluekne…

Så bundlinien af det hele er:

Hvis du vil have den bedst tænkelige koptiske kvalitet skal du vælge OO’s 1/8 udgave.

Hvis du går mere op fokuseren og synes at 1/6 er nok (som er en sjat bedre end SW/Meade/.. 1/4-1/5) ville jeg tage TS-GSO’en

TS udstyrer den iøvrigt med deres egne fokuseres som er bedre end GSO’s standard fokuser.

tommyf
                  Deltager
                    • Neutron star

Hvia man tager alle forhold med, seeing osv, er det så det samme som Åbning styrer!!!

Altså vil det give noget med et OO fremfor en Celestron, vill seeing genere så meget at der ingen forskel er eller ???

jesper
                    Deltager
                      • Neutron star

Det kan altid betale sig at bruge større åbning, uanset dårlig seeing. Punktum. Det er det korte svar, men så er der jo ting, som widefield foto/visuelt, et stort teleskop ikke egner sig til. Men det er en myte at seeing kan gøre et stort teleskop dårligere end et lille.

ctj
                        • Planet

Jeg skal lige skyde ind at jeg kun skal kigge og ikke fotografere.. tak for al info, skal lige synkes ; )

ctj
                          • Planet

Henrik tak for privatbeskeden og det gode tilbud.

Og ja det er ca. 130 mm newton jeg tænkte på, med en rimelig fokuser. Hvad er backfokus problemer? Hvordan er din Mitar( hvis jeg husker rigtigt) mht. coating, fokuser type, 1,25″/2″. Sekundær spejlet behøver sådan set ikke være så stort da jeg ikke skal fotografere.

Helst er jeg ude efter en mindre dobson i 5-6″ til widefield, 20x og lidt op. Tør bare ikke rigtig købe de kinesere når de er så billige i forhold til en fugle kikkert med 60-80mm åbning der koster det dobbelte og stadig kun er en udemærket medium kvalitet.

CJ

k_holst
                          Deltager
                            • Nova

Hej Carsten.

Til rent visuelt brug bliver backfokus ikke noget problem!

Du skal ikke være bange for at købe GSO, SkyWatcher, Celestron eller Meade. Evt. forskelle i spejlslipningens kvalitet tror jeg ikke på du nogensinde kommer til at lægge mærke til.

Jeg har en GSO 8″ som jeg er meget glad for, specielt vil jeg nævne fokuseren som du ikke finder bedre uden at investere 2-4000 på fokuser alene.

Til visuelt brug vil jeg anbefale dig at købe mindst en 6″ bedre endnu en 8″.
                          Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
                          • Emnet 'Orion optics 6 f/5, god?' er lukket for nye svar.